Inlägg från: Lagombutwhy |Visa alla inlägg
  • Lagombutwhy

Gravidtråd för oss som är över 35

jamieblue skrev 2014-06-21 15:50:45 följande:

Har skrivit i en annan tråd också: skulle behöva tips på bra gravidbyxor. Jag har klarat mig utan hittills men i morgon går jag över i v. 24 och det börjar kännas obekvämt. Är framförallt ute efter sådana som är ok på jobbet, har kontorsjobb och klär mig hyfsat snyggt men vi har ingen formell klädkod.

Tycker ni det är bäst med bred resår över magen eller utan? Jag tänkte kanske köpa med resår, jag ska ju ha barn i oktober och i höst vill jag inte frysa om magen :)

HM har stort o bra utbud på mammakläder. Har köpt både shorts, jeans, snyggbyxor o mysbyxor där. Alla med bred "resår" som täcker in hela magen. Står inte ut m linning som slutar under magen :(
  • Lagombutwhy
    Kroken skrev 2014-06-22 18:35:06 följande:

Nu var det längesen jag var här inne igen. Läser ibland men hinner sällan skriva. Så mycket man vill svara på men tiden finns liksom inte. Jobba, hem, laga mat, rodda runt med ungarna och så sova. Kul att det börjar födas små bebisar smile1.gif Själv gick jag in i v.30 idag, tycker tiden rusat iväg nu. Nu börjar jag fundera på förlossningen och ställa mig på den. Jag är inte alls nervös eller orolig men min sambo är nog det. Vi pratar namn här hemma emellanåt men kommer aldrig fram till nåt vettigt. Vi har helt olika smak och han tycker mina förslag är Gubbängen- och tantalen eller konstiga namn. Jag tycker å andra sidan att han ger förslag på 80-talsnamn bara. Vi har en lista med förslag så vi får väl se vad bebisen ser ut att heta.

Var hos min BM i onsdags och fick bannor för att hon tyckte jag var för stor. Jag hade några kilo extra redan innan, nu har jag gått upp 8 kg sammanlagt och jag ska helst INTE gå upp mer enligt henne. Nu har jag börjat samla på mig vatten i ben och fötter, och det påpekade hon väger en hel del. Men då fattar jag inte hur jag ska undvika att gå upp mer? Jag äter mindre portioner än innan graviditeten, jag äter väldigt sällan godis, snacks m.m, dricker läsk på helgen och ev. nån kväll i veckan när jag är sugen. Men inga mängder! Nu gör jag som jag själv vill ändå, jag tar inte åt mig nämnvärt av hennes pekpinnar smile5.gif Men jag blir lite irriterad faktiskt. Jag är 180 cm lång och väger nu nästan 100 kg. Vägde runt 90 kg innan graviditeten. Nu laddar jag för näst sista jobbveckan på väldigt länge smile1.gif Om två veckor går jag på semester och sen kommer jag inte tillbaka på två år är det tänkt. Jag ska ta tillvara på varje sekund av de två åren tillsammans med vårt lilla sladdbarn smile1.gif

Jag är också 180 lång o vägde 90 vid inskrivningen :) Har laddat o väntat på pikar men jag har en helskön BM som är stor o frodig själv o hon har inte sagt ett pip! Har gått upp 25-30 kg med alla mina fyra, få se hur det blir denna gång :D
  • Lagombutwhy
    Maramina skrev 2014-06-23 11:23:22 följande:

Grattis till födda bebisar! Själv så går jag här och väntar otåligt på bebisens ankomst. BF är på fredag men storasyster som nu är 4 kom motsvarande i fredags så det känns som om jag redan gick på övertid. Och inte känns det som om något vore på G heller. Visst, en hel del molvärk men inga värkar, varken vanliga eller förvärkar. Ingen slempropp, inget.

Vad det gäller gravidkläder så tycker jag inte om hm vad det gäller byxor. Jag har alltid haft kraftiga vader, även när folk trodde att jag var sjuk eller hade aneroxia, och deras byxor är lögn att få på sig. Dessutom så är de ofta av en allmänt konstig modell där hällorna för "skärpet" är väldigt lågt ner. De jag har fått på mig på vaderna har sett helt sjuka ut just vid magen istället.

