• Ballo42

Testa ens barns IQ ?

Var hemma igår med sonen från dagis, och vi höll på med pyssel på nätet och gjorde bland annat ett IQ test för barn, vilket resulterade i 118 i IQ vilket jag nu efteråt förstår är ganska bra resultat när jag pratade med en kompis då hennes barn fick 98. Sonen själv tyckte det var jättekul att få lite tankenötter, men känner själv att jag inte vill lägga någon värdering i resultatet iallafall inte inför honom. Har dock fått höra att han redan första året på dagis var lite före i tankegångar samt att han gillar siffror och former.

Har dock en undran, är detta typiskt svenskt att man inte vill prata resultat och siffror, och ska man istället promota detta lite mer för att komma någonstans i dagens samhälle? Skulle ni vilja vet era barns IQ? 

• Svar på tråden Testa ens barns IQ ?
  • Neelah

Vilken skala användes för testet? Det gemensamma i alla tre skalorna (Wechsler, Stanford-Binet och Cattell) är att 100 är medelnivån, men sedan skiljer de sig lite uppåt och neråt. Dessutom har alla IQ-tester en felmarginal på mellan 5 och 15 poäng, så rent teoretiskt kan din son och din kompis barn ha exakt samma IQ om felmarginalen har slagit åt olika håll.  

Följ dina drömmar var de än leder
  • Ballo42

Hej Neelah tack för ditt svar. www.barniqtestet.se hette sidan vi provade, Stanford-Binet verkar vara den skalan som användes om jag läser rätt.
    Det är inte så att jag vill att mitt sonen ska blir raketforskare och vara med i mensa och så, men ju mer jag läser om detta med barn och intelligens så vill man ändå ta till vara barnets fallenheter. 

• Neelah

Självklart ska du ta tillvara ditt barns gåvor och det gör du enklast genom att uppmuntra det han gillar - tankenötter, siffror och former. Oavsett IQ så har man ju stor nytta av att utveckla sina talanger.  

• Ballo42

jo  du har helt rätt, men ändå så är det kul om dom "breddar" sig så att säga, inte enbart fokuserar på en sak. Tycker inte det verkar vara en dans på rosor med att ha ett "särbegåvat" barn, tycker mig sett att dom många ggr blir mer ensamma än andra mer normalbegåvade, detta kan jag dock ha fel om :)

• maba

Självklart är det jättebra att utmana sitt barn, stötta där det är svårt och uppmuntra det som är kul, men det kan ändå vara bra att veta att såna där IQ-test att göra själv inte är tillförlitliga. Testerna ska utföras av någon med utbildning i dem för att faktiskt ge ett IQ-värde, men det kan ju vara kul ändå såklart! Dock kan inte ens psykologer med utbildning i psykologtestning IQ-testa sina egna barn och dra slutsatser från resultatet.

• Neelah

Man räknas inte som särbegåvad om man har IQ 118, så det behöver du inte bekymra dig över ens om testet stämmer.

• pluvdo
    Neelah skrev 2013-11-05 17:02:56 följande:
    Man räknas inte som särbegåvad om man har IQ 118, så det behöver du inte bekymra dig över ens om testet stämmer.
    Just vad jag tänkte skriva också...
    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • pluvdo

Varför skulle man vilja betala 50 kronor för det där, förresten?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • cosinus

Jag vet inte riktigt vad jag skulle med ett sånt resultat till faktiskt?

Min äldsta son skulle förmodligen få riktigt bra resultat om vi provade. Han är grym på både logik och matte och de sa även för oss redan på dagis att det var anmärkningsvärt. Han fick vara med i något studentprojekt som typ gräns uppåt för vad dagisbarn kunde fixa när det kom till logik och sånt (det fanns någon fin term men nu har den helt fallit ur huvudet).

Själv är jag ju då inte ens förvånad, jag är likadan och känner igen allt i sonens tankemönster från när jag själv var barn. Jag är riktigt duktig både på logik och matte och de få ggr jag testat något IQ-test på nätet så har jag fått riktigt bra resultat. Är helt övertygad om att jag skulle fixa mensas intagningstest om jag ville, men är totalt ointresserad. Ser inte vad det skulle ge mig.

Sen är det ju så att bara för att man lätt för sånt som testas i intelligenstest så behöver man ju inte vara bra på allt, långt ifrån. Är själv rätt kass på att stava t ex och överlag tämligen medelmåttig i språk. Så även om jag skulle låta testa sonen så vet jag inte riktigt vad jag skulle göra med resultatet. Det skulle säga att ja, han är grym på det som testas vilket oftast är logik. Men i övrigt säger det inte så mycket och jag vet inte riktigt vad jag skulle göra annorlunda om jag hade en siffra. Just nu uppmuntrar vi såklart det han tycker är kul och är duktig på men även sånt han inte är fullt lika vass på men behöver träna (t ex rita)

Svar på tråden Testa ens barns IQ ?