Inlägg från: Kroken |Visa alla inlägg
  • Kroken

Gravidtråd för oss som är över 35

Hoppar in här om det är ok? Fyller 35 år i april och väntar fjärde barnet i början av september. Är i v.8 nu och mår verkligen dåligt, är sjukskriven för tillfället.

• Kroken
    kajsamupp skrev 2014-01-22 21:03:47 följande:
    Välkommen nya trådmedlemmar! Sessan: Grattis, skönt med fina provsvar. Hoppas nu sambon förstår att han borde ha varit där och delat allt med dig. Insanejane: Roligt att se en pigg frisk tjej! Vi har berättat för min mamma (och pappa), min syster, min bästa vän och sambons föräldrar. Om något händer så vill jag att de ska veta varför jag är ledsen.. Förra gången visste så gott som alla, eftersom i princip alla jag betraktar som närstående (familj, några vänner och de närmsta kollegorna) visste att vi gjort IVF-behandling efter flera års försök. Så de fick alla ett sms med en glad gubbe i, så fick de lista ut resten. Här är det ledsamt. I söndags väcktes jag av att min mamma ringde och storgrät i luren. Min pappa dog i hjärtinfarkt på natten och hon hade just kommit hem från akuten. Blev så chockad, han var bara 68 år även om jag visste att han låg i riskzonen för att drabbas. Åkte upp till mamma och min syster kom också, och var där några dagar. Träffade pappa på sjukhuset igår för att säga farväl. Det är nog de värsta jag gått igenom än så länge, även om det var bra att få ta avsked. Idag berättade vi för vår 4-åring, som på barns sätt mest konstaterade att han dött men att mormor och moster fanns kvar.. Följdfrågor kommer säkert framöver, men just nu var det skönt att hon inte reagerade mer än så. Men jag är så ledsen över att pappa inte får vara med under graviditeten och träffa bebis, men jag är väldigt glad över att jag hann berätta för honom.

Vad ledsamt, verkligen Ta hand om dig och familjen!
  • Kroken
    kajsamupp skrev 2014-01-23 21:43:39 följande:
    Tack alla, för era tankar och värmande kramar. Nu är datum för begravning bestämt och kista och allt sånt. Känns overkligt, men jag vet att det känns lite bättre sen när den biten är över. Kaa: Men vad oprofessionellt det var av läkarna att inte riktigt ha koll. Hoppas i alla fall att du slipper ta bort den nu och att det håller sig lugn resten av graviditeten. Jag tror jag vill ha en till överraskning faktiskt, och inte ta reda på könet när det väl är dags för sånt. Jag är riktigt illamående nu och går runt med kväljningar titt som tätt, och måste käka konstant och mer än vanligt. Är inte sugen på kaffe längre.. Och jag känner hur det finns en vattenfylld ballong i magen, den liksom känns i vissa lägen och jag har en obehaglig skvalpande känsla.. Nästan obehagligt.. Tänkte jag skulle kunna fortsätta springa men det känns konstigt nu.

Jag mår också hemskt illa. Är sjukskriven för det just nu. Har fått Lergigan Comp utskrivet men jag har svårt att svälja tabletter så de hjälper ju föga :-/ Äter jag inte är jag illamående och äter jag så mår jag illa för det och det kommer upp igen. Så nu är det små mängder och sen ligga still och andas så det inte kommer upp. Som tur är är det lättare att få i sig vätska, dock i små mängder, så jag är inte uttorkad och behöver dropp. Ang. att vilja veta könet så ska vi ta reda på det den här gången har vi bestämt. Fjärde, och sista, graviditeten så det kan vara kul att veta för en gångs skull
  • Kroken

Jag är i v.10, mår urk och får inte i mig mycket alls äter det jag är sugen på, kallt går bättre än varmt. Tyvärr så är det så att när jag ätit det jag är sugen på så är jag inte sugen på det längre. Det som går bäst är kall kräm och iskall mjölk. Som tur är så blev jag sjukskriven så jag slipper sitta ångesten att vara på jobbet och må dåligt. Väntar bara på att veckorna ska gå så det kan gå över det här. De andra gångerna har jag börjat må bra i v.13-14 igen så det hoppas jag på nu med.

