• Anonym (Less!!)

Återkommande bartonilit i underliv - hur bli kvitt??

Jag har blivit opererad (akut) för bartonilit 2 gånger de senaste halvåret(!) och förstås då trott på läkaren som trott att jag nu skulle slippa besvären. Nu är det på g IGEN, tredje gången på typ 6,5mån - vad är problemet?!? Är jag bara olyckligt lottad som råkar på skiten igen o igen? Aldrig haft besvär tidigare o är nu 24 (annat än att jag haft problem att bli våt efter min förlossning för två år sen - men efter första operationen i våras var faktiskt det problemet borta).
    Igår var jag på vårdcentralen o fick antibiotika, då jag inte tyckte mig vara lika långt "gången" denna gång, så jag hoppades det skulle räcka med medicin, men idag känns det värre igen så jag antar att det blir att ringa sjukhuset ändå o rulla in på operationsbordet... Tänkte avvakta till imorrnbitti dock, kanske inte medicinen hunnit komma in i kroppen riktigt? Ni som fått medicin för bartonilit - gick det över? Hur lång tid tog det? Kom det tillbaka? Då jag inte fått medicin på direlten tidigare vet jag inte riktigt hur lång tid det ska ta innan man ser en förbättring? Vill ju helst slippa en till OP förstås om det går men ja... Fan vad less jag blir på detta

• Svar på tråden Återkommande bartonilit i underliv - hur bli kvitt??
  • Anonym (Less!!)

*ser att jag slängt om lite bokstäver...bartolinit ska de förstås vara!

• Theresia92

Hej! Jag svarar lite sent kanske. Men har du fortfarande kvar ditt problem? Jag är i exakt samma sits(jag är 21). Jag har opererats två gånger för en bartonilit. Senaste gången gjorde jag det utan bedövning för att jag är så spruträdd, det var hemskt. Men när jag var på återbesök efter första operationen så fick jag en antibiotika salva som jag skulle smörja morgon och kväll. Den hjälpte väldigt mycket, men så fort jag glömde bort några dagar så kom det tillbaka. Nu efter min andra OP så sa min läkare att jag ska använda denna salva varje gång innan jag rakar mig och efter. Detta har än så länge funkat bra, så jag håller verkligen tummarna nu. 

• Anonym (Less!!)
    Theresia92 skrev 2014-03-19 21:39:46 följande:
    Hej! Jag svarar lite sent kanske. Men har du fortfarande kvar ditt problem? Jag är i exakt samma sits(jag är 21). Jag har opererats två gånger för en bartonilit. Senaste gången gjorde jag det utan bedövning för att jag är så spruträdd, det var hemskt. Men när jag var på återbesök efter första operationen så fick jag en antibiotika salva som jag skulle smörja morgon och kväll. Den hjälpte väldigt mycket, men så fort jag glömde bort några dagar så kom det tillbaka. Nu efter min andra OP så sa min läkare att jag ska använda denna salva varje gång innan jag rakar mig och efter. Detta har än så länge funkat bra, så jag håller verkligen tummarna nu. 

Nej detta är ju över 4mån sen nu, så jag hsr inte kvar den. Då vore jag väl död ;) även denna 3e gång blev det olidligt o jag ställde in mig på ytterligare en OP - men på vägen till sjukhuset så sprack den av sig själv! Fick ändå antibiotika ett antal dagar men sen va ja kvitt! (Peppar peppar), dock om jag jämför efter de två OP så kände jag båda ggrna en minimaliak "kula" kvar under huden - men inte nu! - så antagligen var det väl lite kvar som inte försvann vid OPn
  • Anonym (h)

Operation? Du menar väl att de tömde den? Jag har opererat bort min på höger sida, så den kan aldrig mer ställa till med besvär. 

• Anonym (Less!!)
    Anonym (h) skrev 2014-03-20 19:47:32 följande:
    Operation? Du menar väl att de tömde den? Jag har opererat bort min på höger sida, så den kan aldrig mer ställa till med besvär. 

