Inlägg från: Kroken |Visa alla inlägg
  • Kroken

Gravidtråd för oss som är över 35

kajsamupp skrev 2014-07-18 22:55:48 följande:

Kroken- Usch, det låter jobbigt och lite läskigt att svullna sådär.  Jag känner också att jag svullnar och att det känns obehagligt om jag inte använder stödstrumpor, så det har jag gjort sen v 10 trots det varma vädret. Det känns så obehagligt redan efter 30 min utan att det är värt lite extra svett för att slippa svullna. Skönt att de har extra koll på blodtrycket så du inte får havandeskapsförgiftning och sånt!

Var till närakuten nu på kvällen med anledning av dotterns kliande vattkoppor, fick komma dit efter att vårdcentralen stängt och när det var tomt i väntrummet. Besöket gick ut på att väga barnet så vi fick inte ens komma in på ett behandlingsrum pga smittorisken.. Det dumma var ju såklart att alla apotek i närheten stängt för dagen.. Och dottern var märkbart mindre besvärad av klådan nu på eftermiddagen, så vi struntade att åka lång väg för att hämta ut medicinen. Och mycket riktigt, klådan har nu lagt sig så pass att hon somnade ganska enkelt och jag håller tummarna för att det håller sig hela natten.

Annars finns det nåt som heter Poxclin coolmousse på Apoteket som tydligen ska vara väldigt har mot vattkoppor som kliar. Har flera föräldrar på jobbet som provat detta och lovordar det. Receptfritt, kan vara värt att prova om kliandet kommer tillbaka. Men hoppas det ger med sig nu!

Havandeskapsförgiftning är ju det de är oroliga för att jag ska dra mig. Jag fick det på slutet när jag väntade mitt första barn, men det han aldrig bli så allvarligt som tur var. Men jag vet vilka kännetecken jag ska "leta" efter så jag känner mig hyfsat lugn. Nu blir det extra koll om en vecka ungefär med blodtryck och urinprov.
  • Kroken
    Zuzziwoman skrev 2014-07-19 12:33:17 följande:

Kroken: Men fy vad jobbigt det låter, tur du vet vad du ska leta efter för tecken själv iaf. Ta det så lugnt du bara kan, är trots allt bara några veckor det gäller och ditt å bebis mående.

Försöker vila så gott jag kan. Som du säger är det ju inte så värst lång tid kvar nu.
    kajsamupp skrev 2014-07-19 15:30:50 följande:

Scarlett- Stort grattis till dottern! Skönt att du till slut fick lite lindring och hoppas nu magen läker snabbt och fint.

Kroken- Provade Proxclin men det hjälpte inte enl dottern. Men nu kliar det mkt mindre och hon leker utan problem med grannen som också haft, så det är lugnt nu. Hoppas du slipper en allvarlig havandeskapsförgiftning denna gång också, det räcker ju att blodtrycket stiger och kroppen svullnar.. Visst har svullnaden något med saken att göra, eller har jag misstagit mig på sambandet?

Har faktiskt ingen aning om högt blodtryck har något samband med svullnaden. Ja havandeskapsförgiftning klarar jag mig utan, räcker som sagt med det andra.

Vad skönt att kliandet gett med sig och dottern verkar må bättre ????
  • Kroken
    Scarlett01 skrev 2014-07-19 12:29:20 följande:

Vi fick lov att åka tillbaka till förlossningen på onsdag kväll, då var värkarna kraftiga och täta igen. Väl där kom de bara tätare och tätare och blev starkare och starkare. Till slut bara några sekunder emellan, så de beslutade om en tidig epidural som var som himmelriket Sen tog det 20 h för tappen att öppna sig 7 cm, sen hände det inget mer så det blev snitt. Nu är hon här vår prinsessa, helt underbar lycka <3

Grattis till bebisen ????
  • Kroken

Åkte hemifrån 8.30 imorse för att först ta blodtryck och lämna urinprov på mvc för att sedan storhandla inför veckan. Kom hem för en timme sen, inget blir som man tänkt sig. Blodtryck 168/115 och +1 i urin så det blev en tur till förlossningen på en gång. Ctg-kurva togs som såg bra ut. Mitt blodtryck är dock alldeles för högt och jag har protein i urinen. Så nu fick jag blodtryckssänkande och ska tillbaka på torsdag för vidare undersökningar och provtagning. Har en del symptom, förutom blodtrycket och proteinet, på havandeskapsförgiftning så vi får se vart det slutar det här.