• Kroken
    Maramina skrev 2014-02-03 21:02:18 följande:
    Ni med kraftig illamående, har ni fått Lergigan Comp utskrivet? Om inte, be om att få det om ni har testat "allt" annat redan! För de flesta hjälper det, i alla fall mer eller mindre. För mig lindrade det illamåendet och jag kräktes inte fullt lika mycket varken i flera graviditeten eller i denna. Idag, när jag är i vecka 19+3 så har jag försökt att dra ner från tre tabletter till en, och det verkar (peppar peppar) gå bra! Jag undrar också över mkp/fvp. Hur kommer det sig att ni väljer att gå direkt till det och funderar på att hoppa över KUB? Ok, kub är inte lika exakt i sitt svar och jag antar att mkp/fvp ger svar på fler frågor, men de innebär, om jag förstått det rätt, också ökade risker och att det är därför man i regel väljer att göra KUB, som är riskfritt, först innan man går över till de mer riskfyllda proverna,

Jag har Lergigan Comp, haft det de andra tre gångerna också, och de hjälper sådär för mig. Jag har problem att svälja tabletter så får i mig en tablett först framåt eftermiddagen. Den tar udden av illamåendet jag får i mig. Lite mer mat på kvällen. Men sen efter någon timme mår jag. Dåligt igen. Ang. kub så är det inget vi kommer göra. Här blir man erbjuden den om man har fyllt 35 år när man blir gravid, vilket jag inte gjort. Så jag får vänta till rul i v.18. Jag hade nog tackat nej till kub i vilket fall som helst så det gör inget.
  • Kroken
    Kaa76 skrev 2014-02-03 21:42:20 följande:
    jag har också testat lergigan comp, och tyvärr mår jag ännu mer illa av dem :(  Verkar vara lite individuellt hur man reagerar på dem. 

Jag måste ta dom tillsammans med mat annars mår jag mer illa av dom. I övrigt så får jag hjärtklappning av dom och känner mig skakig. Jag är inte van vid koffein så det är det jag reagerar på. Men får som sagt bara i mig en om dagen ungefär, så det kan jag ha överseende med. Det här illamåendet går ju över så småningom ändå. Brukar vara i v.13-14 för mig och jag hoppas det blir så den här gången med. Jag härdar ut så länge även om det inte är rolig precis.
  • Kroken
    Lejoninna77 skrev 2014-02-13 15:37:32 följande:
    Hej! Jag hoppar in här jag med,jag fyller 37 i sommar och väntar mitt 7:e barn(v.7)De andra 6 har jag fått innan 35,så det jag funderar mest på nu är OM jag bör göra några tester eller ej,jag har inte gjort några alls med de andra.. Är det mest vanligt m fostervtnprov när man är över 35? KUB-test har jag sett nämnas,men vet ej vad det innebär riktigt. Är det någon här som INTE gjort tester och isf. varför?

Jag är gravid i v.11 med mitt fjärde barn. Jag ska inte göra några tester, enbart rul i v.18, och det är för att jag inte blir erbjuden det i min kommun. Här måste man ha fyllt 35 år när man blir gravid och jag fyller först om någon månad. Och jag hade nog inte gjort kub även om jag blivit erbjuden det. Jag är inte beredd att gå vidare med FVP eller MKP om kub skulle visa hög risk och då låter jag hellre bli risken att få hög risk och behöva gå och oroa mig resten av graviditeten.
  • Kroken

Någon får gärna lägga till mig i listan. Sitter med paddan och det fungerar inte då. Har Bf 6 september.

• Kroken

Jag har varit en sån som inte går upp mycket alls under mina graviditeter. Har gått upp 9, 10 och 12 kg. Mår så dåligt i början att jag går ner en massa först och sen börjar jag gå upp runt v.20-25. Denna graviditet har jag gått ner 4 kg nu i v.13.

• Kroken

Oj vad längesen jag skrev här! Tiden rusar iväg känns det som. Är tillbaka på jobbet efter sju veckor hemma med illamående, från v.7 till v.15. Är i v.17 nu och endast två veckor kvar till rul Har ju varken gjort nåt vul eller kub-test så det blir första titten på den lille Har planerat in min semester och haft samtal med chefen om föräldraledigheten. Har funderat massor kring den och vi har räknat här hemma och haft oss för jag vill veta hur länge jag kan tänkas kunna vara hemma. Vill ha kontroll och veta vad som ska hända, hur och när typ

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35