Inlägg från: kajsamupp |Visa alla inlägg
  • kajsamupp

Gravidtråd för oss som är över 35

Det där med lukter är faktiskt inget jag känner igen, men jag har ju läst överallt om att det är vanligt. Men helt klart så är jag inte sugen på samma mat som tidigare. För en dryg vecka sedan hittade jag ett recept på rotfruktssoppa, som jag tyckte lät gott. Nu har rotsakerna legat orörda eftersom det numer vänder sig i magen på mig bara jag tänker på sån soppa. Och nu är det rostmacka som gäller, inte rågkuse. Har förresten för mig att jag levde på skogaholmslimpa förra graviditeten, någon jag inte ätit sen jag flyttade hemifrån.

Går in i v 8 (7+0) idag. Känns som om det går vääldigt långsamt. Är lite oroad över att dom inte ska hitta ngt där om några veckor då jag ska på första besöket. Men jag försöker intala mig att sannolikheten för att det faktiskt är ett lite embryo där måste vara stor eftersom jag inte har haft någon blödning eller smärta och har symtom. Hur tänker ni andra som inte heller har några "bevis" än på att det är något där?

• kajsamupp

DragonWoman: Usch, vad trist, hoppas du ändå får positivt besked på vul.

Blödningar är inte kul. Har klarat mig hittills i den här graviditeten men är ändå oroad. I den förra gick allt bra tills v 10 när jag vaknade på morgonen och ställde mig upp. Det bara rann och blev en stor pöl på golvet. Åkte in men där såg allt bra ut, men blödde sen rester i en knapp månad. Så konstigt det där, att man kan blöda men ändå mår liten bra.

Har första samtalet på fredag, hälsosamtal antar jag, i slutet av v 9. Känner mig fortfarande lite osäker på om allt är bra där inne. Illamåendet har nästan försvunnit, är inte så illa som förr, även om jag helt plötsligt får kväljningar ändå utan föregående illamående. Knasigt. 

• kajsamupp

Insanejane77- Jag gjorde IVF den gången och de satt bara in ett embryo så det borde ju ha varit omöjligt med tvillingar, minns att jag berättade att det var en IVF-graviditet på gynakuten när de undersökte mig då också. Tror de pratade om att det kanske var ett blodkärl eller en bit av moderkakan som lossnat i kanten, men att det bara var gissningar som stämde med den graviditetsveckan. Men jag har hört andra som förlorat en tvilling och har haft stora problem med långvariga blödningar.

DragonWoman- Lycka till idag. Jag håller tummarna.

• kajsamupp

Insanejane77: Det låter ju som om du äter så bra du orkar och kan, och det är väl just det man ska göra under graviditeten, men inte banta. Hör med din bm om viktuppgången och vad som är rekommenderat för dig. Det är ju lägre viktuppgång som gäller för dig men hon har säkert koll på att magen ändå växer och hur många kg som är lagom.

Jag är i slutet av v 9 och har småätit konstant i en månad och varit soffpotatis.. Har gått upp flera kg redan. Är normalviktig. Gick upp nästan 15 kg förra gången och det lär ju sluta där nu också om det fortsätter i samma takt. Men jag vet att det går saktare sen när illamåendet går över och jag orkar röra mig mer.

Lindsey: Söt bebis du har där, grattis!

• kajsamupp

Ok, dags för hälsosamtal på MVC!

Undrar om jag ska våga mig på att handla hem en sushi till lunch..? Hur tänker ni där? Det är ju ok om den är fräsch och nygjord, men hur i hela friden ska jag kunna bedöma det? Kanske kan ta en med avokado och räkor..

• kajsamupp

Ja, det brukar vara bra sushi där och jag tror risken är väldig liten, men å andra sidan så har antalet smittade personer ökat, precis som DragonWoman skriver. Nu var det dessutom så lång kö där att jag inte orkade utan gick till affären istället, svimfärdig och illamående av hunger som jag var..

Det var tydligen inte bara hälsosamtal idag utan kombinerat med inskrivning, så nu finns jag reggad i mödravården Ska få kallelse för KUB i månadsskiftet och de tar även över provtagningen på TSH så jag slipper gå till vårdcentralsläkaren som inte har riktigt koll. Mitt Hb hade dock sjunkit från 120 till 115 på bara några veckor så jag blev rekommenderad Niferex redan nu. Det enda jag hade velat ha, som jag inte fick, var en bekräftelse på att det verkligen är något som lever där inne i mig, inte bara inbillning eller missed abortion. Men ack, får väl vänta till KUB då.

• kajsamupp

Mallan74: Jag tror också du kan vara lugn, de skulle säkert ha konsulterat en kollega eller en läkare vid minsta lilla misstanke. Det är ju just ryggraden som är en av de viktigaste sakerna att undersöka noggrant.

• kajsamupp

annelie75: Välkommen hit! Jag är också nyss fyllda 39, väntar andra barnet i september.

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35