• Dr Mupp

    Bromsen är lite skum.

    Bilen besiktades den 7 augusti med rena papper, men jag är tveksam på bromsen. 

    När bilen är kall så gnisslar det från en broms (tror jag), när bilen blir varm så försvinner ljudet helt. Nått lurt är det. 

    Sen tycker jag bromsen tar lågt. Visserligen svårt att avgöra för mig som ju endast kört en bil innan. Men när den väl tar så gör den det bra. 

    Vad kan felet vara? Och vad kan det kosta att reparera eländet? 

    Renault Scenic 2000  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Bromsen är lite skum.
  • SonOfSagan

    Kolla hur slitna bromsklossarna är. Om klossarna är slitna kan de börja gnissla och även orsaka att bromsen tar lågt. Byta klossar kan man oftast göra själv annars är det ett billigt jobb hos verkstad, runt 1000-1500:- arbete och ~800:- för klossar.

  • Dr Mupp
    SonOfSagan skrev 2013-11-06 21:37:26 följande:
    Kolla hur slitna bromsklossarna är. Om klossarna är slitna kan de börja gnissla och även orsaka att bromsen tar lågt. Byta klossar kan man oftast göra själv annars är det ett billigt jobb hos verkstad, runt 1000-1500:- arbete och ~800:- för klossar.
    Idiotfrågan nummer ett. Hur kollar man bromsklossar om man som jag knappt ser skillnad på en skruvmejsel och ett fäljkors.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Som snö

    Men kör. Var glad att den är besiktigad. Är det nåt knas talar dom om det nästa åt.

    Om det inte börjar skrapa fördjäkligt. Då är det dags att byta belägg. Men du kommer v e t a att det är det när det är dags!

  • SonOfSagan
    Dr Mupp skrev 2013-11-06 22:01:43 följande:
    Idiotfrågan nummer ett. Hur kollar man bromsklossar om man som jag knappt ser skillnad på en skruvmejsel och ett fäljkors.
    Kan du byta däck? Man kan kontrollera hur mycket belägg man har kvar genom att kolla vid pilarna. Om det är under 3mm bör de bytas. Man kan även kontrollera att kolvarna löper smidigt när man ändå har hjulen borta. Det görs enkelt genom att någon hjälper dig och trycker på bromsen och du ser så att kolven löper ut och sedan drar sig tillbaka när bromsen släpps.


     
    Som snö skrev 2013-11-06 22:26:39 följande:
    Men kör. Var glad att den är besiktigad. Är det nåt knas talar dom om det nästa åt.
    Om det inte börjar skrapa fördjäkligt. Då är det dags att byta belägg. Men du kommer v e t a att det är det när det är dags!
    "Som snö" Ska man inte lyssna på vad gäller bilskötsel, främst eftersom hen uppenbarligen ser det som överflödigt. Om det börjar skrapa finns det en stor risk att du även kommer bli tvungen byta skivor. Både belägg och skivor ska bytas axelvis, dvs båda sidor samtidigt. 
  • Dr Mupp
    SonOfSagan skrev 2013-11-06 23:12:09 följande:
    Kan du byta däck? Man kan kontrollera hur mycket belägg man har kvar genom att kolla vid pilarna. Om det är under 3mm bör de bytas. Man kan även kontrollera att kolvarna löper smidigt när man ändå har hjulen borta. Det görs enkelt genom att någon hjälper dig och trycker på bromsen och du ser så att kolven löper ut och sedan drar sig tillbaka när bromsen släpps.

     


     

    "Som snö" Ska man inte lyssna på vad gäller bilskötsel, främst eftersom hen uppenbarligen ser det som överflödigt. Om det börjar skrapa finns det en stor risk att du även kommer bli tvungen byta skivor. Både belägg och skivor ska bytas axelvis, dvs båda sidor samtidigt. 
    Har aldrig testat att byta däck. däremot så måste jag skifta mina däck eftersom det sitter sommardäck på fortfarande Oskyldig Hade tänkt leja ut det för att slippa byta själv. 

    Kanske kan jag hitta nån som kan skifta dem åt mig och samtidigt ta en titt på bromsarna. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • SonOfSagan
    Dr Mupp skrev 2013-11-06 23:23:52 följande:
    Har aldrig testat att byta däck. däremot så måste jag skifta mina däck eftersom det sitter sommardäck på fortfarande Oskyldig Hade tänkt leja ut det för att slippa byta själv. 