Jag har däremot köpt byxor från Gekås. De har rätt smal resår i midjan så de fungerar inte längre med min bautamage, men de har varit en storfavorit. Numera är det tights som gäller, jag som i vanliga fall vantrivs i tights..,

Åh så sjukt spännande att det blir bebis vilken dag som helst för dig! :)

Kläder sitter ju olika på oss alla, och som gravid är man extra känslig för var sömmar o resårer sitter..bara att prova sig fram.
  • Lagombutwhy
    Maramina skrev 2014-06-23 12:28:30 följande:
    Just därför jag tipsar om annat än HM. smile1.gif
    Det är bra m tips på ställen!

Själv är jag så lång o stor i mig själv att mammakläder fr finare märken inte passar mig. Så små i storlekarna! Hittat några riktigt fina mammaklänningar dock på mamalicious.se :)
  • Lagombutwhy
    Maramina skrev 2014-07-02 08:24:07 följande:

Hinnsvepningen gav effekt, även om bebis inte är här än. Däremot så fick det vattnet att gå igår eftermiddag. När detta hade konstaterats fick jag välja på att bli igångsatt alternativt avvakta på att värkarna kommer av dig själv. Då klockan var elva på kvällen valde vi att åka hem för att sova. Nu på morgonen jag börjat känna av värkar, så förhoppningsvis blir det bebis under dagen

Men så spännande!! Lycka till idag! :)
  • Lagombutwhy
    Maramina skrev 2014-07-02 22:33:17 följande:

Nu är väntan slut för vår del! Strax innan 18 kom hon, 50 cm lång och 3760g "tung" liten dam med både en massa hår och en tand smile1.gif Allt gick jättefort. Jag tror att jag fick värkstimulerande vid tre och som sagt var vid sex var hon här.

Stort grattis! :)
  • Lagombutwhy
    Scarlett01 skrev 2014-07-19 12:29:20 följande:
    Vi fick lov att åka tillbaka till förlossningen på onsdag kväll, då var värkarna kraftiga och täta igen. Väl där kom de bara tätare och tätare och blev starkare och starkare. Till slut bara några sekunder emellan, så de beslutade om en tidig epidural som var som himmelriket smile1.gif Sen tog det 20 h för tappen att öppna sig 7 cm, sen hände det inget mer så det blev snitt. Nu är hon här vår prinsessa, helt underbar smile1.gif lycka <3
    Stort grattis till din lilla tjej! :) Härligt att få njuta av bebis resten av sommaren..
  • Lagombutwhy
    Zuzziwoman skrev 2014-07-31 12:02:04 följande:

Nu är hon här, kom ut inatt efter igångsättning. Vägde 3585gr och 49cm lång och är en bestämd liten dam. Så mysigt inatt när vi pratade och man fick ögonkontakt, nu sover hon på mitt bröst. smile1.gif

Åh stort grattis till liten prinsessa! :)
  • Lagombutwhy
    Kroken skrev 2014-08-11 08:48:00 följande:

Här har vi haft en tuff helg. Min pappa dog natten till söndag. Han har varit dålig länge och varit inlagd i omgångar. Nu hade han varit inlagd i två veckor och blev bara sämre. Så för honom var det det bästa som kunde ske, han slipper ha ont och lida mer nu. Jag är i v.37 nu och sörjer att mitt barn inte får träffa och lära känna sin morfar. Jag sörjer att min pappa inte får träffa och lära känna ett nytt litet barnbarn. Nu inväntar vi begravning för att få ta ett sista farväl. Hoppas innerligt att jag kan vara med och att bebis samarbetar och antingen håller sig kvar där inne eller kommer lite tidigare.

Känner med dig, jag förlorade min älskade pappa för två år sedan efter 6mån sjukdom 60 år bara. Kan tänka mig att det är mycket tyngre att hantera som gravid, alla känslorna blir ju så mycket starkare.. Varma kramar till dig <3
  • Lagombutwhy
    DragonWoman skrev 2014-09-07 01:28:11 följande:

Den här åker snart upp på fejjan smile5.gifphpLFB3E612879.jpg

Marco 001027 Marcus 061112 Malva 130426 Bebis bf 0929
    Klockren! :)
  • Lagombutwhy
    kajsamupp skrev 2014-09-07 19:10:12 följande:

Ok, här har åtminstone delar av slemproppen gått och vi har kallat in barnvakterna. Har sammandragningar ibland men de gör inte direkt ont, kanske lite mensvärk ibland. Med dottern gick värkarna igång ett halvt dygn senare så jag hoppas det kommer igång under natten/morgondagen.

Åh så spännande! Hoppas allt går finfint o att vi snart får se bild på litet underverk! Lycka till <3
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35