Inlägg från: Aftonstjärna |Visa alla inlägg
  • Aftonstjärna

Gravidtråd för oss som är över 35

Hej! Jag tror inte jag skrivit här tidigare! Är 37 år och väntar mitt tredje barn i oktober. Mina stora barn är födda 02 och 05. Är i vecka 15 nu och har börjat få en synlig kula på magen, härligt att så småningom förflytta sig från den jobbiga början av graviditeten till att vänta barn så det syns!

Hjälp vi ska föda! går att kolla på på dr:s nätsidor, om man är okej med att titta på dansk. Gick bra för mej iaf!

www.dr.dk/tv/se/hjaelp-vi-skal-foede

bf 23/10
  • Aftonstjärna
    emjh skrev 2014-04-29 13:14:23 följande:
    DragonWoman: Fy vad trist.

För egen del är jag jätteglad! Vi var på RUL idag och jag var lite, eller tom. ganska, orolig innan (det var samma förra gången). Så fick vi komma in och det var en jättebra tjej som gjorde undersökningen, supertrevlig. 

Vi fick otroligt tydliga bilder på skärmen, maken fick filma och vi fick tre fina bilder med oss hem. 

Fina proportioner, datumet stämmer (fast hon sa BF 27/9 medan min BM säger 28/9, dock är jag i v18+2 enligt båda). :)

Puh, känns så himla skönt. 

Vad härligt! 
    bf 23/10
  • Aftonstjärna

Mitt första barn föddes också med kejsarsnitt pga sätesläge, allt gick jättebra och eftersom det var första barnet var det inte speciellt tungt efteråt då jag fick repa mej i lugn och ro. Fick ha henne hos mej i "uppvaket" efter operationen, det var en härlig stund.  Amningen var nog det knepigaste, tog 3 dagar innan mjölken steg ordentlig och Elsa, som vägde 4,1 kg när hon föddes var ju hungrig så mina bröstvårtor blev såriga av allt ammande. I efterhand tycker jag personalen borde gett henne extramjölk så ja fått ha lite paus emellan gångerna. Tror att amningen kommer igång snabbare om man har barn sedan tidigare och det inte är så länge sen man ammade sist. När sonen föddes (vaginalt) 3,5 år senare satte jag bara igång och ammade utan problem, så skönt! Är spänd på hur det blir denna gång efter 9 års paus.

Jag tillbringade nästan en vecka på sjukhuset. Minns jag rätt drog de upp mej på benen ett dygn efter snittet. Första natten tillbringade jag utan baby bredvid mej, det var jobbigt, längtade så! Ringde efter en sköterska på morgonen och fick ha babyn bredvid mej efter det Hjärta. Njöt faktiskt av att bli ompysslad av personalen och det var ganska skönt att få vara så länge på sjukhuset då det var första barnet, hann suga i mej en hel del tips och råd. 

JOBBIGT efter snittet var att hålla sig för skratt, gjorde Skrikandes ont i ärret och jag är en sån som skrattar mycket och ofta Skrattande
    LÄTT var att gå på toa jmf med efter den vaginala förlossningen...

bf 23/10
  • Aftonstjärna
    FruFA79 skrev 2014-05-01 10:15:33 följande:
    Vi får se om det blir som planerat med ryggmärgsbedövning. Mitt blod (trombocyter) har varit påverkat p.ga. min Tysabri-behandling (mot MS), men nu när jag skall lämna blodprover innan snittet så hoppas jag att mitt blod är bra för jag har varit utan MS-behandling sedan septemper 2013 då jag blev gravid.

Låter som en kanonbra återhämtning. Hoppas på samma.
    Min man måste åka hem till vår son 1 dygn efter snittet, och jag oroar mig lite över om jag skall klara mig och dottern själv på BB. Vad tror du som genomgått ett kejsarsnitt?
    Hoppas blodvärdena är bra! 

Min man fick inte alls vara med på bb, låg i ett rum med 1-2 andra, har varit så bägge gångerna jag varit på bb... Du kommer nog att klara det bra! Ganska snabbt kommer man på benen och babyn väger ju inte mycket så hen orkar man nog bära bra! Om man sitter och ammar kan man ladda upp med mjuka kuddar mot ärret/magen. Och personalen finns ju där för att hjälpa till!
    bf 23/10
  • Aftonstjärna
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 22:56:07 följande:
    Det där är bara en liten parantes i livet. Jag har varit med en ännu värre sak året efteråt då min dotter dog i självmord. Det gjorde mer ont i själen än vad min fysiska smärta gjorde även om min fysiska smärta gör jäkligt ont och jag har den ständigt 24/7.
    Men jag fick en sorts tacksamhet över livet när jag förlorade min dotter, tacksamheten att hon slapp förlora mig, tacksamheten att jag fick ha henne i mitt liv, tacksamheten att jag har mina andra fina barn. Tacksamheten över att ha kunnat bli gravid igen för det var inte helt säkert och pga sjukhuset slarv hade en överläkare lovat mig ivf om jag ville ha fler barn. Det tog ett år att bli gravid naturlig väg och jag fick först höra att jag skulle bli mormor innan jag samma månad fick ett plus på stickan. Så jag har lärt mig att vara tacksam. Även om jag kan vara otroligt ledsen över att mitt liv inte är vad jag hade tänkt mig. Jag hade ju hellre haft kvar min dotter och varit frisk. Men man väljer inte hur livet ska bli utan bara hur man hanterar det.
    Hemska saker du fått fått gå igenom! När man gått igenom hemskheter och sorger blir man tacksam över de små fina stunderna i vardagen, tycker jag. När min bror mådde riktigt dåligt minns jag att jag t.o.m. gladdes åt att hänga tvätt. Det gick om :) 
    bf 23/10
  • Aftonstjärna
    Jag sätter med mej på listan!

