• Anonym (Bekymrad)

3:e klassare som inte kan stava.

Jag har ett barn, 9år, som har väldigt svårt för att stava rätt. Flera ord i varje mening blir fel. Dubbelkonsonanter blir bara en, saker som ska vara "e" blir "ä", Sche-ljud och Lj-ljud är väldigt knepigt. Alla ord är svåra! 

Fröken säger att det inte är så noga när man bara går i 3:an, men skickar med en bok med ord hon tycker är viktiga att öva på, och då ska det skrivas tre-fyra gånger på raden efter. Inte ens om ordet står skrivet, blir det ord som h*n skriver, rättstavat!  Två av tre ord på samma rad kan vara rätt, men så blir det sista fel...

Detta oroar mig men fröken anser inte att det behövs någon annan hjälp. Jag vill inte att det ska bli problem framöver, men extra lektioner med skrivövningar tror jag inte heller på. Finns något dataprogram eller någon bra bok som underlättar för skolbarn i den åldern? Det måste finnas en mindre komplicerad väg för att hitta "nyckeln" till rättstavningen. 

Läsningen funkar bra, men istället för att läsa varje ord noggrant, så blir det gissningar ibland. Något ord börjar med samma bokstäver som något annat och istället för att titta ordentligt på varje bokstav, så går det fortare att bara slänga ur sig det ord h*n kommer först att tänka på.

Är jag en hönsmamma eller är det riktigt att oroa sig? Kan det vara dyslexi? Är det vanligt att stava så dåligt i 3:an? Hur gör man på andra skolor? Någon slags utredning? Vart kan man vända sig för råd?
    Jag vill ju inte trampa läraren på tårna, hon är känslig och tar allting som kritik, även om man aldrig menar ont när man frågar om något!

Jag  behöver verkligen hjälp!
    Snälla, kom med tips, kloka funderingar, egna erfarenheter, ja allt som jag kan ha nytta av! Känner mig helt ensam och vill inte "hänga" ut mitt barn heller genom att fråga andra föräldrar med barn i samma ålder.

Ytterst tacksam för alla råd jag kan få!

Bekymrad mamma som inte vill skjuta problem framför sig...

• Svar på tråden 3:e klassare som inte kan stava.
  • Anonym (Anna)

Min första tanke är dyslexi.
    Märkligt att ingen reagerat tidigare. 

• Anonym (Bekymrad)

Anna!
    Ja, det är det jag är rädd för! Borde jag agera på nåt sätt???
    Hur gör man? 

• MajaMaria79

Klart att det kan vara dyslexi, men det du nämner med att stava illa och gissa när man läser, det är väldigt väldigt vanligt bland 9-åringar. 

Vi har 3 barn och de 2 äldsta har passerat lågstadiet nu, men de både läste och skrev lite sådär när de gick i trean. Nu i 4:an resp 8:an är de betydligt duktigare. Jag tror att fröken har rätt, det är säkert ingen fara. Skolpersonalen har erfarenhet och känner ofta igen dyslexi. 

Jag tror ni ska öva mycket på att läsa högt hemma, för det märker jag gör skillnad. Men undvik att skuldbelägga, det ska vara roligt att läsa, plus att annars vill de gärna skynda på och då blir det fler gissningar. Med läsning kommer också stavningen. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Bekymrad) skrev 2013-11-06 15:31:51 följande:
    Anna!
    Ja, det är det jag är rädd för! Borde jag agera på nåt sätt???
    Hur gör man? 

Se till att det testas och utreds.  Ta det med skolan imorrn.
  • Ampellilja

klart de kan vara dyslexi som andra säger MEN fröken kan ha rätt de är säkert fler som inte stavar så bra o så i 3an... men ett tips till att bli bättre på det är korsord för barn.. de hjälpte mig som liten o jag har dyslexi! men idag tack vare korsord klarar jag mig med bara lite mindre stavfel! så kolla upp de o köp till ditt barn,

• Fia 28

Jag känner väldigt många vuxna människor som har svårt med ä/e och dubbelkonsonanter, och ingen av dessa har några lässvårigheter annars. Korsord och mycket läsning är bra träning så de lär sej hur orden ser ut.

• Anonym (Anna)

Det som mest gör att jag reagerar är att barnet inte kan kopiera en text.

Jag tar förgivet att ni har övat hemma? 

• Anonym (farmor)

Snälla, ta det lugnt! Du har en alldeles vanlig 3:e klassare, precis som fröken säger! Rättstavning är svårt och kräver mycket träning. Fördelen är att stavningen utvecklas vartefter man tränar och får erfarenhet. Det är inte så att om man stavar dåligt i 3:an så blir det katastrofalt i 8:an! Låt barnet få den tid han behöver, stressa honom inte!

• Anonym (Bekymrad)

Jag har länge tänkt att det där med stavningen kommer väl. Man får ha lite tålamod, osv.  Nu har jag fått se lite olika saker andra i klassen skrivit och de har inte alls så många stavfel, klart några skrev lite fel, men inte på samma nivå.

H*n är i övrigt mycket duktig i skolan och ligger bra till om man jämför med de andra barnen i klassen. Har lätt för matte, engelska, No ämnen mm. Väldigt allmänbildad och fattar snabbt när fröken förklarar hur de ska klara uppgifter och nya saker. Omtyckt bland både barn, vuxna och personal på skolan. Öppen och tar lätt kontakt med andra barn där de inte träffats förut. Artig och enkel att ha att göra med. Alltså inget problembarn på något sätt. 

Hur går en utredning till och var gör man en sån? På skolan?  

• Anonym (En mamma)

Min första tanke är att det kanske kan vara problem med synen. Att barnet tycker det är ansträngande för ögonen och därför presterar "sämre" efter hand. Eller att ditt barn tycker att det är tråkigt helt enkelt och då slarvar. Detta har jag upptäckt hos min dotter. Hon älskar matte och presterar bra där men tycker det är jättetråkigt att läsa. Då slöar hon och gissar sig fram.

Svar på tråden 3:e klassare som inte kan stava.