Inlägg från: Irmeline |Visa alla inlägg
  • Irmeline

Gravidtråd för oss som är över 35

mallan74 skrev 2014-01-27 12:47:19 följande:

Hej alla!
    Tänkte höra om det är nån som är insatt i kub-testet. Saken är den att jag idag är i v 18 (17+4). Jag gjorde kub-ul för ca 3 v sen o blodprovet för exakt 2 v sen. När jag tog blodprovet så sa dom att det tar 2 dagar innan det når Karolinska o därefter 10 dagar innan svar vilket borde vara vilken dag som helst. Alltså jag tänker vrf så lång o sen procedur?? Låt oss säga att jag har hög risk o ska gå vidare med fvp, då är jag ju drygt i v 19. Hur kan man då välja o ta bort ett barn så sent i graviditeten? Det måste va fruktansvärt svårt, jag har känt sparkar sen 2 v tbx. Nån som vet vrf det går till på detta sätt? Vet verkar som att kubtestet går lite olika till beroende på var man bor. Jag bor i Halland. Dröja fram tills man är i vecka 19 innan man får svar är ju verkligen omänskligt.

Ring och fråga! Låter konstigt att du ska vänta så!
  • Irmeline

Jättekonstigt! Blodprovet kan göras from v. 9 och mäter 2 (tror jag) biomarkörer som kan tyda på kromosomavvikelse, denna risk kombineras med ultraljud v 11-14 (10+ till 13+) som mäter nackspalt och kollar på riskmarkörer (såsom näsben) och ett svar kan då ges direkt. Man gör inte ul för att datera (man kan datera också men det är inte huvudsyftet, och riktig datering glrs ändå på Rul). Om blodprovet tas samtidigt så kan svaret dröja något pga blodanalysen. Att man tar blodprovet efter har jag aldrig hört talas om. Du måste verkligen ringa och fråga!!

• Irmeline

Grattis till alla positiva nyheter :) vet precis känslan från vul när man ser ett hjärta. Grät i gynstolen av lycka!! Hoppas på samma nu, bokat in vul 8+4 jag med...

• Irmeline
    L1977 skrev 2014-02-03 10:13:31 följande:
    Hej! Får man vara med här?
    Väntar mitt och sambons första gemensamma barn. Hans första och mitt tredje. Mina barn är "stora" 12 och 10år. Ska bli så mysigt med en bebis igen. Hoppas att liten stannar kvar! Bf 4/10 så jag är bara i vecka 6. Nästa vecka har vi Mvc sen veckan efter ett tidigt ul. Sen rullar det på misstänker jag. Tänker göra mkp/fvp har inte bestämt vilket än. Ev skippar vi kub.
    Hoppa in du bara :) Vad är skillnaden att göra mkp jmf med fvp? Har ni gjort det förut?
    Om ni gör det så behöver ni ju inte KUB för kromosomfel, men det kan ju vara bra för annat, typ hjärtfel. Alltså inte KUB utan bara ultraljudet såklart ;)
  • Irmeline
    DragonWoman skrev 2014-02-04 22:12:30 följande:

God kväll. Slutat blöda men har ont i magen fortfarande och bak i ländryggen. Imorgon runt halv 10 får jag iaf veta hur det ligger till.

Ska försöka sova lite mer inatt så man är mänsklig imorgon. Sov så dåligt inatt smile4.gif

Håll tummarna för ett bra vul iaf smile1.gif

God natt på er smile1.gif

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426
    Håller tummarna!! :)
  • Irmeline
    zizuna skrev 2014-02-04 22:23:20 följande:

Själv ska man få se sin mirakel imorgon igen på TUL ska bli så skönt. Men ändå lite fundersam om hur han ligger vikt mässigt osv sist va han -14.9% hoppas att han lagt på sig mer denna gången :)

Kul! Tänk på att UL (framförallt TUL) inte är någon exakt vetenskap. Vet flera som gått på det och sen fött normalstora bebisar. Tex till syrran sa de att hennes son skulle bli jätteliten, men han föddes normal, de hade missbedömt vikten 50%!!
  • Irmeline

Supersöt tjej Lindsey!! :)

Blir impad av era viktuppgångar, eller snarare brist på ;) har nog redan börjat gå upp i v. 7...

• Irmeline
    kajsamupp skrev 2014-02-07 10:23:44 följande:
    Ok, dags för hälsosamtal på MVC!

Undrar om jag ska våga mig på att handla hem en sushi till lunch..? Hur tänker ni där? Det är ju ok om den är fräsch och nygjord, men hur i hela friden ska jag kunna bedöma det? Kanske kan ta en med avokado och räkor..
    Jag har ätit sushi flera gånger från en jättebra restaurang med hög omsättning (väldigt populär!) men om du är osäker på omsättning eller hantering så kan du kanske låta bli, eller välja säkrare bitar.
  • Irmeline

Vilka fina bilder!! Längtar Såå efter egna ;)

Om 18 dagar ska jag på vul/ul. Vänta vänta vänta...

• Irmeline

Hej, hur går det för er tjejer? Själv har jag inskrivning nästa vecka och vul näst nästa, segt! Vill ju veta nu in det är en liten därinne :)

Finns det nån bf-lista i tråden så man kan se när det är dags för vem? Måste väl vara några som närmar sig? :)

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35