    Kanske kan jag hitta nån som kan skifta dem åt mig och samtidigt ta en titt på bromsarna. 
    Det låter som en bra ide.
  • Som snö
    SonOfSagan skrev 2013-11-06 23:12:09 följande:
    Kan du byta däck? Man kan kontrollera hur mycket belägg man har kvar genom att kolla vid pilarna. Om det är under 3mm bör de bytas. Man kan även kontrollera att kolvarna löper smidigt när man ändå har hjulen borta. Det görs enkelt genom att någon hjälper dig och trycker på bromsen och du ser så att kolven löper ut och sedan drar sig tillbaka när bromsen släpps.


     
    Som snö skrev 2013-11-06 22:26:39 följande:Men kör. Var glad att den är besiktigad. Är det nåt knas talar dom om det nästa åt.
    Om det inte börjar skrapa fördjäkligt. Då är det dags att byta belägg. Men du kommer v e t a att det är det när det är dags!
    "Som snö" Ska man inte lyssna på vad gäller bilskötsel, främst eftersom hen uppenbarligen ser det som överflödigt. Om det börjar skrapa finns det en stor risk att du även kommer bli tvungen byta skivor. Både belägg och skivor ska bytas axelvis, dvs båda sidor samtidigt. 
    Mäh!

    Nu är du lite orättvis mot mig tycker jag.

    Och vad det gäller bromsarna i det här tråden. Inget att oroa sig för!
  • SonOfSagan
    Som snö skrev 2013-11-07 06:58:15 följande:
    Och vad det gäller bromsarna i det här tråden. Inget att oroa sig för!
    Förmodligen inte men det är bättre att ha lite koll på vilket skick bilen är i än att vara glatt ovetande tills man inte har bromsar efter en kurvig skogsväg när en älg springer över vägen.
  • Plottan11
    SonOfSagan skrev 2013-11-07 08:15:46 följande:
    Förmodligen inte men det är bättre att ha lite koll på vilket skick bilen är i än att vara glatt ovetande tills man inte har bromsar efter en kurvig skogsväg när en älg springer över vägen.
    Du som verkar vara kunnig på området, kan jag få fråga dig: vad kan annars vara problemet (förutom slitna bromsklossar) om bromsarna tar väldigt långt ner? Något allvarligt (läs: dyrt att laga)? 
  • Som snö
    Plottan11 skrev 2013-11-13 19:35:14 följande:
    Du som verkar vara kunnig på området, kan jag få fråga dig: vad kan annars vara problemet (förutom slitna bromsklossar) om bromsarna tar väldigt långt ner? Något allvarligt (läs: dyrt att laga)? 
    Om du frågade mig skulle nog säga att det enklaste och billigaste förmodligen är att prova att lufta bromsarna.

    Fast, vem skulle fråga mig i en sån fråga...
  • SonOfSagan
    Plottan11 skrev 2013-11-13 19:35:14 följande:
    Du som verkar vara kunnig på området, kan jag få fråga dig: vad kan annars vara problemet (förutom slitna bromsklossar) om bromsarna tar väldigt långt ner? Något allvarligt (läs: dyrt att laga)? 
    Om bromsen är svampig kan det vara luft, precis som "Som snö" nämnde. Om bromsen däremot är fast blir det svårare men det kan helt enkelt vara så att den är konstruerad så. Jag fick problem med att jag tyckte bromsen tog långt ner efter att ha bytt bromsok på bilen. Det blev helt enkelt så att med friska och väl fungerande ok tog bromsen längre ner och det var en ovan känsla. Testa nu när det är lite halt att bromsa till ordentligt, riktigt i botten. Om Absen går i tar bromsarna som de ska, om de inte tar tillräckligt för att abs går i kan det vara problem med exempelvis bromstryck och då får du nog lämna in den för felsökning.
  • Plottan11
    SonOfSagan skrev 2013-11-13 22:31:32 följande:
    Om bromsen är svampig kan det vara luft, precis som "Som snö" nämnde. Om bromsen däremot är fast blir det svårare men det kan helt enkelt vara så att den är konstruerad så. Jag fick problem med att jag tyckte bromsen tog långt ner efter att ha bytt bromsok på bilen. Det blev helt enkelt så att med friska och väl fungerande ok tog bromsen längre ner och det var en ovan känsla. Testa nu när det är lite halt att bromsa till ordentligt, riktigt i botten. Om Absen går i tar bromsarna som de ska, om de inte tar tillräckligt för att abs går i kan det vara problem med exempelvis bromstryck och då får du nog lämna in den för felsökning.
    Tack! Bilen är begagnad, köpte den för ett tag sedan och den har vart sån hela tiden. Bilen har bara gått 3000 mil. Jag vet inte om oket är bytt. Jag tycker absolut det känns "svampigt" eller "luftigt" på vägen ner. När det är lite halt och jag bromsar snabbt så skrapar däcken i marken , måste säga att jag inte vet hur abs känns....men det låter inte som om det funkar riktigt då? Vad handlar det om för kostnad om man ska reparera tex det här med bromstryck?

