Inlägg från: Fiamedbarn |Visa alla inlägg
  • Fiamedbarn

Gravidtråd för oss som är över 35

Insanejane77 skrev 2014-04-28 12:53:00 följande:
    Ja det klart det är vätska, just det som oroar mig. Förra gången då det gick så illa att jag förlorade min dotter till havandeskapsförgiftning med HELLP så gick jag upp 12 kg på tre veckor. Och det känns ju då som om samma kapitel är påbörjat men med 3 kg på en vecka. När man lägger ihop det med högt blodtryck, äggvita av och till i urinen så är det ju klassiska tecken på havandeskapsförgiftning. Som tur är ska jag dit på onsdag men på sjukhuset sa dom att om jag mår sämre ska jag höra av mig direkt. 
    Och det varma vädret gör gärna att man lätt får huvudvärk också. Jag hämta upp lite urinstickor idag så jag kan kolla urinen själv på morgonen så om det stiger så åker jag in.
    Kan man köpa såna urinstickor på apoteket? Jag börjar själv oroa mig då jag hade +1 i urinen och har haft jobbig huvudvärk på sistone. Blodtrycket har aldrig varit alarmerande men så är också mitt väldigt lågt i vanliga fall varför man kanske inte upptäcker en stegring så fort...

Hoppas verkligen att det inte är någon fara denna gången, men skulle det det så hoppas jag att du får all tänkbar hjälp tidigt! Det låter fruktansvärt att behöva förlora ett barn av den anledningen
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Fiamedbarn
    Insanejane77 skrev 2014-04-28 13:18:43 följande:

Vilken vecka är du i? Huvudvärken är lurig, för det är ju även klassiskt att man har det lite lätt av och till i graviditeten och speciellt nu när det är så varm också. Var uppmärksam på om du börjar se flimmer eller ljusprickar, då är det läge att kontakta sjukvården. När ska du in nästa gång? Mitt blodtryck blev aldrig speciellt högt förra gången när jag fick HELLP heller utan jag låg på 150/85 vilket är inom normen för vad dom accepterar som normalt. Vad ligger du på?

Otäckt när man får protein på stickan! Jag vet inte vart man köper stickorna, en del säger att dom ska finnas på apoteket men jag frågade på ett ställe och dom visste inte ens vad jag pratade om typ. Men dessa jag ska hämta idag ska jag få av sjukvården. Dom gjorde ett litet undantag och skänker mig några just med tanke på vad som hände förra gången och för att jag nu börjar lägga på mig vätska och har högt blodtryck (och graviddiabetes). Annars tror jag inte det är brukligt att dom delar ut såna tyvärr. Jag hade också 1+ på stickan för ett par veckor sedan men sedan dess visar det bara spår av äggvita. Om man hamnar på 2+ eller mer tror jag att dom börjar tycka att det är dags att vara mer vaksamma.

Tack för ditt svar! Jag är i vecka 28 (29 på onsdag). Jag vet inte vad mitt blodtryck är på men hon sa att det var normalt. Ja huvudvärken har gränsat till migrän emellanåt men jag har inte fått några synförändringar, men ibland hjälper det inte med alvedon. Jag är ju också i en riskgrupp för att jag är över 35 och överviktig. Och häromhelgen fick jag ta Ctg för att jag kände minskade fosterrörelser. Jag vill inte nojja i onödan men jag vill verkligen inte ta några risker heller, och min bm bagatelliserar en del och tycker att jag inte ska läsa så mkt i forum ;-( Nästa gång är inte förrän i vecka 31 så det är ju om 3 veckor....

Vad skönt att du fått egna stickor så att du inte missar en eventuell höjning!
  • Fiamedbarn

Det står också att man kan vara darrig och ha sjukdomskänsla, och jag känner mig väldigt matt och har rester från influensan jag fick före påsk, kanske har det gått över till en bihåleinflammation? Men det beror antagligen på denna sjukdom och inte någon ev. preeklampsi...