BF-lista 
    {#emotions_dlg.flower} 
    21 Juni, InsaneJane  
    23 juni, FruFA79 
    26 juni, Maramina  
    2 juli, Mallan74  
    9 juli, Lindsey Egot the only one  
    14 juli, Scarlett01 
    23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka) 
    1 augusti, Sessan78  
    5 september, Leppardette
    6 september, Kroken   
    6 september, Lina 7710  
    14 september, Kajsamupp  
    27 september, emjh 
    30 september, DragonWoman 
    2 oktober, PoL 
    3 oktober, Irmeline  
    4 oktober, Lejoninna77  
    23 oktober, Aftonstjärna
    28 oktober, Tusa
    bf 23/10
  • Aftonstjärna
    Awesome skrev 2014-05-06 09:17:15 följande:
    Får man hoppa med här? Väntar andra barnet den 16 oktober, har en 4-årig tjej sedan innan. Är 36 men hinner bli 37 innan bebis kommer. :)
    Välkommen! Roligt med en oktoberbebis till! Jag har bf 23.10 enligt kub. Har en 11-åring och en 9-åring sedan innan. 
    bf 23/10
  • Aftonstjärna

DragonWoman vilken fin bild av bebben! Och härligt att allt såg bra ut! Jag får vänta till vecka 22 på mitt ul, vet inte varför jag fick en tid så sent, men har ju varit på kub och fått se bebs så. 

bf 23/10
  • Aftonstjärna
    Awesome skrev 2014-05-08 13:39:52 följande:

Då håller vi tummarna att bm har rätt och att det blir en tjej. Det är väl inte så ofta de har fel på RUL, inget man hör om i alla fall, så jag tror vi hörde till undantagen.

Ve och fasa, idag ringde de från KK och sa att de inte kunde göra snabbanlys på FVP, utan att det måste odlas i tre veckor till innan de kan ge besked, det var för många celler från mig med i provet. Jag kommer vara i v.20-21 när jag får besked! Vilken mardröm om något visar sig vara galet. Såg att de ringt och sökt mig igår, men de hade gått hem innan jag såg det. De skulle bara ringa om det var något fel, annars skulle det komma svar med brev. Gissa om gårdag kväll och natt var trevlig. Jag räknade med katastrofbesked, inte att provsvar blir fördröjt. Nu är vi på spänn i några veckor till då. smile1.gif
    Jobbigt att behöva vänta så länge till! Hoppas det är värt väntan och det blir bara bra svar!
    bf 23/10
  • Aftonstjärna
    Sessan78 skrev 2014-05-08 11:56:28 följande:
    Jag vet varför jag gör detta och att det är värt all smärta, alla tårar och all isolering när jag får träffa min lilla bebis. Jag är nu i v 28 och kämpar mot smärta och värk varje dag. Jag fixar det inte längre. Känner mig bara mer  och mer nedstämd, som en fånge i min egen kropp. All tid som jag inte är på jobbet spenderas hemma. Kan och orkar inte längre med sociala sammanhang och aktiviteter. Behöver hela tiden ha möjlihet att kunna lägga mig ner i viloläge. 
    Min foglossning gör att varenda rörelse fylls med en skärande smärta. Enda gången det känns ok är när jag ligger ner med en massa kuddar som stöd och ligger helt blixtstilla. Jag måste försöka få en sjukskrivning men det är ju en månads väntan på att få en läkartid här så nu är det bara två veckor på heltid kvar innan jag får komma till en läkare. Eftersom jag haft problem med sammandragningar har jag varit halvt sjukskriven denna vecka men t o m det är för mycket. Går med kryckor och har nästan helt förlorat kontrollen på mina ben, dom låser sig och jag kan knappt ställa en fot framför den andra.
    Min ansträngda gång har inte direkt någon positiv påverkan på mina sammandragningar heller... SUCK!

Att vara gravid är ingen dans på rosor. Min förra graviditet var nästan likadan, men då hade jag ju bara mig själv att ta hand om. Nu har jag en pigg och underbar blivande treåring som behöver sin mamma. När jag får mina två barn har jag fått allt jag önskat och två fler än vad jag vågat hoppas på när jag började min resa att få bli mamma. Förutsatt att allt fortsätter att gå bra så kommer detta definitivt att bli min sista graviditet. Fixar inte att utsätta mig igen för de nio månader av smärta som mina graviditeter innebär....

Ledsen för mitt gnäll, behövde bara skriva av mig...
    Usch, så jobbigt! Hade också problem med foglossning under mina förra graviditet, men inte så jobbigt som du verkar ha det! Har du prövat med akupunktur? Har förstått att det kan lindra. 
    bf 23/10
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35