• Kroken
    Kroken skrev 2014-07-28 16:51:04 följande:

Åkte hemifrån 8.30 imorse för att först ta blodtryck och lämna urinprov på mvc för att sedan storhandla inför veckan. Kom hem för en timme sen, inget blir som man tänkt sig. Blodtryck 168/115 och +1 i urin så det blev en tur till förlossningen på en gång. Ctg-kurva togs som såg bra ut. Mitt blodtryck är dock alldeles för högt och jag har protein i urinen. Så nu fick jag blodtryckssänkande och ska tillbaka på torsdag för vidare undersökningar och provtagning. Har en del symptom, förutom blodtrycket och proteinet, på havandeskapsförgiftning så vi får se vart det slutar det här.

Är i v.33+5 idag.
  • Kroken
    PoL skrev 2014-07-28 20:16:51 följande:

Kroken, det var ingen vidare överraskning för er! Håller tummarna att det vänder snabbt med behandling!

Det hoppas jag med. Läkaren sa idag att vi testar detta nu och ser vart det bär iväg, om det kanske är havandeskapsförgiftning eller inte. Isåfall väntar de till v.36 och sen sätts jag igång.
  • Kroken
    PoL skrev 2014-07-28 21:14:55 följande:

Bra att du verkar ha koll på läget! Då har du kanske lite att planera och göra, så allt är förberett inför bebis ankomst

Satt precis och pratade om det jag har ju enplan i mitt huvud för att hinna tvätta upp kläder och fixa i ordning men nu kanske den planen spricker. Ska gå igenom kläder imorgon och tvätta upp och sen ska jag handla hem sånt som behövs som salvor, amningsinlägg osv.

Gillar inte riktigt den här ovissheten dock, jag vill ha koll!
  • Kroken
    emjh skrev 2014-08-10 18:35:42 följande:

Hejsan!

Nu har jag semestrat klart och tre veckors jobb väntar innan mammaledigheten (som jag ju inleder med intensivkurs för körkort). 

Kompisar till oss fick barn för några dagar sen så nu frossar jag i bebisbilder! 

Någon mer som fått ont i händer/fötter? Jag är tokigt svullen och har jätteont i fingrarna (några domnar bort på nätterna också) och lite ont i tårna. Underlivet gör ibland så ont att det känns som jag ska gå mitt itu. Fått hugg i magen de senaste dagarna också. Men semester är ofta ingen direkt vila, har haft en ganska intensi sista vecka och inte hunnit sitta ner några längre stunder. 

Börjar iaf veckan med ett besök hos BM, känns bra att få kolla alla värden. 

Jag har karpaltunnelsyndrom i båda händerna. Går från handleden och neråt. Man kan få lättare besvär som att händerna domnar bort m.m men man kan också få värre besvär med smärta och att man inte kan stänga händerna. Så klart har jag den värre sorten. Kan inte stänga händerna, det tar emot och gör ont. I vänster hand har jag också ont i handleden och "tumleden". Finns inte så mycket att göra, det brukar gå över efter förlossningen.
  • Kroken

Här har vi haft en tuff helg. Min pappa dog natten till söndag. Han har varit dålig länge och varit inlagd i omgångar. Nu hade han varit inlagd i två veckor och blev bara sämre. Så för honom var det det bästa som kunde ske, han slipper ha ont och lida mer nu. Jag är i v.37 nu och sörjer att mitt barn inte får träffa och lära känna sin morfar. Jag sörjer att min pappa inte får träffa och lära känna ett nytt litet barnbarn. Nu inväntar vi begravning för att få ta ett sista farväl. Hoppas innerligt att jag kan vara med och att bebis samarbetar och antingen håller sig kvar där inne eller kommer lite tidigare.

• Kroken
    PoL skrev 2014-08-11 09:41:49 följande:

Åh, kroken, vad tufft du har det hoppas att du har bra stöd omkring dig så att du både får sörja och samla kraft inför bf!

Ja det blev lite tufft nu. Jag bor 3,5 mil från mina föräldrar, där nu mamma har en hel del att ordna med kommande veckor. Och här sitter jag höggravid och vill inget annat än hjälpa men känner att jag inte orkar eller kan ordentligt. Jag har tre bröder varav två bor i samma stad som mamma och de ställer upp för henne nu. Mamma har även försäkrat mig om att hon förstår att jag behöver vila och samla kraft nu. Har ju tre stora barn som sörjer sin morfar nu och som är oroliga för hur mormor mår. Men vi pratar om det mycket och det känns som om vi är starka mitt i allt. För pappas/morfars skull var det här det bästa <3
  • Kroken

