Mar14 skrev 2014-01-07 13:09:04 följande:
Hur gammal är du Tissetass? Det finns ju någon gräns (är det vid 25 år?) för när man har lov att sterilisera sig.
Finns det någon patientförening där du bor? De kan ofta hjälpa.
Försök att hitta något sätt att dokumentera hur du mår. T.ex. skriva dagbok varje dag med lite korta anteckningar om hur du mått just då, så att du har något att visa upp när du kommer dit. Det är nog viktigt att du kan kommunicera varför du vill göra en titthålsoperation, för som du säger kan man inte ändra så mycket oavsett om man vet hur det ser ut eller ej. Att bara "kolla hur det ser ut" är inte alltid så vettigt (landstingen verkar vara väldigt olika där).
Varför går du på hormonpiller? Är det för att du har ont? I så fall kan det vara värt att åka in akut med smärta för att få hjälp den vägen. Jag är skeptisk till att de kan tvinga dig att gå på läkemedel av den sorten, det låter lite konstigt.
Du har rätt till en second opinion, dvs ett utlåtande av en annan doktor. Det bör även gå att överklaga beslutet att inte ge dig en titthålsoperation, men jag är osäker på hur (det bör patientföreningen veta).
Finns det fler sjukhus inom landstinget så kontakta dem, eller ring en privat gynekolog som kan skriva remiss.
Lycka till!
Jag är snart 24 och har börjat med hjälp av en privatläkare att få igenom en operation för att ta bort livmodern.
Jag åt hormonpiller för att försöka få bort mensen, men eftersom jag mådde dåligt av dem så är operation kvar som lösning. Just nu lever jag på Citodon för att klara av mensen, så jag är i en situation där jag antingen inte kan fungera för att jag har för ont, eller inte fungera för jag är så trött och illamående av smärtstillande.