Fiskmiddag
Är så fruktansvärt dålig på att laga fisk till middag! Vore tacksam för tips på lätta och goda fiskrätter!
Är så fruktansvärt dålig på att laga fisk till middag! Vore tacksam för tips på lätta och goda fiskrätter!
Ah, tappade en parentes.. Tomaten ska inte vara i räksalladen! ;)
Vi brukar göra fisk i traktörpanna. Släng i lite purjo och en klick smör, lägg på fiskblock delat i bitar, toppa med tomat och persilja. Hlöm inte salta fisken (och peppar). Låt koka med lock tills den är klar, kanske en kvart. Servera med potatis.
Aimee68, det låter helt grymt enkelt och gott!
Ett annat tips är att rimma fisken innan man tillagar den! Då blir köttet fastare och man får en bättre sälta (man behöver inte salta vid tillagningen då heller).
gott!
Tack så hemskt mycket! Ska absolut prova lite nya saker!!
Haha.. Nä, men jag var förr så trött på tråkig fisk (skolmaten förstörde en hel del för mig) så jag bestämde mig för att mina barn ska få äta bra fiskrätter hemma (innan de börjar skolan och lär sig "hata" fisk) så jag såg till att lära mig hur man får fisk att smaka gott! ;)
Ett tips förresten när man ätit räkor eller andra skaldjur (färska) är att spara skalen i frysen! Om man sen ska göra fisksoppa eller sås så kan man ganska enkelt koka en fond på skalen och det smakar mycket bättre än den köpta fonden (och tar inte mycket längre än ca 30min att göra och då kan man göra andra moment under tiden).
Köp ett paket på Kiwi med okryddad, skinnfri lax/ørret. Enklast å det blir som du vill. Om jag vill gøra det veldigt enkelt så lyfter jag ur fisken, saltar och lägger dill i botten, sen i med fisken igen. Salta och ha på dill øvanpå med, jag brukar ta stjälkarna av dillen under -den ska bara ge smak och sen den finklippta dillen ovanå. Pressad sitron funkar i och klicka i lite smør om ni vill ha mera smak. Skyn som blir er nok som sås (husk att salta rejält, den førsvinner lixom). 200° varmluftugn i ca18 min. Servera med kokt potatis eller vad du vill.
Vi køper ofta den fisken. Varierar massa i hur vi tillagar den. Nu når jeg tenker efter så spiser vi fisk ca4 ggr/uke. Men de sier at man blir smart av at spise fisk så..
Jag brukar ta en lax bit å strö över ganska rikligt med fiskkrydda med citronsmak å några klickar smör å in i ugnen tills potatisen e klar. Till det brukar jag ha en färdig remoladsås.
Ett annat enkelt recept e att ta ett eller två fiskblock å lägga i en ugnsform. Salta å peppra, lägg sedan skivad tomat på. Över det hälls hollandaisesås å smör sen in i ugnen.
Sen har vi klassikern med stekta abborrfileer, både med å utan panering.
Den här laxen har jag gjort ett par gånger hemma, tycker den är hyffsad lätt.
https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/f/fetaostgratinerad-lax-med-rosepeppar-och-graedde/