Tack för era vänliga ord <3 Livet slutar ju inte utan rullar på som vanligt, förutom att han inte finns där!  Men han hade som sagt varit dålig en tid och de senaste två veckorna bara blivit sämre, så vi visste ju att detta var det som skulle ske inom en snar framtid. Än dock lika tungt när det sker. Och att vara gravid med alla dessa känslor är ingen bra kombination Nu ska mamma till begravningsbyrån imorgon och hon sa att jag får följa med om jag vill men det får jag avgöra själv hur jag orkar och känner. Och det är klart jag vill följa med egentligen, men jag är inte stabil och väldigt gråtig av mig så jag vet inte om det är det mamma behöver just nu? En av mina bröder skulle följa med henne, ev. en av mina andra bröder också så hon är inte ensam iallafall.

• Kroken

Jag har gått upp 9, 10 och 12 kilon under mina graviditeter. Denna gång är jag uppe i 15 kg än så länge. Nu har jag ca. 3 veckor kvar och jag hoppas inte det blir så många fler kilon. Jag är en sån som inte går ner av amningen dock men jag hoppas att min kropp har ändrat sig från föregående graviditeter och vill gå ner av amningen den här gången

• Kroken
    kajsamupp skrev 2014-08-14 22:03:13 följande:

Pol - Tack.

Kroken - Varma kramar till dig. Beklagar innerligt sorgen Jag önskar att du hade fått slippa förlora en förälder och uppleva den chock och den sorg det innebär. Jag har just varit i samma situation. En av er här på tråden skrev då några fina ord, som tröstade mig en del och som har följt med mig genom graviditen, begravningen och sorgen. "...din pappa följer graviditeten från himlen."Jag hann berätta för honom om bebisen och jag är säker på att han följt min växande mage och alla förberedelser trots att han inte funnits här med oss. Jag hoppas du kommer kunna känna att din pappa följer förlossningen och livet med ny bebis, fast han inte finns där med dig. Jag hoppas också att du tillåter dig att känna både sorgen över förlusten och glädjen över det nya livet på samma gång.

Ang vikten: Jag har gått upp 10 kg på vågen hos barnmorskan, men hade nog gåt upp 2 kg redan innan inskrivningen, så 12 kg ungefär. Är i v 36 nu och tycker det känns rimligt, som förra gången om jag minns rätt.

Pappa var så glad över bebisen som är på gång.

Jag är ett sladdbarn och det här blir i sin tur mitt sladdbarn, så det är garanterat det sista barnbarnet till mina föräldrar. Nästan nio år efter det senaste. På senare tid när vi setts så har pappa alltid kramat om mig och klappat om mig och talat om för mig hur nöjd han är över att det ordnat sig för mig och att jag hittat en sån bra man osv. (Jag separerade för fem år sedan, mitt ex valde då att flytta, överlåta allt som har med våra tre barn till mig, i dagsläget har han knappt någon kontakt med sina barn, jag började plugga på högskola till lärare och var ensamstående m.m) Han var så stolt, glad och nöjd över hur allt blivit. Självklart sörjer jag pappa men glädjs åt bebisen. En balansgång, ena stunden gråter jag och i nästa känner jag enorm lycka och glädje.

Begravningen kommer ske den 3 september, tre dagar innan mitt Bf. Så vi får se hur det blir. Men det är inget jag kan styra över, bebisen kommer när den kommer.
  • Kroken
    Soluppgång skrev 2014-08-14 22:25:44 följande:

Kajsamupp: Tack

Och till er som förlorat närstående, det var verkligen tråkigt att höra! Jag beklagar sorgen.

Tack!

Och välkommen!
  • Kroken

För en vecka sen, den 26 augusti, föddes min lilla tjej två veckor innan Bf kom hon. Jag skulle bra på vanlig rutinkoll hos BM men mitt blodtryck var återigen för högt (trots medicin) och jag hade protein i urinen så hon skickade mig till förlossningen för en koll och höjning av medicinen. Väl där så hade jag mer protein i urinen och blodtrycket fortfarande högt. Läkaren beslutade sig för att sätta igång mig på en gång. 15.30 sattes droppet och 3,5 timme senare är hon född. 2728 gram oxh 50 cm lång. Det gick fort och lilltjejen blev lite medtagen av det snabba förloppet så hon syresatte sig dåligt ett tag men det rättade till sig efter nån timme. Nu är vi hemma sen i fredags och allt fungerar hur bra som helst. Det är bara mitt blodtryck som jäklas fortfarande. Men det ska väl bli ordning på det med till slut.

Lilltjejen, som fått namnet Tilde, är hur go som helst (naturligtvis) och det är så himla mysigt att ha en liten igen

Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35