Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Gravidtråd för oss som är över 35

Hur går det? Någon på gång? Emjh?

• Irmeline
    Lexa78 skrev 2014-09-26 09:55:41 följande:

Hej!

Jag är 35 år och väntar mitt 3:e barn, är daterad 31/12 smile5.gif Det kommer bli ett spännande nyår i år. Har ingen aning

om det blir en tjej eller kille, både jag och min sambo vill spara det till en överraskning eftersom det är är hans 1:a.

Känner mig väldigt höggravid för att vara i v.27, benen och ryggen värker och jag känner mig konstant trött. Ngn som känner igen sig? Tror jag har glömt eller förträngt hur tungt det var när jag väntade grabbarna.

Ngn mer här som väntar barn i december?

Välkommen!!

Vi har en bf-lista någon sida bak som du gärna får lägga in dig på :)
  • Irmeline
    India skrev 2014-09-26 11:04:50 följande:

Jaha, ligger på förlossningen nu med vattenavgång i v 37+2. Naturligtvis har den lille flyttat sig och ligger nu på tvären igen (gjorde ett lyckt vändningsförsök i tisdags..)

Kan de försöka vända igen? Och sen sätta igång dig. Borde väl vara det bästa?

Håller tummarna!
  • Irmeline
    emjh skrev 2014-09-26 12:05:38 följande:

Jag är äntligen på förlossningen, öppen ca 5 cm efter värkar sedan 3 inatt. Tjoho!

Då så, då är den ju snart ute ;)

Ser fram emot uppdatering :)
  • Irmeline

Grattis emjh och India! Skönt att allt gick bra och att de är ute nu! Glad

Själv har jag fyra dagar till BF men förväntar mig att gå över...

• Irmeline
    {#emotions_dlg.flower} BF-lista {#emotions_dlg.flower}
    30 september, snitt, BF 3 oktober, PoL 
    2 oktober, Irmeline 
    4 oktober, Lejoninna77 
    16 oktober, Awesome 
    17 oktober, jamieblue
    23 oktober, Aftonstjärna 
    28 oktober, Tusa 
    1 November, Myc 
    2 November, Mjölkchoklad 
    26 november, Lagombutwhy 
    30 november, M39
    6 januari AB mamma
    21 april Milia
    23 april, Tjallamallan
    16 maj Plopp76

Baby Födda:Baby

10 Juni, InsaneJane, flicka
    13 juni, FruFA79 (planerat kejsarsnitt BF e.g. 23 juni) 
    2 juli, Maramina, flicka
    2 juli, Mallan74 
    9 juli, Lindsey Egot the only one 
    14 juli, Scarlett01 
    23 juli Fiamedbarn (väntar en flicka)
    27 juli Zuzziwoman
    1 augusti, Sessan78
    5 september, Leppardette 
    6 september, Kroken 
    6 september, Lina 7710 
    9 september, Kajsamupp 
    20 september, DragonWoman, pojke
    26 september, emjh, pojke
    26 september, India, pojke
  • Irmeline

Uppdaterar listan... :)

2 oktober, snitt, BF 7 oktober, Knytet
    2 oktober, Irmeline 
    4 oktober, Lejoninna77 
    16 oktober, Awesome 
    17 oktober, jamieblue
    23 oktober, Aftonstjärna 
    28 oktober, Tusa 
    1 November, Myc 
    2 November, Mjölkchoklad 
    26 november, Lagombutwhy 
    30 november, M39
    6 januari AB mamma
    21 april Milia
    23 april, Tjallamallan
    16 maj Plopp76

2 juli, Maramina, flicka
    2 juli, Mallan74 
    14 juli, Scarlett01 
    27 juli Zuzziwoman
    1 augusti, Sessan78
    5 september, Leppardette 
    6 september, Kroken 
    6 september, Lina 7710 
    9 september, Kajsamupp 
  • Irmeline
    emjh skrev 2014-09-29 18:57:02 följande:

Idag var vi på återbesök och allt är bara bra med lilltrollet. Han sover hela dagarna och har i stället varit vaken mer eller mindre hela nätterna (två i rad). 

Annars säger han just ingenting, idag var första gången han skrek lite sedan förlossningen. 

Jag mår fortfarande galet bra förutom att jag får ont i nedre delen av magen/underlivet när vi promenerar. Jag antar att det är vätska som samlas där för det onda är som ett tryck nedåt. 

