Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Gravidtråd för oss som är över 35

Scarlett01 skrev 2013-12-07 16:43:15 följande:

Vad skönt!! Nu kan du få njuta av att må bra och slippa må illa!!!
    Ja det borde jag göra Vi ska fira lite nu med hämtmat!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Sessan78 skrev 2013-12-08 12:51:49 följande:
    Åhhh, skönt att höra. Att få se det lilla hjärtat ticka på skärmen är en av de bästa känslorna som finns! Man blir alldeles varm och darrig... Njuuuut så mycket du bara kan nu...
    Ja underbart! Men på kvällen blev min son kräksjuk och jag mår rätt illa nu. Får bara hoppas att jag slipper bli sjuk och att det inte skadar den lille.

Nån som kan ge råd? Jag mår lite dåligt, precis som innan man blir kräksjuk, men har gjort det sen igår kväll utan att nåt har hänt. Min son har varit sjuk sen fyra inatt men inte fått upp nåt efter sju.

Borde jag stanna hemma imorgon eller är det troligt att jag kan gå till jobbet?
  • Fiamedbarn
    FruFA79 skrev 2013-12-08 16:50:14 följande:
    Jag kan bara svara på hur jag skulle gjort. Men jag skulle varit hemma i morgon och inväntat. Håller dock tummarna för att du slipper kräkas. Men det skadar inte fostret även om du skulle bli sjuk. Med mitt första barn så var jag sjuk jätteofta som gravid och han föddes 40+1.
    Tack för svar! Frågan är också om man är smittbärare även om man inte är sjuk/det inte har brutit ut. Då är det ju dumt att gå...

Bara det att jag har så mkt på jobbet nu...
  • Fiamedbarn

Ska på moderkaksprov i Lund imorgon och är grymt nervös! Det har varit en omtumlande dag för vi fick reda på vilken diagnos min son har efter att han ha utretts genetiskt, och detta kan man också screena för imorgon. Det är ett ovanligt syndrom med ganska kraftiga problem även om min pojke verkar ha fått en lindrig variant. Det har varit mycket tårar och tankar idag.

Är idag i vecka 12+5 nu och vi såg att allt var okej i fredags. Nu får jag bara hålla tummarna på att det inte orsakar missfall och att provet blir bra....

• Fiamedbarn
    Sessan78 skrev 2014-01-16 07:05:50 följande:
    Håller tummarna för dig att allt går bra med provet idag. Jag har inte så bra koll på din bakgrund. Förstår jag rätt att ni har en son med syndrom och nu ska kolla bebben? Måste vara en känslomässig berg-och-dal-bana! Lycka till idag!
    Nej jag har inte skrivit här så mycket! Delvis därför att jag har svårt att tro att denna graviditet går bra efter att jag haft två missfall i vecka 11 det senaste året. Men nu är jag i vecka 12+6, har nyligen sett barnet på ultraljud och börjat hoppas mer och mer!

Gjorde moderkaksprov i Lund idag för att kolla för kromosomavvikelser generellt (det utökade provet eller karyotyp) plus för att screena för det syndrom min son har - och vi fick diagnosen igår!

Det gjorde rätt ont vilket förvånade mig eftersom fostervattenprovet knappt kändes alls. Men jag kan inte säga att det gjorde mer ont än när ett vanligt blodprov gör extra ont ändå. Så det var överkomligt. Men det sved även någon timme efteråt och jag tycker att jag har lite molvärk med. Så nu är jag grymt rädd för missfall en vecka framåt! Och sen kommer oron för vad resultatet ska visa...

SEN är jag kanske lugn till förlossningen som jag är rädd för. Och SEN är jag orolig över om barnet har något syndrom som inte har screenats för (vilket var fallet med min son trots ett fullständigt fostervattenprov).

Men jag pustar nog ut ordentligt om jag får positivt besked på mkp!!! 
  • Fiamedbarn

Hej Kajsamupp! Jag är 43 år och gravid för tredje gången på lite mer än ett år - de två andra graviditeterna slutade med missfall i vecka 11 så jag har svårt att tro att allt kommer att gå väl denna gången. Men idag går jag in i vecka 14 och nu väntar jag på svaret från moderkaksprovet som gjordes i förrgår innan jag kan slappna av lite. Jag har i alla fall kommit långt denna gången!

Jag har en son på 4,5 år sedan tidigare och han fick i förrgår sin diagnos - Angelmans syndrom. Det har varit otroligt omvälvande att få ett namn på hans svårigheter men också fantastiskt skönt att få reda på vad det är för något. 

• Fiamedbarn
    kajsamupp skrev 2014-01-17 17:11:56 följande:
    Fia, oj, förstår din oro. Vad är det för syndrom och hur visar det sig?
    Det är ett ganska genomgripande syndrom med måttlig eller allvarlig utvecklingsstörning, autistiska drag/autism, hyperaktivitet/ADHD, sömnstörning, frånvaro av tal och ofta epilepsi - men det har inte vår son utvecklat än. Och det har visat sig att han har en relativt lindrig variant av störningen, men han har fortfarande omfattande svårigheter och ett stort behov av tillsyn och hjälp dygnet runt. Nu när vi äntligen fått ett namn på hans svårigheter ska vi söka mer omfattande stöd och avlastning. För hela vår tillvaro kretsar kring att övervaka, underhålla, stimulera och jobba med honom och det kommer inte riktigt att funka om vi får ett barn till. Dessutom har vi ingen familj i närheten som kan avlasta oss. Så det är mycket tankar inför att vi blir en större familj snart!
  • Fiamedbarn
    kajsamupp skrev 2014-01-18 14:12:31 följande:
    Zizuna, ja det låter som om det var meningen att ni skulle träffas! Spännande.

Fiamedbarn: Håller tummarna för att bebis är frisk och förstår att ni har det tufft bara att klara vardagen med de svårigheter som sonen har.
    Tack! 

Jag har varit orolig för missfall efter moderkaksprovet men idag visade ett UL att allt såg bra ut Nu är det bara oron över provsvaren kvar!
  • Fiamedbarn
    Snowgirl skrev 2014-01-21 15:05:37 följande:
    Fiamedbarn, skönt att ultraljudet såg bra ut. Ett steg i rätt riktning. Jag ska genomgå och har gjort fostervattensprov så jag känner väl igen känslorna.
    Ja verkligen Jag hoppar över hinder efter hinder, nu är det "bara" provsvaren kvar, fast RUL blir kanske också en oro men inte så stor...När ska du göra fvp denna gång? 
  • Fiamedbarn
    Snowgirl skrev 2014-01-21 15:10:56 följande:
    Jag vet inte än. Är i v 9+2 idag och ska göra ul på specmödra på fredag. Sen får vi se när det blir. Förutsatt att det finns en levande bebis i magen på fredag då förståss.
    Jag håller tummarna för att du får se en sprallig lite bebis på fredag!! Jag tror man gör fvp från v 14 (och mkp från v11/12).
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35