• Fiamedbarn
    Insanejane77 skrev 2014-04-30 18:32:37 följande:
    Idag var jag på sjukhuset och kollade alla prover samt diskuterade snittid med min läkare. Allting såg jättebra ut och jag känner mig trygg just nu för första gången på ett bra tag! Fick snittdag den 9e juni, hjälp, det är nära nu :D Och så klart, händer det att jag blir sjuk som förra gången så tar dom ut henne tidigare. Men just nu är allting ljust :)
    Vad skönt att snittdatum är satt! Det kommer säkert att gå hur bra som helst denna gången!! Jag håller tummarna! Är lite avundsjuk att det ligger så nära i tid för dig. Jag kommer att få ett beslut om ev. snitt 19.e maj och sen har jag inte BF förrän 23 juli - så snittet borde bli runt 16:e juli. Men då har ju halva sommaren gått och jag är otålig!

Kram!!
  • Fiamedbarn
    FruFA79 skrev 2014-04-30 21:22:17 följande:
    Mitt BF är egentligen 23 juni.
    Ledsen för att du förlorade ditt barn, men vad skönt att dem är vaksamma denna graviditet.

Min MS sörjer jag inte. Finns sååå bra bromsmedicin i dag. Jag är lyckligare i dag än jag var innan :)

Vi har en son, 5 år som jag födde i 41+2 vaginalt. Så dettta är mitt första kejsarsnitt. Har du fler barn och har du snittats tidigare? Läser ALLT om snitt nu, men vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig.
    Jag har också jättemånga undringar om snitt!
  • Fiamedbarn
    Lagombutwhy skrev 2014-04-30 22:40:09 följande:
    Ser att några undrar över snitt.. (OBS, långt inlägg)
    Jag blev snittad med 4:e barnet pga att hon låg i säte. De försökte vända henne ngn vecka innan (plågsamt hårdhänt, fick tom blåmärken på magen) utan resultat. Fick tid för snitt drygt 2 v innan bf (lite tidigt pga att mina andra tre barn fötts för tidigt o de inte ville riskera akutsnitt om förlossningen skulle hinna sätta igång)
    Checkade in på avdelningen kl 08.00, superspända o pirriga. Jag menar, hur häftigt var det inte att veta att just idag skulle vår dotter komma till världen?! :)
    Fick duscha o klä på mig operationsskjorta o höga strumpor. Väntade in personal som hämtade mig i säng o körde upp mig till operationsavdelningen. Väl där satte se nål i armvecket o så fick vi traska in i operationssalen. Sambon var med hela tiden! Jag fick sätta mig på operationsbritsen, min sambo stod framför mig o jag skulle luta mig mot honom o sitta alldeles stilla. Bakom mig satte narkosläkaren epidural i ryggen. Hon fick sticka några gånger (träffade ngn nerv så benen flög upp rätt vad det var, gjorde dock inte ont). Däremot såg ju sambon allt över min axel o när nålen väl var satt svimmade han :) Rätt vad det var sprang alla sköterskorna omkring som yra höns, gav honom saft o fick upp honom på en brits.. Själv låg jag helt avdomnad o blev rakad, fick kateter satt o alla andra tekniska manicker ditklistrade. De fällde upp ett vitt tygstycke mellan oss o magen. Lagom till läkaren kom in vaknade sambon till liv o kunde ta plats bredvid mitt huvud. Läkaren drog med en iskall tuss över min mage o försäkrade sig om att jag inte kände ngt. Och det gjorde jag verkligen inte under hela ingreppet. Man ligger där o hör allt de gör, men känner ingenting. Mycket märkligt. Jag känner hur hela jag tippas hit o dit när de försöker få ut bebisen ur magen, jag hör plasket på golvet när hon kommer, och läkarens: -Jäklar, hon hann bajsa i magen! :) Bebisen fick komma upp på mitt bröst en snabbis, och bars sedan ut till angränsande rum för hon andades tungt. Sambon följde med o hon piggnade snabbt på sig medan läkaren o resten av teamet sköljde ur min mage o sydde ihop det hela. Fick komma på uppvak tillsammans alla tre under ett par tim innan vi sedan bosatte oss på rummet i tre dgr. Katetern satt kvar ett dygn tror jag, sedan var jag tvungen upp o traska. Skrämmande minns jag, detta var ju första gången jag snittats. Det stramade o värkte de första tre dagarna, men blev bättre o bättre för varje dag!
    Skillnaden mellan vaginal förlossning o planerat snitt enl mig:
    Vaginal: Oerhörd (men självklart positiv) smärta vid själva förlossningen, men mycket snabbare återhämtning efter. Som mamma har du mycket närmre kontakt till ditt barn omedelbart efter.
    Snitt: ingen smärta alls vid själva snittet (utom sticket vid epiduralen), ganska lång återhämtning efter och svårt/omöjligt att kunna ta hand om bebisen direkt efter då man är helt sängliggande. (Positivt dock för pappan som får ta en större roll). Amningen kom inte igång lika snabbt som vid de tre tidigare förlossningarna heller för mig..
    Denna gång blir det förmodligen planerat sövt snitt. Jag har opererat ryggen 2ggr sedan sist o har en instabil disk.. Blir en ny upplevelse :)
    Tack för din berättelse!! Grejjen är att vi har en son som behöver tas hand om, så jag kommer ju vara ensam. Eventuellt kan vi få barnvakt både över dagen och första natten, men sen tror jag inte att han kan lämnas bort. Så jag MÅSTE ju klara barnet själv och oroar mig för hur det ska gå med smärtan efter snittet. Dessutom vet jag att de vill att man ska upp på benen redan samma dag som snittet!! Känns lite jobbigt.

