Inlägg från: AB mamma |Visa alla inlägg
  • AB mamma

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej Alla!
    Hänger på er här, då det egentiligen var meningen att jag skulle hoppa på föregångaren till denna tråd och läste mig igenom alla inlägg men hann bli gravid innan jag hann presentera mig, så fick jag nu läsa ikapp er på denna tråd och hänger med här nu.

Väntar mitt 4:e barn är i v. 5+0 idag och mår som man mår iden tiden

Väldigt roligt att vi är olika långt gångna och med så olika erfarenhet i ryggsäcken. Solig

• AB mamma

Lägger till mig med

BF-lista {#emotions_dlg.flower}

9 Juni, InsaneJane (snitt, BF eg. 21 juni)
    13 juni, FruFA79 (planerat kejsarsnitt BF e.g. 23 juni)
    26 juni, Maramina 2 juli, Mallan74
    9 juli, Lindsey Egot the only one
    14 juli, Scarlett01
    23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka)
    1 augusti, Sessan78
    5 september, Leppardette
    6 september, Kroken
    6 september, Lina 7710
    14 september, Kajsamupp
    27 september, emjh
    30 september, DragonWoman
    3 oktober, PoL
    3 oktober, Irmeline
    4 oktober, Lejoninna77
    23 oktober, Aftonstjärna
    28 oktober, Tusa

1 November, Myc
    2 November, Mjölkchoklad
    26 november, Lagombutwhy
    6 januari AB mamma

• AB mamma

DragonWoman: Såå härligt att allt ser bra ut och att den lill* växer som den ska!

Jag satt och funderade idag och kom på hur underbart lycklig jag är över vårt lilla mirakel. Detta kommer bli min sista graviditet och jag kommer påminna mig om det själv hela tiden så att jag ser ut att njuta var minut av den. Jag kommer njuta av allt illamående och le var gång fogarna gör sig påminda, och när jag gråter av trötthet så kommer jag bara fokusera på min lilla i magen och se till att få fram ett leende för att det är verkligen min sista graviditet. Och så ska jag försöka att verkligen inte oroa mig, för hur som hur är det inte mkt jag kan göra åt om något skulle gå fel. Så nu sitter jag här och tittar ut i regnet och njuter av att jag har graviditetsfrossa och kan burra in mig i flecetröjan och dricka en kopp varm the. Solig 

• AB mamma

Så mkt glädje i tråden! ????

Grattis till barnbarnet och det kommer gå bra på RUL hoppas verkligen ni kan få njuta av era små sen utan oro.

• AB mamma
    Kaa76 skrev 2014-05-12 22:02:54 följande:
    Lindsey jätte stort grattis, vad härligt! 

Har varit läbbigt tyst här ett tag, antar att det är läge att uppdatera. 

Har väldigt ont av mina fogar, är halvtidssjukskriven, men vete sjutton om jag inte behöver bli helt sjukskriven snart  

Har varit på förlossningen förra veckan pga smärtsamma sammandragningar, har haft det en omgång innan och blev kollad då, då var allt ok, så denna gång med, men jobbigt är det. Hoppas slippa fler omgångar men skall komma in igen om det blir så jobbigt.

Var hos BM i fredags,  sf mått i veck 25+.....öh...3? var 25 cm, så fullt normalt, hjärtljud 140. 

Vi pratade lite om förlossningen med Tella, min yngsta dotter som förblödde, och hon föreslog att jag skall göra ett till UL den 2:e juni, hon tänkte det kunde kanske lugna min oro lite och det tackade jag så klart ja till. Om jag är orolig eller inte känner av henne lika ofta som vanligt så kan jag ringa dagtid och få en tid för att lyssna till hjärtljuden samma dag, och annars tycke hon jag borde vända mig till förlossningen, är ju ingen som mår bra av att vara orolig. känns ändå bra, Tella var ju fullt frisk osv, men ja, det är ändå jobbigt med all oro. 

Sedan icke gravidites relaterat, men som inverkar mycket på hur jag mår för tillfället. Vet att jag nämnt det innan, att jag hade en relation med en kille som mår psykiskt dåligt och att det därför tagit slut. Har haft en hel del kontakt med hans bästa kompis så jag har ändå haft lite koll på vad som händer. Och den här killen är väldigt svårt sjuk, han har en hjärntumör, den är godartad och han har haft den länge, men nu har den börjat växa i massor. Den senaste tiden har han varit nedsövd större delen av dygnet, han har fruktansvärt ont, behandlingen hjälper inte och hans njurar verkar vara på väg att lägga av helt. Natten till söndag hörde han av sig, verkade helt veck, men fick i alla fall fram att han själv tror att han dör snart.  

Är så otroligt ledsen, finns ju inget jag kan göra, och då han inte vill prata med mig så kan jag inte ens finnas där för honom, finns inte ett jotta jag kan göra mer än vänta på att han dör  

Skönt att dom ställer upp för att minska din oro.

Förstår att det är jobbigt med ditt ex. Finns det någon möjlighet för dig att få prata med en kurator? Ta hand om dig
  • AB mamma
    PoL skrev 2014-05-13 18:38:38 följande:
    Chansar lite o frågar om det är nån som kan tipsa om studier under f-ledighet? Jag behöver en riktig light-variant så att barnen får mer än 15 tim barnomsorg. Kommer vara mosig i huvudet o inte prestera särskilt, så det behöver vara nåt riktigt enkelt o mer för syns skull

Ta ngt du gillar så blir det enkelt. Det du tycker är enkelt kan vara hjärnkirurgi för någon som inte alls gillar ämnet. Så utgå från vad du gillar. Själv hade jag valt ngt med biologi//kemi på distans.

