Inlägg från: PoL |Visa alla inlägg
  • PoL

Gravidtråd för oss som är över 35

Kul att det är lite liv här trots att det är helg

Allt bra här. Blir full i skratt över att vissa tycker min bebismage är liten för att vara i v22, o andra tycker den är stor knasigt att folk ska värdera jämnt!

• PoL

Maramina: det låter inget vidare, varför får du ingen sjukskrivning av mvc?

Sessan: vad härligt med sån omtanke

• PoL

Maramina: tuff sits. Märkligt att din bm inte hjälper dig med sjukskrivning! Men nu har du 9 dgr kvar isf - lr 2 om du sjukskriver dig sista biten!

Eget: en riktigt tuff dag fick ett riktigt bra avslut då jag hade en första träff med min doula! Hon var med på min förra resa och gjorde all skillnad i världen - hade aldrig trott attjag kunde känna mig så trygg under en fl min första fl gick egentligen bra men jag fick värkstimulerande dropp pga missfärgat fostervatten o värkarna var grymma. Från första värken tills min förstfödde var ute tog det 27 timmar och jag fick dussintalet ytliga bristningar som fick sys. Men mitt i det hela kände jag mig utsatt o ensam pga bristande stöd från min dåvarande. Men som sagt var min andra fl en helt annan upplevelse och hon kommer vara med oavsett om det blir vaginal fl lr om jag väljer ks

• PoL
    Irmeline skrev 2014-05-28 21:21:05 följande:

Beställt stödstrumpor på nätet idag, och fyndat en brio happy på blocket för 1100 :) känns som det går framåt!

Ska inte köpa så mycket denna gång men kände att en vagn med fyra stora hjul när jag föder i oktober känns rätt. Har en cityvagn sen innan, och den kör man inte gärna i snö ;)

Härligt! Jag har börjat fundera på vagn men kör nog på en syskonvagn

Hihi man kan säkert pruta svenska doulaföreningen sätter riktlinjer för priser men sen avgör varje doula pris för sitt jobb - efter vad jag förstått. Det känns som att det viktiga är personkemin mellan doulan o den gravida (samt ev partner).
  • PoL

Hade en bra dag igår så jag blev oförsiktig; var på Ikea o sen städade jag hemma. Idag har jag haft så ont i fogarna att jag stapplat omkring. Sitter här o gråter nu rädd för hur jag ska fixa resten av graviditeten när det är så här, går in i v23 imorgon...

• PoL
    Insanejane77 skrev 2014-05-30 23:20:36 följande:
    Usch det ÄR så jobbigt! Vid första graviditeten blev jag nästintill invalid och kunde inte gå ut alls och jag förväntade mig så klart att det skulle bli likadant den här gången när jag började få foglossning redan runt v 7 :S Var inte hoppfull direkt och det blev värre och värre kring mitten av graviditeten. Men nu mot slutet så har det plötsligt lättat igen och det är inte alls lika outhärdligt! Ont har jag förstås, men jag är inte invalidiserad och jag har bra dagar när jag är mer rörlig. Hoppas det blir samma för dig!
    Åh, hopp!! Så glad för din skull hoppas det släpper på mig med!!
  • PoL

Kan bara eka Irmelines hälsningar (känns fånigt att skriva samma sak en gång till )!

Irmeline: varför tror du det finns risk för det?

Här är läget under kontroll; mår bra förutom den hemska foglossningen och njuter som bara den var gång jag känner bebisen sparka lr hicka! Underbart... Hoppas ni andra haft en fin helg!

• PoL
    Irmeline skrev 2014-06-08 21:51:14 följande:
    Jag är Rh negativ (blodet saknar RH faktorn) och då finns det risk att bilda antikroppar mot barnets blod om barnet är Rh positiv, vilket de flesta är. Mitt förra barn var det, och då får man en spruta efter förlossningen för att motverka antikroppar. Risken ökar om man varit gravid förut, speciellt om barnets och mammans blod blandats vid förlossningen. Förr i tiden var det vanligt med mf hos negativa mammor på andra eller tredje positiva barnet pga antikropparna. Nu när sprutan finns är det mycket bättre, men risken finns alltid. De kollar i v.25 och följer sedan, och om nåt inträffar kan de ta ut barnet tidigare.
    Tack för förklaringen. Det visste jag inte att risken ökar efter ett par graviditeter! Håller tummarna hårt!

Välkommen, Jamieblue

Wiiieee snart snusar du bebis, Insanejane!!!! Haha tiden lär gå fort med tanke på allt du planerat, se bara till att komma ihåg att vila med
  • PoL

Grattis Mjölkchoklad!

Emjh, förstår att du har svårt att skaka av dig det. Men tänk på att den personen är inte värd så mycket av din energi!

• PoL
    emjh skrev 2014-06-09 20:51:00 följande:
    Haha, roligt att du skriver så för X är väldigt kort. Så X är en liten person i alla bemärkelser.  :)  Han ska inte få trampa på mig mer.
    sorgligt men sant att vissa små personer har extra behov av att hävda sig på andras bekostnad. Med din inställning kommer han inte ha nån makt att trycka ner dig, heja heja!
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35