Fick du tillräckligt med smärtlindring? Här får man morfin första dygnet och sen alvedon och diklofenak, men vid behov kan man även få morfin med. Jag vill verkligen inte känna mig helt handikappad och skulle önska att jag är helt smärtlindrad de första dagarna - men det kanske är orealistiskt? Att det inte skulle göra ont alls menar jag...

Jag är också lite orolig över att bedövningen inte ska ta ordentligt, det har hänt förut i Växjö. Och min styvsyster i Stockholm råkade ut för det för ett par år sedan. Men de var tvungna att ta ut ungen ändå. Måste vara en hemsk upplevelse! Och min förra förlossning var redan traumatisk så jag tycker att det räcker där...
  • Fiamedbarn

Är det så att personalen kan ta upp och byta på barnet, och lägga det vid bröstet? Eller klarar man det själv redan första dygnet?

• Fiamedbarn
    FruFA79 skrev 2014-05-01 11:34:52 följande:
    Tack snälla för ditt lugnande svar, jag är mkt mer orolig sedan jag fick diagnosen MS.
    Så sköterskorna kan hjälpa till dygnet runt? Förra BB-tiden så var dem osynliga men då åkte jag ju hem efter 24 timmar och amningen fungerade perfekt (vaginal förlossning).

Jag har redan råmjölk i brösten, hoppas att amningen skall fungera som den gjorde för 5 år sedan. Nu får jag bara amma 3-4 dagar tills jag får mitt dropp Tysabri (bromsmedicin mot MS). Satsar på att ge råmjölken och sedan vänja vid flaska.

Jag var på BB en vecka efter min vaginala förlossning, men där hjälpte inte BM till alls, mer än att förklara hur barnet ska få tag om bröstet, hur man lägger barnet rätt och så. Men allt praktiskt fick vi sköta själva fast sömnbristen var hemsk då jag tvingades väcka barnet var 3:e timme, pumpa, mata med kopp, försöka amma - och sen kanske vila max en halvtimme i stöten. Jag hoppas VERKLIGEN att det är annorlunda med snitt! När man dessutom är själv...
  • Fiamedbarn
    FruFA79 skrev 2014-05-01 16:23:35 följande:

Nu blev jag rädd. Måste kolla upp hur de gör på mitt BB.
    Det var inte meningen att skrämma upp dig, men det är ju bra att vara föberedd på hur det kan vara. Du gör rätt i att prata med dom innan tycker jag! Detta var i Helsingborg.
  • Fiamedbarn

Är det någon här som haft en polyp i livmodern eller på livmoderhalsen?

