3:e klassare som inte kan stava.
Jag har ett barn, 9år, som har väldigt svårt för att stava rätt. Flera ord i varje mening blir fel. Dubbelkonsonanter blir bara en, saker som ska vara "e" blir "ä", Sche-ljud och Lj-ljud är väldigt knepigt. Alla ord är svåra!
Fröken säger att det inte är så noga när man bara går i 3:an, men skickar med en bok med ord hon tycker är viktiga att öva på, och då ska det skrivas tre-fyra gånger på raden efter. Inte ens om ordet står skrivet, blir det ord som h*n skriver, rättstavat! Två av tre ord på samma rad kan vara rätt, men så blir det sista fel...
Detta oroar mig men fröken anser inte att det behövs någon annan hjälp. Jag vill inte att det ska bli problem framöver, men extra lektioner med skrivövningar tror jag inte heller på. Finns något dataprogram eller någon bra bok som underlättar för skolbarn i den åldern? Det måste finnas en mindre komplicerad väg för att hitta "nyckeln" till rättstavningen.
Läsningen funkar bra, men istället för att läsa varje ord noggrant, så blir det gissningar ibland. Något ord börjar med samma bokstäver som något annat och istället för att titta ordentligt på varje bokstav, så går det fortare att bara slänga ur sig det ord h*n kommer först att tänka på.
Är jag en hönsmamma eller är det riktigt att oroa sig? Kan det vara dyslexi? Är det vanligt att stava så dåligt i 3:an? Hur gör man på andra skolor? Någon slags utredning? Vart kan man vända sig för råd?
Jag vill ju inte trampa läraren på tårna, hon är känslig och tar allting som kritik, även om man aldrig menar ont när man frågar om något!
Jag behöver verkligen hjälp!
Snälla, kom med tips, kloka funderingar, egna erfarenheter, ja allt som jag kan ha nytta av! Känner mig helt ensam och vill inte "hänga" ut mitt barn heller genom att fråga andra föräldrar med barn i samma ålder.
Ytterst tacksam för alla råd jag kan få!
Bekymrad mamma som inte vill skjuta problem framför sig...