Inlägg från: Maramina |Visa alla inlägg
  • Maramina

Gravidtråd för oss som är över 35

Vi var RUL i fredags och allt såg bara bra ut. Vi kollade inte könet. Bebis var precis så stor som man kan förvänta sig när man är i vecka 19+0 så det var ju trevligt att veta (även om BF inte hade fått ändras även om måtten hade visat annat då vi gjorde IVF och därmed vet de på vår klinik exakt på minuten när ägget befruktades )Det var lite kul för vi kunde se hur bebis drack och sedan se att "allt" fungerade efter det

• Maramina
    emjh skrev 2014-02-02 19:32:46 följande:

Jag har varit sjuk i 1½ vecka. Började hosta förra onsdagen och har hostat sedan dess. Bihålorna värker. 
    Har inte varit helt frisk sedan jag blev förkyld i mellandagarna och nu är jag rejält trött på detta. 

Jag tror jag blivit extra sjuk pga att jag är gravid - sämre immunförsvar och allt det där. 

Blä. Ursäkta gnället. Det positiva är att halsbrännan inte är lika jobbig pga att allt annat är värre. :D

Stackare! Jag ligger här och tycker synd om dig, och om mig själv. I fredags började rethostan. Host- och kräkreflexerna ligger alltför nära varandra för mig så hostattackerna slutar med att jag kräks. Så igår lyckades jag inte behålla något länge än max en halvtimme. Idag har det gått lite bättre. Men då har jag nu på kvällen istället gått och blivit magsjuk. Trodde först att det var sötningsmedlet från halstabletterna som gjorde sin verkan (brukar vara rätt känslig för sötningsmedel i vanliga fall), men insåg när jag läste innehållsdeklarationen att just dessa halstabletter är en av få som inte innehåller sötningsmedel utan är gamla, hederliga med socker. Kanske är det förkylningen som helt enkelt gått ner till magen?
  • Maramina

Ni med kraftig illamående, har ni fått Lergigan Comp utskrivet? Om inte, be om att få det om ni har testat "allt" annat redan! För de flesta hjälper det, i alla fall mer eller mindre. För mig lindrade det illamåendet och jag kräktes inte fullt lika mycket varken i flera graviditeten eller i denna. Idag, när jag är i vecka 19+3 så har jag försökt att dra ner från tre tabletter till en, och det verkar (peppar peppar) gå bra!

Jag undrar också över mkp/fvp. Hur kommer det sig att ni väljer att gå direkt till det och funderar på att hoppa över KUB? Ok, kub är inte lika exakt i sitt svar och jag antar att mkp/fvp ger svar på fler frågor, men de innebär, om jag förstått det rätt, också ökade risker och att det är därför man i regel väljer att göra KUB, som är riskfritt, först innan man går över till de mer riskfyllda proverna,

• Maramina
    DragonWoman skrev 2014-02-03 22:49:52 följande:

Hm, misstänker att det är mf på g här smile4.gif

Ska på vul på onsdag så får det isf bekräftat då... Känns lite tråkigt faktiskt Obestämd

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426
    Varför tror du det? Har du ont och blöder eller är det "bara" blödning? För det är ju inte helt ovanligt med blödningar även om man är gravid och utan att det behöver vara någon fara för bebisen
  • Maramina

Lindsey: Lite kul med bilden tycker jag då man kan nästan se på profilen att den är lite feminin. Någon annan som tycker det?

Min borttappade matlust och kräkningar (pga att jag hostade så) i helgen gjorde att jag tappade 3kilo på 3-4 dagar. Men ser man på min vikt innan helgen så hade jag gått ner två kilo fram tills nu, men det är pga illamåendet och krökningarna som jag haft ända till nu. Det är först senaste veckan som jag inte kräkts pga illamående på flera dagar. Går in i vecka 21 imorgon. Med dottern mådde jag mycket sämre och gick ner totalt 15-17 kg... Då hade jag samma starvikt som nu

Jag bjuder på en magbild. Inte så bra och i konstig vinkel men i alla fall

• Maramina
    kajsamupp skrev 2014-02-07 10:23:44 följande:

Ok, dags för hälsosamtal på MVC!

Undrar om jag ska våga mig på att handla hem en sushi till lunch..? Hur tänker ni där? Det är ju ok om den är fräsch och nygjord, men hur i hela friden ska jag kunna bedöma det? Kanske kan ta en med avokado och räkor..

En sak man kan ta i beaktande är om det verkar vara stor omsättning på maten. Är det så att mycket folk köper sushi där så är det ju större chans att det de serverar är färskt också.
  • Maramina
    emjh skrev 2014-02-07 14:36:28 följande:

Jag har börjat må riktigt illa nu. Det enda jag kan tänka mig att stoppa i mig just nu är fil, popcorn, vinteräpplen, morötter och jordnötssmör (el. ringar). Och glass, men bara en speciell sort. 
    Suck.  Får väl satsa på fil, äpplen, morötter och popcorn. 

Idag hostade jag så att det kom näsblod (?), lymfkörtlarna på halsen är jättesvullna och jag har ett snyggt rött streck på halsen som suttit där hela veckan. Känner mig verkligen härlig på alla sätt. :/ 

Nej men fy vad jag gnäller, det är bara så trist just nu. 

Vad har du testat mot illamåendet? Ingefärsavkok? Postafen? Lergigan Comp? Akupunktur? Det där illamåendet är verkligen inte kul! Jag gick in i vecka 21 och tror stundvis att jag blivit klar med illamåendet och krökningarna men då kommer det på nytt
  • Maramina
    emjh skrev 2014-02-08 13:37:59 följande:
    Inte så mycket än. Förra gången åt jag postafen. Ingefärsavkok, tanken på det fick mig att vilja kräkas, men jag har faktiskt gjort ingefärste nu så vi får se om det gör någon nytta. 

Åt citronyoghurt och macka igår kväll, blev glad för det verkade funka. Dröjde inte länge förrän jag fick panikont i magen och allt kom upp igen. Kul. :/ 

Jag hade myom förra gången, undrar om det kommit igen och det är därför jag mår så illa. Ska höra med min BM när jag ska dit på onsdag.
    Inte kan väl myom göra illamåendet värre? Eller? I då fall: alltid lär man sig något nytt!

Om inte det andra hjälper mot illamåendet så be antingen BM eller vårdcentralen om att få Lergigan Comp utskrivet! Sedan sägs som sagt var akupunktur kunna hjälpa. Hade själv tänkt testa det den här gången, men när jag mådde som sämst så ringde jag runt till en massa olika mottagningar här i Göteborg men ingen hade tid förrän efter jul och alla klämdagar. Och när dessa var över kände jag att jag inte orkade söka upp dem igen.
  • Maramina

He he. Var med dottern på barnkalas idag och så kom graviditet upp på tal med några av de andra mammorna. Jag hade en rätt tajt tröja på mig och jag tycker att min mage är rätt stor, men de andra blev jätteförvånande över att jag redan gått halvvägs: "det syns ju inget!"

Jag fick dra in tröjan extra precis under bysten så såg de bättre. Magen sitter så högt på mig då det är där det syns mest

Hur är det man brukar säga om kön och magens läge? Jag har läst lite olika. Med dottern var magen låg. Nu är den som sagt var väldigt hög och man kan ju inte låta bli att fundera... Fast vi vill ändå inte kolla kön!

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35