Fiskmiddag
Är så fruktansvärt dålig på att laga fisk till middag! Vore tacksam för tips på lätta och goda fiskrätter!
Är så fruktansvärt dålig på att laga fisk till middag! Vore tacksam för tips på lätta och goda fiskrätter!
Finns olika mixer från bl.a. Findus, en vi gör ofta här hemma är Fransk Fiskgratäng. Man tar ett block torsk eller alaska pollock, blandar mixen med smält margarin och häller över fisken. In i ugnen och under tiden kokar man potatis till, sen är det klart. Enklare än att steka köttbullar! :)
Vi gjorde en sås på créme fraiche, krossade tomater, saffran och fiskbuljong. Hällde över ett fiskblock och in i ugnen en kvart. Sen på med halverade cocktailtomater och in en kvart till. Servera med ris
Steg ett tycker jag är att köpa bra fisk! Strunta i fiskblocken och köp färsk fisk (eller åtminstone styckfrysta filéer!). Se också till att inte laga fisken för länge då den lätt blir torr och tråkig. Koka aldrig fisken utan sjud den bara och om du steker/kör i ugn räcker det att sticka ner en kniv i fiskköttet och känna på knivspetsen mot läppen. Om den är het så är fisken klar (typ).
I all sin enkelhet är t.ex. kolja (stekt i mycket smör), potatis och vitvinssås serverat med knaperstekt bacon väldigt gott!
Eller en fisksoppa (vit fisk, lax, morot, lök, fänkål, räkor, m.m.) serverad med aioli och gott bröd
Eller fiskburgare med räksallad (uppskattat av barnen)!
Den här brukar jag göra ibland, lite pyssel men väldigt lätt att göra.
Och den har bara fått med beröm godkänt av dom jag bjudit den på.
Se bara till att ha en tillräckligt stor form, för det blir rätt mycket sås.
http://www.coop.se/Recept--mat/Recept/s/skaldjurslasagne/
Smaklig måltid.
Glömde skriva att jag är glutenallergiker också, så alla färdiga kryddpaket går bort! Bor i Norge så färsk fisk är inget problem.. Äter aldrig fryst fisk. Tack för tips så långt! Fyll på med mer ????
PerG, hur gör du fiskburgare??
Mosa ihop cremefraiche soltorkade tomater och fetaost och bred över valfri fisk, in i ugnen ca 20 minuter.
Just nu äter jag fisksoppa.
Jag hade torskfilé i frysen, men det var mer som ett torskblock så istället för panerad fisk slängde jag ihop en soppa av några potatisar, ett par morötter, lök, röd paprika, purjolök och skar fisken i bitar. Fisken lägger man i bara ett par minuter innan det är klart, den sjuder med lite bara =)
Kryddade med fiskbuljongtärningar, paprikapulver, peppar, salt, och lite cayenne. =)
Jag läste någonstans att någon gjort tonfiskbiffar till fiskburgare, det låter sjukt gott, men hur gör man? :)
Jag har nyligen upptäckt den absolut godaste fiskrätten nånsin (förutom lax då)
Familjen älskar den och den tar slut alldeles för fort.
Torskfile el liknande fisk typ alaska
5 dl grädde
2-3 dl creme fraiche 34%
1 pkt philadelfia ost m paprika och lök
Tomat
Dill!
Flingsalt
Lägg fisken i ungsfast form och strö flingsalt på. Strö över rikligt m dill och lägg tomatskivor på.
Vispa ihop grädde,creme fraiche och philadelphiaosten och häll över fisken.
Brukar ha ugnen på 200 g och runt en halvtimme. Gör på måfå så kika emellanåt så den inte blir för torr.
Vi brukar ha potatismos till. Grymt gott och väldigt enkelt. Skönt med mat som sköter sig själv till stora delar och även är jäättegott
Rekommenderas verkligen. Tror inte många blir besvikna..
Ca 2/3 vit fisk och 1/3 lax som jag kör i matberedare. Blanda med 1-2 äggulor och nån matsked sweet chilisås och andra kryddor efter behag. Sen steker man dem och servera i bröd med en (hemmagjord) räksallad (räkor+majonäs+gräddfil/creme fraiche+ev. gräslök, tomat, osv efter vad man känner för).
Hittade receptet i Leif Mannerströms "Husmanskonst" men brukar höfta lite.. ;)