     
  • Plottan11
    Som snö skrev 2013-11-13 21:21:33 följande:
    Om du frågade mig skulle nog säga att det enklaste och billigaste förmodligen är att prova att lufta bromsarna.
    Fast, vem skulle fråga mig i en sån fråga...
    Tack! Alla tips är välkomna Kostnad för en sån insats?
  • Rabarbapuppa

    Är bilen så pass ny att den bara gått 3000 mil hittills, fattar jag rätt?

    Då är det väl rimligen dags för service, och förhoppningsvis har den fått en mellanservice nånstans vid 1500 mil. Då kan de ju passa på att kolla dina bromsar. Om det känns svampigt kan det vara att det är dags för byte av bromsvätska, och det är inte något man gör varje service utan kanske varannat eller vart tredje år. Det är rimligt att det är dags på din bil nu. 

    Så kan du ju såklart kolla beläggen som sagts ovan, det kanske därav som gnisslet kommer som du nämnde ovan. Det går bra att bild-Googla t.ex "kolla bromsbelägg" så får du koll på vad vi pratar om. Ett exempel har du här: http://cyklamedkarin.blogspot.se/2012/09/vilodag-med-cykelmek.html

    Nu råkar ovan vara bromsbelägg på en cykel men det ser i det närmaste identiskt ut på en bil, fast större. Beläggen sitter inne i oken (någon här ovan blandar för övrigt ihop begreppen) och du kan se beläggens tjocklek om du tittar in genom fälgen och det som ligger mot bromsskivan. (de sitter inne i oket)

    I de flesta av dina poster frågar du om kostnader och jag skulle vilja påstå att bromsarbete inte är så jättedyrt, jag brukar göra mina bromsjobb själv så slipper man verkstadens timkostnad för det är ofta just arbetstiden som driver kostnad. Belägg till en normal bil kan ligga på kanske 800-900 per axel (d.v.s båda bromsar fram eller båda bromsar bak) och skivor brukar väl kosta kanske 400-500 styck. Vad byte av bromsvätska och luftning går på vet jag inte, men verkstäderna har utrustning för detta som är snabbare och smidigare (än vad en hemmapulare har) så det brukar gå rätt fort, kanske en halvtimme och så någon liter bromsvätska för ett par hundra.

    Sen var det det där med ABS'en. Du verkar tveksam till om din ABS funkar. Jag blir lite förvånad, för på halkbana i samband med körkortstagning har du garanterat erfarenhet från hur en ABS känns i pedalen när den kickar in. Det darrar i pedalen. Om du har felaktig ABS ska du dessutom ha varningssymbol på instrumentbrädan?!

    ABS-fel är ofta dyrare då det måste spåras. Det kan vara givare, kablage, ABS-kransar eller t.ex ABS-enheten ("pumpen") och då kan det dra i väg i kostnad. Men som sagt, du skulle ha en gul lampa som varnar för detta i så fall.

    Mitt råd - kolla när du ska serva bilen, och be verkstan samtidigt ta en titt på det du upplever.
    Att äga bil kostar. Så är det.

    /Puppa 

     

  • Plottan11
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-14 09:27:45 följande:
    Är bilen så pass ny att den bara gått 3000 mil hittills, fattar jag rätt?