Jag åkte till förlossningen för att kolla en blödning idag och då upptäckte de en ganska stor polyp. Fick reda på att det skulle kunna innebära cancer, och efter egna efterforskningar är risken ca 1 %. De sa att den inte behövdes tas bort under graviditeten, men efter denna vetskap vill jag att den ska tas bort nu!! Alla polyper ska undersökas sen, så det hade ju varit bra att veta. Även om risken är liten så finns den ju där. I så fall får jag väl ta bort hela livmodern. Om allt går som det ska är jag ju ändå tvåbarnsförälder snart...

• Fiamedbarn
    emjh skrev 2014-05-02 19:34:08 följande:

Jag hade ju ett myom, nästan samma sak tror jag. Jag blev opererad i v22 just för att de inte kunde utesluta cancer, fick vänta tre veckor på provsvar efter op. Du är nog i goda händer, jag har aldrig känt mig så väl omhändertagen som då. De kommer säkert hålla extra koll. Hr du blivit röntgad? Jag kallades till magnetröntgen direkt efter att läkarna diskuterat mina ultraljudsbilder. Hur stor är polypen? Mitt myom var 10 cm i diameter. Men de blev oroliga för den var så mörk, hade många ytliga blodkärl. Först trodde de att mitt satt på ena äggstocken och att allt skulle ryka men det visade sig att det satt på livmodern. Jag hoppas och tror att det är lugnt för din del och att polypen försvinner av sig själv eller att de tar bort den efter förlossningen. Det är ingen höjdare att bli opererad med bebis i magen.
    En polyp på livmoderhalsen kan kan tydligen knipsa bort utan operation under graviditeten. Den sticker ut som en tunga från livmoderhalsen och är ca 2-3 cm lång och nästan lika bred. Jag tror inte röntgen behövs, hon kunde se den vid en vanlig gynundersökning.

Jag vill verkligen ha bort den nu!! Ska ringa på måndag och se om jag kan få någon tid. Hon nämnde efter undersökningen att hon hade kunnat ta bort den nu, men hon erbjöd sig inte att göra det...så det borde i alla fall vara en rätt så enkel procedur. Jag är bara lite orolig för mer blödningar eller att det skulle vara en risk under pågående graviditet. Men jag har hört andra göra det under graviditeten utan problem.
  • Fiamedbarn
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 20:04:40 följande:
    De lägger en lite i backe när man opereras med huvudet neråt. Inte alls mycket lutning men det gör att man kan ha ont i andra delar av kroppen efteråt.

Jag är livrädd för operation fast jag har en jäkla tuff fasad. Min gallstensoperation har ju gjort mig invalid och jag kommer aldrig kunna arbeta igen pga den kroniska smärtan jag fick pga alla komplikationer jag fick efter den operationen. Ändå var det bara fyra små snitt på 1cm vadera för titthållsinstrumenten som är gjorda. Ändå kan det gå så jäkla fel.