Magen är i stort sett borta förutom ett put långt ned som är mjukt (vätskan då antar jag). Jag har tappat 7 kg hittills (förlorade tydligen mindre än 50 ml blod vid förlossningen så det finns/fanns ju lite överflödsvätska att tappa). 

Annars är eftervärkarna rätt brutala och det gör hemskt ont i början av varje amning (typ skavsår). Greppet är bra så det är rent slitage, hoppas jag blir härdad snart. 

Hur som helst, mysigt är det och vi njuter verkligen av vår nya tillvaro.

Skönt att höra! :)

Ser inte fram emot eftervärkar och såriga bröst... minns det från sist. Men men, det går över det med Flört
  • Irmeline

Stort lycka till nu PoL och Knytet!! :) härligt att bebbarna kommer idag!

Lite avundsjuk blir man ju... Kan glädja mig med att jag jobbar min sista dag på bra länge!!!!

• Irmeline
    PoL skrev 2014-09-29 22:12:04 följande:

Emjh: låter riktigt bra - läget är under kontroll när man klarar av att njuta med smile1.gif

Eget: inskrivningen idag gick bra, allt klart inför ks imorn! Wiiiieee om mindre än 12 tim har jag min bebis i famnen!!! Blev dock lite ställd då förlossningsläkaren inte kände till begreppet och de heta diskussionerna kring sen avnavling, samt att narkosläkaren inte visste vad en Doula är...

Knytet: misstänker att ni var där med imorse smile5.gif hoppas ni fick ordning på allt o att det känns bra inför ditt ks! Jag glömde faktiskt fråga varför de flyttat inskrivningen, fick du nån klarhet?

Jag tycker narkosläkaren kan vara ursäktad om han jobbar med fler än gravida, känns ju inte som om det är hans specialitet då, och själv hade jag aldrig hört talas om doula innan jag hamnade i gravidträsket ;) men förlossningsläkaren däremot borde verkligen veta vad sen avnavling är. Dåligt!

Haft flera kompisar som haft väldigt obildade BM på MVC också, en tant hävdade att antingen har man äl på dag 14 eller inte alls... apropå att de skulle räkna när bebisen blev till. En annan visste inte vad en förlossningspall var, och en tredje kände inte till äl-test. Känns som om det brister i fortutbildning då, och helt ärligt intresse också. Om jag jobbade med graviditeter och förlossningar skulle jag vilja veta allt och läsa allt jag kom över :)
  • Irmeline
    Oväsen skrev 2014-09-30 20:28:02 följande:

Hej!
    Tänkte att jag skulle hoppa in i denna tråd om det är ok. Jag är en 37-årig tvåbarnsmamma som nu äntligen väntar barn nr 3. I över två är har vi kämpat för att bli med barn och nu känns det underbart men samtidigt väldigt läskigt. Önskar jag kunde skruva fram tiden så är den första riskfyllda perioden är över. Går in i v. 8 imorgon och har bf 19 maj. Idag var jag på ett första besök hos bm och vi pratade bl a om fostervattensprov. I mitt landsting görs inget kub och inte heller moderkaksprov utan det är fostervattensprov som gäller. Däremot kommer jag få komma på ett besök hos läkare innan själva provet och bm trodde att de då gör vul för att fastställa hur långt gången man är. Tycker det verkar läskigt med provet men vill samtidigt göra det.

Välkommen!

Härligt att det äntligen tog sig ;)

Tror inte ni ska oroa er så för testet, de är väldigt säkra numer och riskerna mindre än den halva procent som står i gammal litteratur.
  • Irmeline
    PoL skrev 2014-10-01 12:00:57 följande:

Hej från bb! Fick en underbar liten kille i famn igår och njuuuuter verkligen! Kejsarsnittet gick bra och idag har jag kunnat gå runt lite och t.om duschat, nice smile1.gif

Knytet: hoppas att det gått bra för er med! Tror vi är på avd 209 - kanske ni hamnat på 208?

Nu ska jag äta klart min lunch, lyxigt att få lagad mat serverad på rummet smile2.gif

Grattis!! Vad underbart att han är här nu :)
  • Irmeline
    PoL skrev 2014-10-01 12:00:57 följande:

Hej från bb! Fick en underbar liten kille i famn igår och njuuuuter verkligen! Kejsarsnittet gick bra och idag har jag kunnat gå runt lite och t.om duschat, nice smile1.gif

Knytet: hoppas att det gått bra för er med! Tror vi är på avd 209 - kanske ni hamnat på 208?