    Då är det väl rimligen dags för service, och förhoppningsvis har den fått en mellanservice nånstans vid 1500 mil. Då kan de ju passa på att kolla dina bromsar. Om det känns svampigt kan det vara att det är dags för byte av bromsvätska, och det är inte något man gör varje service utan kanske varannat eller vart tredje år. Det är rimligt att det är dags på din bil nu. 

    Så kan du ju såklart kolla beläggen som sagts ovan, det kanske därav som gnisslet kommer som du nämnde ovan. Det går bra att bild-Googla t.ex "kolla bromsbelägg" så får du koll på vad vi pratar om. Ett exempel har du här: cyklamedkarin.blogspot.se/2012/09/vilodag-med...

    Nu råkar ovan vara bromsbelägg på en cykel men det ser i det närmaste identiskt ut på en bil, fast större. Beläggen sitter inne i oken (någon här ovan blandar för övrigt ihop begreppen) och du kan se beläggens tjocklek om du tittar in genom fälgen och det som ligger mot bromsskivan. (de sitter inne i oket)

    I de flesta av dina poster frågar du om kostnader och jag skulle vilja påstå att bromsarbete inte är så jättedyrt, jag brukar göra mina bromsjobb själv så slipper man verkstadens timkostnad för det är ofta just arbetstiden som driver kostnad. Belägg till en normal bil kan ligga på kanske 800-900 per axel (d.v.s båda bromsar fram eller båda bromsar bak) och skivor brukar väl kosta kanske 400-500 styck. Vad byte av bromsvätska och luftning går på vet jag inte, men verkstäderna har utrustning för detta som är snabbare och smidigare (än vad en hemmapulare har) så det brukar gå rätt fort, kanske en halvtimme och så någon liter bromsvätska för ett par hundra.

    Sen var det det där med ABS'en. Du verkar tveksam till om din ABS funkar. Jag blir lite förvånad, för på halkbana i samband med körkortstagning har du garanterat erfarenhet från hur en ABS känns i pedalen när den kickar in. Det darrar i pedalen. Om du har felaktig ABS ska du dessutom ha varningssymbol på instrumentbrädan?!

    ABS-fel är ofta dyrare då det måste spåras. Det kan vara givare, kablage, ABS-kransar eller t.ex ABS-enheten ("pumpen") och då kan det dra i väg i kostnad. Men som sagt, du skulle ha en gul lampa som varnar för detta i så fall.

    Mitt råd - kolla när du ska serva bilen, och be verkstan samtidigt ta en titt på det du upplever.
    Att äga bil kostar. Så är det.

    /Puppa 

     
    Stort tack för att du tog dig tid att skriva så långt! Jag är dock inte den som frågade om gnissel, och jag skrev mitt första inlägg här igår....

    Det var mycket matnyttigt i ditt inlägg, som du dessutom skrev utan att mästra eller vara nedlåtande som så vanligt är när en okunnig frågar en kunnig om bilskötsel....(som snö och son of sagan har också svarat supertrevligt!)

    Servicen gjordes för ca 500 mil sedan. Jag ska nog lämna in på felsökning ändå, det tar ju energi att gå och undra. ABS...tja, halkbanan var några år sedan och där jag bor är det sällan isigt

    Jag ska läsa och begrunda,  tack igen!
  • Som snö
    Plottan11 skrev 2013-11-14 18:02:58 följande:
    Stort tack för att du tog dig tid att skriva så långt! Jag är dock inte den som frågade om gnissel, och jag skrev mitt första inlägg här igår.... smile1.gif

    Det var mycket matnyttigt i ditt inlägg, som du dessutom skrev utan att mästra eller vara nedlåtande som så vanligt är när en okunnig frågar en kunnig om bilskötsel....(som snö och son of sagan har också svarat supertrevligt!)

    Servicen gjordes för ca 500 mil sedan. Jag ska nog lämna in på felsökning ändå, det tar ju energi att gå och undra. ABS...tja, halkbanan var några år sedan och där jag bor är det sällan isigt smile1.gif

    Jag ska läsa och begrunda,  tack igen!
    Fast du kan nog känna dig lugn. Om bilen inte gått längre, och är nyservad så är knappast bromsar nåt som ska ge några bekymmer.