Nackdelen är att bebisen fortfarande ligger på tvären eftersom det finns gott om plats efter fem syskon och jag skulle aldrig klara av ett vändningsförsök för min kroniska smärta sitter i just buken. Då får de söva mig. Och då vill jag nog hellre ha snitt än ett vändningsförsök. Men vi får se.
    Vad var det som gick fel med operationen?
  • Fiamedbarn
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 20:43:32 följande:
    De brände ett hål på gallgången ca en cm ovanför gallblåsan som de inte såg så galla läckte ut i buken. Jag fick ett buk hematom på höger flank efter där de gick in med instrumenten, trycket i buken pga gallvätskan gav mig proppar på äggstocksvenerna så äggstockarna svullnade för blodet kunde inte ta sig därifrån och ena proppen droppade ut i stora kroppsvenen. Min son var tre veckor när operationen var och jag kom hem när han var tre månader. En vecka på IVA då de inte visste om jag skulle överleva. Jag är själv sjukvårdsutbildad och hade tyvärr monitorerna vända mot mig när jag piggnade till och hade blodtryck på 65/45 några gånger så jag var illa däran. Fick dödsångest faktiskt och sjukhusprästen var tom inkopplad. Det är snart 4 år sedan.
    Är tacksam att jag lever.
    Vilken katastrofoperation! Och att de inte upptäckte vad som var fel på en gång. Måste ha varit fruktansvärt, speciellt med tanke på att du precis fått ett barn som du vill vara nära Var det även stora smärtor iblandade? Har du sviter även idag? Har för mig om att du har pratat om detta tidigare men jag har inte riktigt förstått hur allvarligt det var. Har du fått hjälp att bearbeta traumat eller har du klarat dig ganska bra psykiskt ändå?

Ja nu ser jag ju verkligen fram emot snittet
  • Fiamedbarn
    Scarlett01 skrev 2014-05-05 09:08:18 följande:
    V 31 nu... Tiden rusar fram! Har fortfarande inte gått upp nåt i vikt just, mindre än ett kilo de senaste 4 veckorna... Ska till BM imorgon så får se vad hon säger. Bebis är pigg som en mört i alla fall smile1.gif
    Har börjar fundera över förlossningen... Läste lite i en bok och sedan på internet. Nu är jag helt livrädd helt plötsligt! smile4.gif Visste att det kan bli förlossningsskador men inte att det var så pass vanligt... Å jag som är liten och har en stor sambo :-O Hjälp! Får man välja själv om man vill ha snitt eller föda vaginalt?
    Det kan vara en stor kamp att få kejsasnitt, men om man står på sig, inte vacklar, har goda skäl och orkar gå igenom kampen så är det troligt att man kan få ett ks. Ska snart på förlossningsplaneringssamtal med läkare och kan inte tänka mig annat än snitt efter en traumatisk vaginal förlossning. Men vi får se....
  • Fiamedbarn
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-05 21:14:17 följande:
    Jag har tydligen väldigt starkt psyke enligt psykiatrikern jag träffade för ett halvår sedan. Hon sa att allt jag varit med om hade nog knäckt henne. Och visst blev jag knäckt men man kan alltid ta sig upp igen. Idag går jag på sjukersättning. Jag kommer aldrig kunna arbeta igen och har smärtor 24/7 som kräver morfin behandling.
    Vad tråkigt att höra Men härligt att du ändå klarar dig så pass bra!
  • Fiamedbarn
    Irmeline skrev 2014-05-12 19:51:51 följande:
    Förstår precis, jag har också hela denna graviditet gått och väntat på att det ska gå åt helvete, inte om utan när. Jag har inte köpt något eller förberett något. Inte ens mentalt förberett. Mannen är kolugn och tror att det kommer gå vägen, men själv har det varit svårt att tro, men har bestämt mig att om RUL är bra så ska jag tro Glad
    Jag är i vecka 31 och känner fortfarande så! Vore inte förvånad om jag blir totalt chockad vid förlossningen
  • Fiamedbarn
    PoL skrev 2014-05-14 20:30:43 följande:
    Tack för era tankar om studier, ska försöka ringa kommunen imorgon o höra vad de kan ge för information. De tycks vara lite tuffa här; när minstingen föddes fick stora gå ner till 15h från dagen då bebisen kom! Andra kommuner har efter en månad tex. Klart jag vill ha mina barn omkring mig så mycket som möjligt, men det måste ju bli bra för dom med. Det sociala behov o utlopp för energin som en 2-åring och en 7-åring har måste jag ta hänsyn till smile1.gif
    Kan du inte ansöka om utökad tid?
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35