Rabarbapuppa skrev 2013-11-14 09:27:45 följande:
Är bilen så pass ny att den bara gått 3000 mil hittills, fattar jag rätt?
Då är det väl rimligen dags för service, och förhoppningsvis har den fått en mellanservice nånstans vid 1500 mil. Då kan de ju passa på att kolla dina bromsar. Om det känns svampigt kan det vara att det är dags för byte av bromsvätska, och det är inte något man gör varje service utan kanske varannat eller vart tredje år. Det är rimligt att det är dags på din bil nu.
Så kan du ju såklart kolla beläggen som sagts ovan, det kanske därav som gnisslet kommer som du nämnde ovan. Det går bra att bild-Googla t.ex "kolla bromsbelägg" så får du koll på vad vi pratar om. Ett exempel har du här:
cyklamedkarin.blogspot.se/2012/09/vilodag-med...
Nu råkar ovan vara bromsbelägg på en cykel men det ser i det närmaste identiskt ut på en bil, fast större. Beläggen sitter inne i oken (någon här ovan blandar för övrigt ihop begreppen) och du kan se beläggens tjocklek om du tittar in genom fälgen och det som ligger mot bromsskivan. (de sitter inne i oket)
I de flesta av dina poster frågar du om kostnader och jag skulle vilja påstå att bromsarbete inte är så jättedyrt, jag brukar göra mina bromsjobb själv så slipper man verkstadens timkostnad för det är ofta just arbetstiden som driver kostnad. Belägg till en normal bil kan ligga på kanske 800-900 per axel (d.v.s båda bromsar fram eller båda bromsar bak) och skivor brukar väl kosta kanske 400-500 styck. Vad byte av bromsvätska och luftning går på vet jag inte, men verkstäderna har utrustning för detta som är snabbare och smidigare (än vad en hemmapulare har) så det brukar gå rätt fort, kanske en halvtimme och så någon liter bromsvätska för ett par hundra.
Sen var det det där med ABS'en. Du verkar tveksam till om din ABS funkar. Jag blir lite förvånad, för på halkbana i samband med körkortstagning har du garanterat erfarenhet från hur en ABS känns i pedalen när den kickar in. Det darrar i pedalen. Om du har felaktig ABS ska du dessutom ha varningssymbol på instrumentbrädan?!
ABS-fel är ofta dyrare då det måste spåras. Det kan vara givare, kablage, ABS-kransar eller t.ex ABS-enheten ("pumpen") och då kan det dra i väg i kostnad. Men som sagt, du skulle ha en gul lampa som varnar för detta i så fall.
Mitt råd - kolla när du ska serva bilen, och be verkstan samtidigt ta en titt på det du upplever.
Att äga bil kostar. Så är det.
/Puppa
Stort tack för att du tog dig tid att skriva så långt! Jag är dock inte den som frågade om gnissel, och jag skrev mitt första inlägg här igår....
Det var mycket matnyttigt i ditt inlägg, som du dessutom skrev utan att mästra eller vara nedlåtande som så vanligt är när en okunnig frågar en kunnig om bilskötsel....(som snö och son of sagan har också svarat supertrevligt!)
Servicen gjordes för ca 500 mil sedan. Jag ska nog lämna in på felsökning ändå, det tar ju energi att gå och undra. ABS...tja, halkbanan var några år sedan och där jag bor är det sällan isigt
Jag ska läsa och begrunda, tack igen!