Tissetass skrev 2014-01-08 14:54:32 följande:
Jag är snart 24 och har börjat med hjälp av en privatläkare att få igenom en operation för att ta bort livmodern.
Jag åt hormonpiller för att försöka få bort mensen, men eftersom jag mådde dåligt av dem så är operation kvar som lösning. Just nu lever jag på Citodon för att klara av mensen, så jag är i en situation där jag antingen inte kan fungera för att jag har för ont, eller inte fungera för jag är så trött och illamående av smärtstillande.
Du vill ta bort livmodern för att du är helt säker på att du inte vill ha barn, inte för att bota endon? Har jag förstått dig rätt då?
Nu tjatar jag, men ändå... börja att skriva en dagbok nu direkt! Alltså, ingen roman, utan bara någon mening varje dag, typ "Mensvärk, 3 citodon, drar i benen" eller vad det nu kan vara. För mig var det först när jag började göra det som det gick upp för mig hur dålig jag faktiskt var, och det har varit väldigt bra att kunna visa det för vården och visa hur mycket jag och samhället förlorar på sjukskrivning etc.
Mitt tips när hormonpillren inte funkar är att kolla lite på alternativa behandlingar/naturläkemedel. Man skall inte ersätta vanlig läkekonst med det, men ibland kan det hjälpa. När vi försökte skaffa barn (och jag alltså inte kunde gå på hormonpreparat) tyckte jag att jag fick väldigt mycket hjälp av att äta ett kosttillskott som heter Pycnogenol. Jag strök också mjölkprodukter ur kosten och mådde faktiskt så gott som helt bra i nästan två år. Just de grejorna kanske inte hjälper för alla, men det är faktiskt värt att läsa lite och kolla (det finns rätt mycket skrivet om endo-diet, men även om man inte vill ändra hela kosten så finns det en del tillskott och vitaminer som sägs hjälpa) medan du ändå väntar.
Akupunktur sägs också hjälpa - jag tyckte det gjorde det, men allt är ju individuellt.
Min poäng är mest att det KAN finnas andra lösningar än operation på just endoproblemet. Det är inte säkert och vi är alla olika, men det finns rätt mycket att prova.
Tycker annars att Zinfandel har rätt - åk till akuten och sätt dig där och gråt när du har som mest ont, så får du förhoppningsvis en akuttid för operation. Det fick jag när jag till sist inte klarade det längre.