Inlägg från: Soluppgång |Visa alla inlägg
  • Soluppgång

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej, jag vill säga hej i den här tråden också, jag är 39 år, bor i Sollentuna kommun, jobbar i Stockholm, och är också regelbundet i Göteborgstrakten (har min stora familj och släkt där) (jag skaffar barn som ensamstående, har varit i Danmark). Beräknad födsel är ca en vecka in i December. Är sjukskriven för sammandragningar nu, så jag hoppas bebisen håller sig inne tills den är fullgången!

Du som skrev ovan här om moderkakan som eventuellt sitter lite dumt, jag hoppas allt går bra för dig!

(Jag har inte läst i tråden än, bara precis på sista sidan.)

• Soluppgång

PoL, ja roligt att höra om en i liknande situation.

Jag skulle också vilja ha syskon till barnet sedan, om det går, jag tänker mig att jag bör försöka skaffa ett syskon så det skiljer ca två år emellan (bör inte vänta längre känner jag p.g.a. min ålder, jag hoppas det går).

Jag ansökte häromdagen om medlemskap på Femmis, tänkte kolla in vad de har för aktiviteter längre fram.

• Soluppgång

Jag tänkte köpa på mig ett gäng prover från donatorn när jag blev gravid (hade innan bara köpt två), men så hux flux köpte någon/några upp ALLA som var kvar innan jag hade fått mitt plus (och jag hade då använt upp det andra provet). Sedan skulle det ta nästan ett halvår innan donatorns nya prover skulle bli tillgängliga sa de, men när hans prover kommer ut så tänkte jag försöka köpa prover att spara (håller utkik så de inte ska ta slut igen när de kommer ut, och eftersom det nu verkar sannolikt att det blir ett barn av graviditeten jag har, så har de noterat att jag vill göra syskon-försök).

Jag hade först bara köpt prover för två försök eftersom jag läst att folk ofta byter donator om man gjort två misslyckade försök med en donator, ifall man av oklar anledning skulle vara dåligt kompatibla. Så jag tänkte att det är bättre att köpa på sig ett gäng efter jag fått ett plus (ifall jag hade velat byta donator annars).

• Soluppgång

Eller är inte säker på att de sa ett halvår, möjligen lite kortare, än har de inte kommit än dock.

• Soluppgång

Jag såg att Femmis har både diskussionsforum och träffar. Kan vara bra att kolla in, tänkte jag.

• Soluppgång

Kajsamupp: Tack

Och till er som förlorat närstående, det var verkligen tråkigt att höra! Jag beklagar sorgen.

• Soluppgång

Kroken: Tack för välkomnandet.

PoL: Tack för förhoppning om att jag får tag på fler donatorprover från samma donator.

Själv så kommer jag nog inte ha svårt att känna mig nöjd med att graviditeten är klar, hehe, ;P jag gillar att känna sparkarna, :) och det var två veckor när det mesta av illamåendet var över och innan sammandragningarna drog igång så mycket, som jag tyckte det var riktigt trevligt att vara gravid. :D Som tur är inföll de två veckorna på semestern och med fint väder. :D Annars de jag gillar med graviditeten är att det ska komma något gott ut ur det, =) men det hade gärna fått gå lite fortare, hehe, blev lite socialt understimulerad både när jag mådde så illa och nu när jag ska vara så stilla för att hindra sammandragningar. Men det är det förstås värt!!

emjh: Kanske du kan ringa förlossningen och fråga om de bör mäta din livmodertapp-längd? Jag har haft en massa sammandragningar de sista veckorna, dock antingen inte onda eller bara litegrann onda (men emellanåt ganska långa, typ 15-90 minuter innan det släpper trots liggläge), och min livmodertapp har de mätt två gånger redan, ska mäta den igen nästa vecka. De både mäter längden på den och kollar ifall den är helt stängd eller har antydan till att öppna sig. Även om din livmodertapp nu är i fullängd och helt stängd (som vi förstås hoppas) så kan det vara bra tror jag om de får ett mått på vad du har som normal-längd på opåverkad livmodertapp, i alla fall sa de till mig att det var bra att de mätte den där i början av sammandragnings-perioden så de vet mitt normal-mått (min är fortfarande fullängd, men jag är ordinerad att ta det lugnt, när livmodern är som mest retad ska jag ligga i sängen typ hela dagen, och på bättre dagar d.v.s. när jag vilat några dagar kan jag sitta upp och gå lite långsamt korta sträckor, och lägga mig emellan, helt klart har jag märkt att vila lugnar ner livmodern, jag har även ätit en Kåvepenin-kur eftersom jag hade fått streptokocker i urinen såg de efter odling, och det kan orsaka sammandragningar).
    Om du är före vecka 22+0 är det väl gynakuten/gyn man kan ringa och be om råd, och efter vecka 22+1 är det väl förlossningen man ringer och ber om råd, eller när går gränsen? Sin vanliga barnmorska kan man också be om råd, men där kan man väl inte få komma in och mäta livmodertappen lika snabbt som hos t.ex. gynakuten (jag mätte första gången på gynakuten, och sedan efterföljande mätningar görs läkaren jag har hos mödravården).

• Soluppgång

Jo, med vila får jag färre sammandragningar per dag, det är ju bra.

Vad bra att du hunnit till vecka 35 då i alla fall. Mina sammandragningar började vecka 20+1, och blev många per dag en knapp vecka senare, det var för tidigt tyckte de att få så många och långa, därav rekommendationen vila, samt att de ville kolla livmodertappen då och då.

• Soluppgång

emjh: Jag tycker också att du ska kolla upp det med förlossningen för säkerhets skull (eller med barnmorskan om den går att få tag på snabbt, fördelen med förlossnigen är väl att man får prata med någon på direkten).

OM IFALL livmodertappen skulle bli akut påverkad kan de ju ge medicin, jag TROR de fortfarande gör det i vecka 35? Om jag vore du skulle jag fråga förlossningen/barnmorska ifall de tycker livmodertappen bör kollas på.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35