Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Gravidtråd för oss som är över 35

kajsamupp skrev 2014-01-25 12:28:40 följande:

Lindsey: Känns onödigt att chansa.. En läkare är bara en läkare som inte läser alla studier, livsmedelsverket är en bunt kunniga går igenom alla studier innan dom ger rekommendationer. Så jag tycker det känns bäst. Men det är ju inget som säger att man får missfall, bara att risken är högre. Dessutom är det ju inte koffeinfritt som gäller, utan inte dricka för mycket.

En läkare på kvinnokliniken läser de senaste rönen för att hålla sig uppdaterad. Det är något i Coca colan som tar bort huvudvärken iaf. Kaffe funkar INTE sa hon. Hade jag haft huvudvärk hade jag hellre valt 3-4 glas Cola än 3-4 koppar kaffe.
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-25 12:34:07 följande:
    En läkare på kvinnokliniken läser de senaste rönen för att hålla sig uppdaterad. Det är något i Coca colan som tar bort huvudvärken iaf. Kaffe funkar INTE sa hon. Hade jag haft huvudvärk hade jag hellre valt 3-4 glas Cola än 3-4 koppar kaffe.
    Sedan kan man undra hur mycket mer alla dessa barn skulle ha vägt om man inte druckit koffein. Min första vägde 4180g.

Min femte vägde 3900g.

De som gjort studien påstår att barnen som utsatts för koffein ska få en lägre födelsevikt.men de flesta som fött barn innan denna studien har faktiskt fått barn som väger 3500 och där över dvs normal vikt. Går vi tillbaka till 60 och 70 talet vägde barnen normalt sett runt 3kg strecket så födelsevikten ge de senaste 30 åren ökat.

Hur skulle det se ut om alla slutade dricka koffein i normal dos (för det är dessa som skrämts till att sluta) så kan vi snart sluta på att en normalbebis kanske väger i snitt 4500kg. Dessa barn ska på något sätt kunna komma ut också.
    Insanejane77 skrev 2014-01-25 18:14:11 följande:

Det är märkligt vad saker smakar annorlunda bara för att man är gravid! Jag är en riktig läskoman och cocacolafantast men dricker det inte längre för det smakar konstigt. Nu är det plötsligt bara zingo som lockar, och päronsoda. Kött är inte heller så himla gott just nu, liksom växer i munnen på mig. Jag vet ju att jag gillar det annars så det är en underlig känsla :D Samma som att jag plötsligt inte kan äta samma mängd utan får äta mindre portioner och äta oftare istället.Obestämd

Detsamma med mig. Är en coloman i vanliga fall och två graviditeter har jag även druckit utan problem men denna så är det si så där gott. Det tar iaf bort huvudvärken men jag tycker det smakar si så där ändå. Förut älskade jag det. Lite knas!

Jag har fått mani på stekt saltad sparris och även gröna ärtor.

Insanejane77 skrev 2014-02-05 23:16:44 följande:

Jag har en fråga.. Hur mycket har ni andra som är kring v 21 gått upp i vikt?
    Jag hade gått ner i vikt när jag vägde mig i morse och har nu totalt bara gått upp ett knappt kg :O Jag är överviktig sedan innan och ska helst inte gå upp för mycket i vikt men jag blir nästan orolig för att jag inte gått upp mer ändå... 

Jag äter bra och allsidigt och ibland lite skräp förstås men jag har ändrat kosten på så vis att jag sedan några dagar tillbaka har slutat med just sockret på vardagarna. Inte för att banta på något vis utan bara för att min dotter blev väldigt stor vid min förra graviditet och för att jag låg på gränsvärdet för diabetes mot slutet.
    Så ingen mer helläsk och inga fler semlor. Har bestämt att om jag vill på helgen så ska jag unna mig nåt sött men då mer som lördagsgodis.
    Någon annan som tänker något speciellt kring kost och graviditet? 

Jag är i v 19 och har inte gått upp något ännu.

Och idag gjorde vi RUL.

En lita tös blir det.

Kaa76 skrev 2014-02-06 14:33:23 följande:

Jag är hemma i dag pga magsjuka. Det är TREDJE gången på raken som jag får det, går epedemi på jobbet, jobbar på förskola, och det går bara runt, runt, runt. Blä!

I dag har jag bara gått en liten runda med hunden, klätt på mig och sedan legat i sängen resten av tiden, ändå har jag ont från fogarna hela tiden :(   Har haft v.20 som mål att kunna jobba heltid till, idag går jag in i v. 14, men får nog hoppas på februari ut och ställa in mig på någon vecka till, detta funkar inte....

Allvarligt! Har det gått runt tre gånger kanske din rektor ska stänga dagis i tre dygn
    Kaa76 skrev 2014-02-07 22:57:41 följande:

Jag lyckades får 15 åringen att hjälpa mig att fotografera av bilden från KUB i måndags, så här är min lillfis. 

Va roligt! Grattis. Fick eller tog ni reda på vad det blir?
    Kaa76 skrev 2014-02-07 23:33:31 följande:
    Tack! Är från v 12+4 så det går inte riktigt att säga könet ännu, skall på RUL 13:de mars och tänker absolut fråga då! 
    Aha ja då förstår jag, jag gjorde mitt RUL i onsdags
    Scarlett01 skrev 2014-02-13 13:09:22 följande:

Är i v 19 nu, på lö v20... Har en ganska aktiv liten krabat i magen smile1.gif Ska på RUL imorgon och börjar bli nervös över det :-P

Jag gick in i v20 idag ock känner av lilltösen varje dag.
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35