Kroken: Tack för välkomnandet.
PoL: Tack för förhoppning om att jag får tag på fler donatorprover från samma donator.
Själv så kommer jag nog inte ha svårt att känna mig nöjd med att graviditeten är klar, hehe, ;P jag gillar att känna sparkarna, :) och det var två veckor när det mesta av illamåendet var över och innan sammandragningarna drog igång så mycket, som jag tyckte det var riktigt trevligt att vara gravid. :D Som tur är inföll de två veckorna på semestern och med fint väder. :D Annars de jag gillar med graviditeten är att det ska komma något gott ut ur det, =) men det hade gärna fått gå lite fortare, hehe, blev lite socialt understimulerad både när jag mådde så illa och nu när jag ska vara så stilla för att hindra sammandragningar. Men det är det förstås värt!!
emjh: Kanske du kan ringa förlossningen och fråga om de bör mäta din livmodertapp-längd? Jag har haft en massa sammandragningar de sista veckorna, dock antingen inte onda eller bara litegrann onda (men emellanåt ganska långa, typ 15-90 minuter innan det släpper trots liggläge), och min livmodertapp har de mätt två gånger redan, ska mäta den igen nästa vecka. De både mäter längden på den och kollar ifall den är helt stängd eller har antydan till att öppna sig. Även om din livmodertapp nu är i fullängd och helt stängd (som vi förstås hoppas) så kan det vara bra tror jag om de får ett mått på vad du har som normal-längd på opåverkad livmodertapp, i alla fall sa de till mig att det var bra att de mätte den där i början av sammandragnings-perioden så de vet mitt normal-mått (min är fortfarande fullängd, men jag är ordinerad att ta det lugnt, när livmodern är som mest retad ska jag ligga i sängen typ hela dagen, och på bättre dagar d.v.s. när jag vilat några dagar kan jag sitta upp och gå lite långsamt korta sträckor, och lägga mig emellan, helt klart har jag märkt att vila lugnar ner livmodern, jag har även ätit en Kåvepenin-kur eftersom jag hade fått streptokocker i urinen såg de efter odling, och det kan orsaka sammandragningar).
Om du är före vecka 22+0 är det väl gynakuten/gyn man kan ringa och be om råd, och efter vecka 22+1 är det väl förlossningen man ringer och ber om råd, eller när går gränsen? Sin vanliga barnmorska kan man också be om råd, men där kan man väl inte få komma in och mäta livmodertappen lika snabbt som hos t.ex. gynakuten (jag mätte första gången på gynakuten, och sedan efterföljande mätningar görs läkaren jag har hos mödravården).