• Fru envis

Funderar på att bli vän med havregrynsgröt.

Hej allihopa!
    Jag åt mycket havregynsgröt förr men nu när jag försöker så tycker jag att det smakar klister.
    har alltid lite sylt och mjölk till.

så ös på med bra knep för att göra den mindre klistrig :p.

när jag väl ätit upp den så tycker jag att det lixom lägger sig bra i magen, det blir varmt, gosigt osv.

• Svar på tråden Funderar på att bli vän med havregrynsgröt.
  • Fru envis
    Meebo skrev 2013-11-06 10:41:14 följande:
    Lite ljus sirap ovanpå gröten (ta en klick i mitten på gröten och bre ut den över hela gröten med skeden) och mjölk runt kanten brukar fixa "klistert" för mig jättebra :)
    blir inte det vansinnigt sött???
  • Fru envis
    Ramborg skrev 2013-11-06 10:43:44 följande:
    Testa hagregryn med extra fiber i. Först känns det jättekonstigt i konsistensen men nu kan jag inte äta den vanliga sorten längre, den smakar bara klister.
    menar du fiberhavregryn? har endast ätit sådan gröt i alla fall i vuxen ålder.
  • Fru envis
    kgv skrev 2013-11-06 10:49:47 följande:
    Blir det inte klibbigt för att du låter det koka för länge? Jag brukar göra i micron och det  blir alltid bra, aldrig "klistrigt". Testa att göra fiberhavregrynsgröt med kanel och små äppelbitar. Både gott och fräscht. 
    har testat det med, tack ändå.
  • Fru envis
    Sisisisi skrev 2013-11-06 10:59:04 följande:
    Gör i micron så blir den inte klistrig. Den är klar när allt kokat upp, men innan det rinner över. Jag har alltid i linfrön och kanel, blir mycket godare då :)
    gillar inte microgröt =).
  • Fru envis
    hittpånåt skrev 2013-11-06 11:03:08 följande:
    Jag har i lite frysta blåbär när gröten kokat klart,  de tinar jättesnabbt!
    fast tillbehören gör ju det samma jag har testat det mesta.
    jag menade konsistensen på gröten. 
  • Fru envis
    Trilllana skrev 2013-11-06 11:07:25 följande:
    Vem lagade gröten när du åt den?
    jag.
  • Fru envis
    Trilllana skrev 2013-11-06 11:09:56 följande:
    Okej. Du kan inte komma på vad du gjorde annorlunda då? Annan typ av gryn, kokade den på annat sätt?
    njae jag tycker havregrynsgröt alltid är klister.
  • Fru envis
    Trilllana skrev 2013-11-06 12:49:05 följande:
    Innan också alltså? Men då tycker jag du ska låta bli den gröten, testa någon annan gröt kanske?
    jag åt den inte för att den var god, jag åt den för att det var billig mat, likaså med rågflingegröt.
  • Fru envis
    Trilllana skrev 2013-11-06 12:52:28 följande:
    Det finns ingen annan billig mat du kan äta? Om du inte tycker om gröten, så känns det lite dumt att äta den.
    jag har det bra ekonomiskt ställt nu så jag behöver inte tänka så jättemycket på vad saker kostar.
    detta var när jag var fattig student och halva studiemedelet gick åt till hyran enbart.

jag har alltså tänkt att försöka bli vän med det för att det är nyttigt. 
  • Fru envis
    Trilllana skrev 2013-11-06 12:57:50 följande:
    Men då kanske du kan hitta annan, nyttig mat som du också tycker om?
    jo det är sant =).
    i dagsläget äter jag fil/yoghurt med lite sylt (köper natruell) och så en grov fralla (hm kallar man dem så?) med pålägg och så en kaffe och en frukt

• Fru envis
    Trilllana skrev 2013-11-06 13:08:27 följande:
    Blir du mätt och mår bra av det så varför byta till något du inte tycker om? Livet är för kort för att tvinga i sig en massa mat man inte gillar, bara för det ska vara nyttigt.

haha jo det är sant.
    jo jag blir hyffsat mätt i alla fall.
    jag har väldigt svårt för att känna mättnad (hänger med från när jag hade ätstörningar) så jag får gå lite på känn.

förut åt jag bara frallan, men nu har jag satt dit filen också.
    och så en banan på förmiddagen innan träningen. jag testade i  måndags och jisses vad jag lyckades pumpa på!! har fortfarande träningsvärk!
    :P

• Fru envis
    Trilllana skrev 2013-11-06 13:08:27 följande:
    Blir du mätt och mår bra av det så varför byta till något du inte tycker om? Livet är för kort för att tvinga i sig en massa mat man inte gillar, bara för det ska vara nyttigt.

jag har ju hört och läst om att havregrynsgröt är bra för magen och vikten (så länge man inte öser på sylt och mjölk förståss) och tänkte att jag kanske skulle ge den en chans till.

är det någon som testat att koka den på mjölk istället för vatten? 
  • Fru envis
    Lolita1 skrev 2013-11-06 22:04:29 följande:
    Jag äter kvarg till frukost. Om man inte vill ta naturell (jag gillar Icas lättkvarg bäst) och blanda med fun light så finns det färdigblandad jordgubbskvarg från Lindahls. Den är suuupergod. Innehåller lite mer kolhydrater än den naturella kvargen, men går man inte på superstrikt diet så är det ju lugnt. Annars är det bara att anpassa resten av dagens intag av kolhydrater.
    Till kvargen har jag hallon, jordgubbar eller bara några russin.
    laktosfri kvarg kostar runt 20kr för en portion.
    känns lite dyrt ;).
  • Fru envis
    Ikkali skrev 2013-11-07 20:34:18 följande:
    Jag betalar 35 kr för 1000 g (lindahls) och för mig är det 4 port. Är dock inte laktosfritt. Och den där muslin jag kör är ju dyr. Men det är det värt! :P
    ok fast jag äter laktosfritt.
  • Fru envis
    Lolita1 skrev 2013-11-07 19:39:36 följande:
    Denna kostar 14.90 på Coop och är på 250 gram.
    Jag äter ca 150-200 gram till frukost så några 20 kr/portion blir det ju inte.

www.valio.se/produkter/matlagning/valio-eilat...
    Ikkali skrev 2013-11-07 20:34:18 följande:
    Jag betalar 35 kr för 1000 g (lindahls) och för mig är det 4 port. Är dock inte laktosfritt. Och den där muslin jag kör är ju dyr. Men det är det värt! :P
    ok fast nu handlar tråden om gröt och inte om kvarg, vänligen håll er till ämnet.

Svar på tråden Funderar på att bli vän med havregrynsgröt.