Inlägg från: Krokodillan |Visa alla inlägg
  • Krokodillan

Plankan-utmaning

Okej då! Börjar i dag. Har aldrig klarat mer än 60-70 sekunder och sista gångerna jag provat gav jag upp vid 45, så 270 om en månad var ingen dålig utmaning ...

Var börjar ni? Hur många sekunder klarar ni i dag?

• Krokodillan

I dag blev det planka med treåring. När dottern såg vad jag gjorde ropade hon "En häst!" och satte sig på min rygg. Tungt! Tur att det bara var 20 sekunder!

• Krokodillan
    Ly75 skrev 2013-11-10 10:53:08 följande:
    Kämpar ni på? Själv har jag vilodag idag :)

Jodå. Gjorde 30 sekunder för att sedan upptäcka att det var 40 som gällde i dag. Så nu har jag gjort 40 med. I kväll tänkte jag köra ett sånt här 7 minutersträningsprogram, med 12 korta men intensiva övningar, så då blir det plankan tredje gången gillt. Eller fjärde om jag skulle orka 2x7 min ... Tur det är vilodag i morgon :)
  • Krokodillan
    Ly75 skrev 2013-11-11 08:40:51 följande:
    Dag 7 för min del, dvs 45 sek. Men det går bara inte! Efter 20 sek bryter jag ihop, vad händer? Klarade ju 40 sek i förrgår :/

Fick du till det till slut?
  • Krokodillan

60 s avklarade. Börjar bli lite nervös för fortsättningen. Hur går det för er andra? Är ni kvar allihopa?

• Krokodillan
    EnGladPingvin skrev 2013-11-16 09:27:52 följande:
    Körde 90 sek för första gången idag! Trodde inte jag skulle klara det, men det gick även om jag skakade rejält på slutet.  Hur gör ni för att hålla koll på tiden? Jag räknade till en början, men när jag testade med tidtagaruret på telefonen insåg jag att jag räknat för fort så nu klockar jag.  

Bra jobbat! Jag bävar för 90 s i morgon. Jag klockar också med telefonen.
  • Krokodillan

Dagens 60 s var jobbiga (men då hade jag sprungit 14 km ett par timmar tidigare så jag hoppas det spelade in). Och så läser jag på "schemat" att tanken är att man ska fixa 150 s (TVÅ och en halv minut) om bara en vecka ... :o

• Krokodillan
    Ly75 skrev 2013-11-18 17:01:48 följande:
    Härligt!! Bra jobbat!!

Själv får jag inte till det med 90 sek idag.. :(

Jag klarade 90 i går (jippie!), men inte mer än 60 i dag :( Har egentligen vilodag i dag, men tänkte ligga en före för att kunna ta vilodag i morgon i stället.
  • Krokodillan
    Carolina01 skrev 2013-11-18 20:26:22 följande:
    Klarade 90sek x 2 idag, kändes fint:)! Vet inte hur mycket jag tappat på 3mån men en hel del iaf, men bu ska resten (å gärna lite till) bort!

Wow!
  • Krokodillan

I dag fixade även jag 90 s igen :))) Trots (tack vare?) sju timmars shopping i Ullared ...

• Krokodillan

Hur har det gått för er som ligger en dag före och skulle klara 120 s i dag? Fixade ni det?

• Krokodillan
    EnGladPingvin skrev 2013-11-20 21:22:46 följande:
    Hade egentligen tänkt ta en vilodag idag, men nu fick du mig att testa och nog tusan klarade jag 120 sek!

Grattis!!!

Jag ska ge mig på det i morgon. 90 s kändes helt okej i dag faktiskt. Kanske borde jag testa 120 direkt efter midnatt? Går det inte har jag i sådana fall ett helt dygn på mig att testa igen ... och igen ... och igen ...
  • Krokodillan

Är det någon kvar i utmaningen? Jag tog en vilodag i går. Men så, nu klockan 23:58, satte jag helt oväntat 150 s! :)))

• Krokodillan
    Ly75 skrev 2013-11-25 09:48:16 följande:
    Det går helt åt skogen åt mig! Grejade 90, men sen har det bara gått nedåt, orkar knappt 30! Har iofs haft nån slags förkylningskänsla i kroppeni några dagar, men ändå... :(

Vad trist! Kanske läge att vila ett par dagar och sedan backa några dagar i schemat?

För mig hjälper det med lite mental "avslappning" under tiden jag plankar. Försöker tänka att kroppen är som en solid bjälke/planka och att den får sköta första delen själv medan jag blundar, andas lugnt och inte känner efter för mycket hur jobbigt det är. Jag har som mål att inte titta på tidtagningen på mobilen förrän en hel minut passerat. När jag väl kollar har det ibland gått 55 s, ibland 65. Sen försöker jag koppla bort det jobbiga ett litet tag till. Efter det är det en halv till en minut kvar då kroppen är rätt slut, och då får hjärnan ta över. Då är det bara vilja, nedräkning och en kamp mot klockan som gäller.

Vid första försöket i dag kände jag mig alldeles för trött redan efter en knapp minut och då la jag ned det försöket i stället för att plåga mig ännu längre. Några timmar senare fanns rätt känsla där och jag försökte på nytt. Och se det gick! Grejade 2,5 minuter i dag med :)
  • Krokodillan
    EnGladPingvin skrev 2013-11-27 20:32:21 följande:
    Idag klarade jag 150 sek för första gången!

Jag delar upp i 30 sek sektioner. Inte så att jag slutar utan att jag tänker "jag klarar 30 sek till" och sen när jag klarat det tänker jag "ok 30 sek till kan jag". Blir lättare mentalt för mig än om jag redan från början tänker att nu ska jag köra 2,5 min. 

Härligt!

Jag fixade tredje gången men 150 s i dag (efter en extra vilodag i förrgår och ett misslyckat försök i går). Testade ditt sätt att tänka med 30 s i taget. Funkade bra :)
  • Krokodillan

Vet inte riktigt om jag kan rekommendera att göra plankanutmaningen efter en öl och två små starkvinsglögg :O Men jag hade glömt dagens planka ...

Fick ordentlig hjärtklappning, blev ganska andfådd och är nu sjukt trött i hela kroppen. Men nu är det gjort: TRE minuter avklarade!! Jag som trodde att jag inte skulle klara mer än 90 sekunder!

Svar på tråden Plankan-utmaning