Nu ska jag äta klart min lunch, lyxigt att få lagad mat serverad på rummet smile2.gif

Grattis!

Underbart att han är här nu och att snittet gick bra! Sjukt avis ;)
  • Irmeline

PoL:

Först försvann mitt svar, skrev ett till och nu blev det två... Ja ja.. Dubbelgrattis alltså ;)

Var hos BM idag och äntligen har den gått från rörlig till ruckbar! Iom det ökade trycket nedåt, ilningen och foglossningen som kom i helgen hade jag det lite på känn.

Fick ett slutdatum också, om inget hänt innan blir det igångsättning den 16:e. 15 dagar kvar...

• Irmeline
    Knytet skrev 2014-10-02 14:29:15 följande:

Hej tjejer, Leia kom ett par timmar efter PoL, lille prins smile1.gif . 3350 g o 50 cm lång.

LÄS INTE om min förlossning om ni är känsliga eller oroliga för er egen !!

Leia mådde finfint direkt men för mig blev det en pärs. Bedövningen släppte under operationen och i samma veva brast ett blodkärl utanpå livmodern och ett bråck inne i livmodern. Blev lite kaos och dom fick ge mig dos på dos av smärtstillande, fattar inte varför dom inte sövde mig. Vaken med öppen buk och känna smärta är ju lite av en mardröm. Efter op drog inte livmodern ihop sig och förmodligen brast nåt mer kärl och jag förlorade 3,5 liter blod. Blev blodtransfusion o intensivvård med tusen mediciner ett dygn. Ont som bare den då dom konstant knådade magen för att få den att dra ihop sig.

Nåväl, nu mår jag bättre och min lilla sötnos är här så vi har fått vår belöning. Ska bara hämta krafterna och få upp mitt låga blodvärde smile1.gif

PoL, grattis igen till prinsen smile1.gif . Vi ligger på 208 så det är därför vi inte stött på varandra efter op. Skönt att allt gick fint för dig som hade det tufft förra gången. Duktig du är som kom upp så snabbt på benen, det är ju jättebra. Tänkte upp o duscha om en stund, men känner mig fortfarande ganska mör. Hur länge blir ni kvar ? Ta hand om dig o mys på smile1.gif , kram

Grattis till leia men oj vilken pärs!!

Och så tror man att det är hur lugnt som helst att föda med planerat snitt....

Vila nu ordentligt!
  • Irmeline
    RockyKiwa skrev 2014-10-03 17:57:52 följande:

Hej! Har varit till läkaren idag och pratat om fosterdiagnostik. Var inne på att göra Moderkaksprov ända till läkaren sa att det provet görs vaginalt och är smärtsamt !!!! Nu har jag kollat runt lite på nätet och ingenstans läser jag att det görs vaginalt utan att det görs genom magen som vid Fostervattenprov, blir väldigt förvirrad, är det någon här som vet och kan berätta lite om det?

Kan det inte bero på var moderkakan är placerad? Om den ligger precis vid öppningen kanske det är enklare att gå vaginalt? Fast jag har bara hört talas om att gå via magen...
  • Irmeline

Puffar fram listan, glöm inte att lägga till er ni nya! Glad

2 oktober, Irmeline 
    4 oktober, Lejoninna77 
    16 oktober, Awesome 
    17 oktober, jamieblue
    23 oktober, Aftonstjärna 
    28 oktober, Tusa 
    1 November, Myc 
    2 November, Mjölkchoklad 
    26 november, Lagombutwhy 
    30 november, M39
    6 januari AB mamma
    21 april Milia
    23 april, Tjallamallan
    16 maj Plopp76

2 juli, Maramina, flicka
    2 juli, Mallan74 
    14 juli, Scarlett01 
    27 juli Zuzziwoman
    1 augusti, Sessan78
    5 september, Leppardette 
    6 september, Kroken 
    6 september, Lina 7710 
    9 september, Kajsamupp 
    2 oktober, snitt, BF 7 oktober, Knytet

• Irmeline

Igår kom lillasyster ut med raketfart. Hann spendera 20min på förlossningen innan bebis kom ;) allt gick bra!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35