Lycka till :)
  • AB mamma
    India skrev 2014-05-14 19:22:56 följande:
    Har varit på RUL idag och där fanns en helt vild kille som inte var särskilt samarbetsvillig! Tog lång tid att hitta en vinkel och sköterskan bad nästan om ursäkt. Min enda tanke var "jag bryr mig inte om han är svår att få på bild. Han lever, han är frisk och han utvecklas som han ska". Sååå tacksam!!! Äntligen kanske jag kan börja tro på detta!!

Åh vd mysigt! Längtar men har massor med veckor kvar dit :)
  • AB mamma
    Aftonstjärna skrev 2014-05-15 13:19:45 följande:
    Hade glömt att man får en ny kropp när man är gravid... Vet inte hur jag ska klä mej med mina nya jättebröst. Var inne på lindex och provade lite sommarskjortor och tyckte allt såg förfärligt ut. Svårt när sånt man brukar ha i vanliga fall ser helt fel ut!  Väntar på att magen ska bli större så det blir lite proportion med boobsen! Vecka 18 idag! 

Hahaha!
    Just det, så snabbt man glömmer, jag får oxå inhandla en ny garderob snart
    Mina boobs har ju redan börjat växa, är i v 7, min sambo var överlycklig när jag lät honom hålla handen lite lätt på häromkvällen. För annars är det se, men inte röra som gäller, är ju så ömma! Mina boobs ökar ju så enorm med från B till D kupa.
  • AB mamma
    DragonWoman skrev 2014-05-15 16:42:45 följande:
    Är så j-a trött på magsmärtorna jag får av järntabletterna. Måste ju egentligen ta dom på grund av riktigt låga värden men blir sängliggande några timmar efter jag tagit skiten. Måste ju finnas andra alternativ....

Jordgubbar gjorde susen för mig sist. Min mage fixar inte tabletterna.
  • AB mamma
    Lagombutwhy skrev 2014-05-19 09:50:07 följande:
    Precis klar med KUB-ul, fick 1:20000. Vi är helt chockade! Hade ställt in oss på dåligt resultat med mkp som nästa steg..fick ju 1:7000 för 7 år sedan o har nyss fyllt 40. Otroligt! En krabat på ca 7,5 cm viftade på armarna åt oss :) Stor lättnad infinner sig

Åh vad roligt! Mys och njut ordentligt!
  • AB mamma
    Maramina skrev 2014-05-26 21:53:51 följande:
    Jag antar att BM inte anser att jag mår dåligt nog för att bli sjukskriven. Själv så tycker jag att om hon verkligen anser att jag borde vara hemma eller i alla fall gå ner i tid, så som hon nu säger till mig, så borde väl en sjukskrivning vara en bra idé?
    Det fungerar väl så med sjukskrivningar att man ska vara "sjuk" för att få dom, och eftersom att graviditet inte är en sjukdom så är det svårt som sjutton att få sjukskrivning. Det måste finnas en medicinskorsak det räcker inte med "bara" trötthet. Men i ditt fall så hade jag kollat med förskolan om det finns någon möjlighet för dig att kunna hämta 1-2 timmar efter att du slutat så du hinner hem och vila. På våran förskola skulle något sådant inte vara något problem, det handlar ju om en begränsad tid och det finns en orsak.

Min förra graviditet var jag sjukskriven från v.30 p g a hotande förtidsbörd och tillväxthämning, trots detta så hade jag bara sjukskrivning fram till 3 veckor före bf, för därefter så spelade det ingen roll om barnet kom ut.

Ta så mkt hjälp du kan av vänner och vila så mkt du behöver för att orka
  • AB mamma
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-27 10:51:56 följande:
    Nej! En sjukskrivning kan man få oavsett orsak. Trötthetssyndrom kan göra att arbetsförmågan minskar och då är det skäl nog för en sjukskrivning. För fk ser till arbetsförmågan att utföra arbetet. Tyvärr när man närmar sig slutet på graviditeten så kan man ta ut föräldrapenning två månader innan beräknad förlossning och många gånger anser både barnmorska, läkare och försäkringskassan att man ska ta ut dom.

Men om man har trötthetsdyndrom så är det ju det som är den medicinska orsaken, alltså då har man gjort en utredning och kommit fram till att man har det och om arbetsgivaren inte kan justera så att man kan anpassa arbetet efter det och då får man en sjukskrivning.
    Jag tror inte det är många kvinnor i 9:e månaden med ännu ett småbarn och heltidarbete kan säga att dom är lika pigga och igång som vanligt, bara extrakilo i sig och den fysiska belastningen en graviditet innebär säger sig självt att man är trött men för att få sjukskrivning så måste det vara medicinskt belagt och då spelar ju orsaken ingen roll om det är en graviditetsåkomma som "gått för långt" eller om det är en bruten fot.

Och precis som du skriver så är det ju därför dom ändrat så att man kan ta ut FP 60 dagar innan BF. Generellt så har det blivit svårare att få igenom en sjukskrivning. För det är ju så att den läkaren man går hos måste formulera sig på sådant sätt att den beslutstagande läkaren anser att det finns underlag för en sjukskrivning och då är det ju bra om man har t ex provsvar eller annat referensmatrial som kan påvisa det man yrkar på.
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35