• Piccinini

Min katt gnäller varje morgon, vad göra?!

Hej, det är så här att min katt gnäller varenda morgon för att han är hungrig, börjar vid allt från klockan 04.00-06.00 och slutar inte förrän man ger honom mat. Vad ska jag göra? Orkar inte få min djupsömn förstörd varje dag. Har provat att ha matare framme men efter ett tag med den börjar han gnälla ändå fastän det finns mat. Vill inte ha matare  framme heller för han äter massor på nätterna och jag är rädd att han blir tjock (vill inte att han ska få sockersjukan eller liknande)

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min katt gnäller varje morgon, vad göra?!
  • Anna74a

Jag lärde mig att jag absolut inte vill ha någon katt pga samma problem.

• Eleonor01

Fri tillgång till mat under hela dygnet funkar fint. Det har alltid våra katter haft. Om du har fri tillgång alltid så vrål äter de aldrig. Skulle en katt få diabetes av det?!?! Var har du hört det?

• auapower

Vi har alltid torrfoder framme, de har fri tillgång till det, visst, de är tunga, men inte överviktiga.
    Burkmat får de på morgonen och kvällen, så torrfodret är mer som "mellanmål".
    De skriker efter burkmaten på morgonen, men aldrig innan vi har gått upp.
    Så det är mitt tips, ha torrfoder hela tiden, visst kommer de säkert hetsäta de första dagarna innan de förstår att maten inte försvinner, sen äter de bara när de är hungriga Glad 

• Pluppisarna

Sätt ut torrfoder och vatten och låt katten själv bestämma när den ska äta. Katt Jag är helt säker på att den varken blir tjock eller får diabetes dem behöver äta natte tid då de är som mest aktiva då. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Jemp

Blir katten tjock av att ha foder framme är det klart att du inte dka ha det. Det funkar på många katter men inte alla. Naturligtvis är övervikt ohälsosamt och kan leda till sjukdomar.

Vad får katten för mat? Hur ofta?

Mina får inte blötmat på morgonen just för att inte skrika. Å andra sidan har de torrfoder framme, i ditt fall är det ju mer begränsat hur länge man kan vänta.

Om han skriker trots mat; hur aktiveras katten?

• Birgitta2

Om du tycker att katten vräker i sig torrfoder så sprid ut fodret på en bricka. Då kan den inte äta så fort och hinner den känna mättnad. Men katter äter 15 ggr per dygn. Lite grand i taget. Och det är så de är funtade. Låt det finnas mat framme så lär du få sova på nätterna.

• nemo1

Har du fri tillgång på blötmat eller/och ett spannmålsfritt torrfoder så blir de inte tjocka. Alla katter här har fri tillgång på båda delarna men äter till 90% blötmat och är fina i hullet.
    Ger man ett torrfoder från mataffären så förstår jag att de blir tjocka. 

• IceJossan

Jag tror inte att det är matbrist som gör katten gnällig om mornarna. Jag tror att det är uppmärksamhet ha. vill ha, att han vill väcka dig för att han har skittråkigt och vet att snaaaaart kliver du upp så att han får uppmärksamhet så han börjar i lite väl god tid... Är han ensamkatt?

• Piccinini

Menar inte att han får diabetes för att han äter nattetid mer att han äter så mycket så att han blir tjock och då blir det större risk att han kan få sjukdomar. Får köra med mataren igen då, men grejen är att den tar slut på typ tre dagar.. så måste man fylla på igen. Han är ett matvrak.

• Piccinini

Vi leker med honom varje dag så att han får aktivera sig. Ibland så mycket så att han ligger och flåsar för att han blir så trött haha Glad

• Rakad Apa

Avlivning brukar fungera finfint.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Piccinini
    Rakad Apa skrev 2013-11-05 14:19:56 följande:
    Avlivning brukar fungera finfint.
    Inga dumma kommentarer tack. Om du inte kan tillföra något till detta inlägg håll dig utanför.
Svar på tråden Min katt gnäller varje morgon, vad göra?!