Inlägg från: Aftonstjärna |Visa alla inlägg
  • Aftonstjärna

Gravidtråd för oss som är över 35

32+1 idag, var på besök hos bm, som bland annat undrade om jag rör mej mycket när min viktuppgång var så lagom Skrattande Jag vänder ju mej rätt ofta från en sida till den andra när jag ligger och läser om kvällarna... 

Ett av värdena var förhöjda på glukosbelastningen så fick med mej mätare hem och ska mäta blodsockervärdena några gånger i veckan. Är inte speciellt orolig eftersom bara ett av värdena var förhöjt och rätt nära gränsen, men ska bli riktigt intressant att följa med blodsockret! Ett bonus av detta är att jag får ett tul i vecka 36! Så kanske vi får veta könet då bebben inte var samarbetsvillig sist :)

Ska också beställa tid för förhandsbesök på förlossningen, spännande! Det börjar närma sig!

bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-09-02 18:17:40 följande:
    Hahaha bra där viktigt m rätt motion!

Hur har det gått m blodsockret?
    Tackar som frågar. Bra har det gått, mätte i lördags efter varje måltid och hade hur bra värden som helst. Nästa vecka ska det mätas varje morgon, men oroar mej inte.
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    kajsamupp skrev 2014-09-07 19:10:12 följande:

Ok, här har åtminstone delar av slemproppen gått och vi har kallat in barnvakterna. Har sammandragningar ibland men de gör inte direkt ont, kanske lite mensvärk ibland. Med dottern gick värkarna igång ett halvt dygn senare så jag hoppas det kommer igång under natten/morgondagen.

Spännande!!! Hoppas det kom mer igång snart då!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    DragonWoman skrev 2014-09-08 21:11:39 följande:

Har sen i eftermiddags haft vm i sammandragningar. Fick lätt ont typ vid häcken. Nuhar det fflyttat sig uppåt och känns ömt eller vad man ska kalla det i murvan. Har ju egentligen aldrig haft en normal början på förlossningarna. 2 igångsättningar och en där det var kraftiga värkar nästan direkt på grund av att moderkakan lossnat lite.

Antingen är det ju bara förvärkar, nån förvarning eller så börjar det smyga igång. Är 21 dagar till bf. Nån som känner igen sig på beskrivning när det började för er?

För mej började förlossningen så smått med regelbundna sammandragningar som gjorde mer och mer ont. Fortsätter det utan avbrott kan det vara på g. Hur har natten gått?
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-09-09 02:43:14 följande:

Dragonwoman: visst är det grymt svårt att veta...? Kanske du kan rådfråga bm lr fl om det håller i sig?

Här väntar jag på att bli trött så jag får sova...! Minstingen väckte mig. När han somnat om var jag döhungrig o pigg. Knäppt; vara trött på dan o nu pigg mitt i natten

Ja, jobbigt med sovandet! Springer på toa ofta på nätterna och det är inte alltid man har turen att somna om. Inatt blev det si och så med sömnen igen men försöker att inte stressa! Sover man så sover man, annars får man väl nöja sig med att ligga och vila, tänker jag.
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    DragonWoman skrev 2014-09-09 21:33:21 följande:
    Oj! Ja du va igång ett tag innan

Har tagit det väldigt lugnt idag och det verkar ha hjälpt. Några attacker med smärta som strålat upp irryggen. Men bebis får snällt stanna inne, börjar bli sjuk igen. Ont i hals o huvudvärk, magen bråkar och är allmänt dassig ingen höjdare om det skulle sätta igång nu....
    Ja, jobbig tid på året hade föda barn med alla förkylningar! Sonen är född 13 oktober och då hade jag grym hosta. Nu är jag också förkyld, men hoppas det hinner gå över denna gång, har 6 veckor kvar så. Krya på dej DragonWoman!
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    PoL skrev 2014-09-10 10:05:58 följande:

Apropå förkylningar, om man har planerat snitt o blir sjuk då, skjuter de upp snittdatum? Var går gränsen isf - räcker det att man är förkyld lf är det bara om man är riktigt dålig? Nån som varit där o vet?

Vet inte, men man skulle tro att det gick att skjuta upp lite om mamma och bebis mår bra och det inte är bråttom med operationen.
    bf 23 oktober
  • Aftonstjärna
    kajsamupp skrev 2014-09-11 22:00:06 följande:

Åh, nu ligger Kajsas lillasyster här bredvid mig och snusar. Vi mår bra och än så länge har de gått bra med Kajsa och omställningen.

I söndags efter att slemproppen gått ringde jag min mor och syster, som kom ´hit för att vara barnvakter. Inget hände dock förrän på måndag kväll då jag kände att det sipprade lite vatten, men bara lite grand. En timme, kl 22.15 kom första värken och de ville vi skulle komma på en koll. Kom dit 23.15 men det var väl inte helt klart om det var vatten eller ej så vi fick vanka i korridoren en stund och 00.15 konstaterades det att det var lite vatten som kom men bara lite grand eftersom hon hade huvudet som en propp där inne, jag var även öppen 4 cm. Vi fick ett rum och värkarna blev mer och mer jobbiga. Bad om värmekudde och en stund senare fick vi ringa efter dom, för då kände jag helt plötsligt att värkarna gick över i krystvärkar. Så vid kl ett började krystvärkarna och de aktiva krystarna höll på 5 min sen var hon ute, en halvtimme senare vid 02.30. Det gick så snabbt att jag inte ens hann prova lustgasen. Men usch, vad krystvärkarna är obehagliga! Ut kom i alla fall Kajsas lillasyster, 50 cm lång och 3340 gram tung, med stor mörk kalufsHjärta Bild kommer senare.

Jag är glad att jag ringde barnvakterna när första tecknet kom, för hade jag ringt när värkarna satt igång hade de knappt hunnit ner innan bebis hade kommit och vi hade fått väcka Kajsa och föra henne till grannen. Fyra timmar tog det, hade liksom på känn att det kunde gå snabbt.

Stort grattis! Låter som en fin förlossning! Vilket vackert namn din dotter har! H.En stor Kajsa :)
    bf 23 oktober
Svar på tråden Gravidtråd för oss som är över 35