Ja, men dem tömde den genom en operation båda ggrna. Står så i journalen med. Jag fick vänta först tills det gått typ 6h sen jag senast ätit sen sövdes jag o fick efter OP ligga kvar på sjukhuset över natten (var ju på kvällen båda ggr). Den ska inte komma tillbaka om man tömmer den, men ingenting är 100% säkert o jag hade extrem otur berättade dem för mig när jag var där igen...
  • Anonym (h)
    Anonym (Less!!) skrev 2014-03-21 07:20:20 följande:

Ja, men dem tömde den genom en operation båda ggrna. Står så i journalen med. Jag fick vänta först tills det gått typ 6h sen jag senast ätit sen sövdes jag o fick efter OP ligga kvar på sjukhuset över natten (var ju på kvällen båda ggr). Den ska inte komma tillbaka om man tömmer den, men ingenting är 100% säkert o jag hade extrem otur berättade dem för mig när jag var där igen…
    Jaså? Till mig sa de att den så gott som alltid fyller på sig igen efter att man tömt den. De sa också att det finns två olika operativa ingrepp, det du talar om (en större öppning) och där det då är 30% risk att man får tillbaka besvären och det de gjorde på mig där de opererar bort hela körteln. De sa att det första ingreppet gör mindre ont efteråt och att jag själv fick välja. Jag tog det sistnämnda för att bli kvitt den för alltid. 

Konstigt att de alltid säger så olika. 
  • Anonym (Undrande)
    Theresia92 skrev 2014-03-19 21:39:46 följande:
    Jag har aldrig haft besvär själv men funderar på en sak som du skrev ang rakning. Är inte första steget att sluta raka sig om men får så uppenbara besvär av det?
  • Anonym (Less!!)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-03-21 08:10:49 följande:
    Jag har aldrig haft besvär själv men funderar på en sak som du skrev ang rakning. Är inte första steget att sluta raka sig om men får så uppenbara besvär av det?

Fast bartonilit har ingenting med rakning att göra. Har fått det berättat för mig av ett flertal läkare
  • Saita

Jag närmar mig 30 och fick min första bartolinit cysta i början av mitt vuxna liv.

Det är inte körtlarna i sig som svullnar utan körtel gången som täpps igen av infektion eller skada. Vilket kan orsakas av vad som helst. Så håll musen mjuk med intimolja och lufta så ofta du kan.. inte för att det hjälpte mig, men det är en bra miljö för musen.

Har haft 2 omgångar som jag väntat ut hemma (så skönt efteråt, jag kunde sitta upp igen) och en som jag tog mig till gyn för att få uppskuren och tömd. Cystan var rejält stor den gången och jag grät när jag satte mig i gynstolen. De sköljde ur den och försökte pressa ur så mycket som möjligt (obehagligt). Aldrig blivit erbjuden antibiotika vilket jag tycker är konstigt. Det har alltid svullnat upp efter cirka en månad. Men varierande tid till mognad så som läkarna vill att det ska vara innan de rör vid den. Läkningen gick på cirka 2 veckor.

Nu ska jag opereras (jippi, fan va ont jag kommer ha men kanske blir det de sista jag ser av den cystan!) då de öppnar upp och syr fast kanterna på ett sätt som gör att det läker inifrån och ut. Förhoppningsvis (jag har inte fått informationen än) ser de till att körtel gången får största möjliga chans att läka rätt och att jag får antibiotika denna gång, samt rejäl smärtlindring.

Vad jag förstår är det en rejäl operation att ta bort körteln helt och hållet. Och det påverkar fuktnivån i slidan under resten av livet. Inget min läkare ville utföra i första, andra, tredje eller fjärde taget. Men det kan bli min sista utväg. Jag vill ha min fina vulva tillbaka!

Förresten tror jag det är BS att den kan läka av sig självt!

Svar på tråden Återkommande bartonilit i underliv - hur bli kvitt??