    Det du känner är bergis abs-en du känner. Men låt en verkstad kolla så du känner dig lugn.

    Som jämförelse kan vi säga att min bil gått tio gånger så långt som din. Den går nästan dubbelt så långt på ett år som din gjort. Och jag nöjer mig med att låta bilprovningen kolla en gång om året. Och dom brukar iof ha lite åsikter. Men aldrig på bromsverkan hittills. (Förutom handbroms. )

    Så känn dig lugn!
  • Dr Mupp
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-14 09:27:45 följande:
    Är bilen så pass ny att den bara gått 3000 mil hittills, fattar jag rätt?

    Då är det väl rimligen dags för service, och förhoppningsvis har den fått en mellanservice nånstans vid 1500 mil. Då kan de ju passa på att kolla dina bromsar. Om det känns svampigt kan det vara att det är dags för byte av bromsvätska, och det är inte något man gör varje service utan kanske varannat eller vart tredje år. Det är rimligt att det är dags på din bil nu. 

    Så kan du ju såklart kolla beläggen som sagts ovan, det kanske därav som gnisslet kommer som du nämnde ovan. Det går bra att bild-Googla t.ex "kolla bromsbelägg" så får du koll på vad vi pratar om. Ett exempel har du här: cyklamedkarin.blogspot.se/2012/09/vilodag-med...

    Nu råkar ovan vara bromsbelägg på en cykel men det ser i det närmaste identiskt ut på en bil, fast större. Beläggen sitter inne i oken (någon här ovan blandar för övrigt ihop begreppen) och du kan se beläggens tjocklek om du tittar in genom fälgen och det som ligger mot bromsskivan. (de sitter inne i oket)

    I de flesta av dina poster frågar du om kostnader och jag skulle vilja påstå att bromsarbete inte är så jättedyrt, jag brukar göra mina bromsjobb själv så slipper man verkstadens timkostnad för det är ofta just arbetstiden som driver kostnad. Belägg till en normal bil kan ligga på kanske 800-900 per axel (d.v.s båda bromsar fram eller båda bromsar bak) och skivor brukar väl kosta kanske 400-500 styck. Vad byte av bromsvätska och luftning går på vet jag inte, men verkstäderna har utrustning för detta som är snabbare och smidigare (än vad en hemmapulare har) så det brukar gå rätt fort, kanske en halvtimme och så någon liter bromsvätska för ett par hundra.

    Sen var det det där med ABS'en. Du verkar tveksam till om din ABS funkar. Jag blir lite förvånad, för på halkbana i samband med körkortstagning har du garanterat erfarenhet från hur en ABS känns i pedalen när den kickar in. Det darrar i pedalen. Om du har felaktig ABS ska du dessutom ha varningssymbol på instrumentbrädan?!

    ABS-fel är ofta dyrare då det måste spåras. Det kan vara givare, kablage, ABS-kransar eller t.ex ABS-enheten ("pumpen") och då kan det dra i väg i kostnad. Men som sagt, du skulle ha en gul lampa som varnar för detta i så fall.

    Mitt råd - kolla när du ska serva bilen, och be verkstan samtidigt ta en titt på det du upplever.
    Att äga bil kostar. Så är det.

    /Puppa 

     
    Två olika människor. På min bil fungerar abs:en som den ska.

    Min bil har gått ca 16 600 mil och den servicen är gjord vid lite drygt 15 500 mil och som sagt rena papper från i somras på bilprovningen. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • SonOfSagan
    Dr Mupp skrev 2013-11-14 21:01:47 följande:
    Två olika människor. På min bil fungerar abs:en som den ska.

    Min bil har gått ca 16 600 mil och den servicen är gjord vid lite drygt 15 500 mil och som sagt rena papper från i somras på bilprovningen. 
    Det är nog dags för service då, kolla om det är 1000 eller 1500 mils intervall på din bil. Om service ändå ska göras kan du be verkstaden kontrollera bromsvätska och bromsar, något som egentligen ska ingå men tenderar att bli bortglömt...
  • Dr Mupp
    SonOfSagan skrev 2013-11-14 21:59:54 följande:
    Det är nog dags för service då, kolla om det är 1000 eller 1500 mils intervall på din bil. Om service ändå ska göras kan du be verkstaden kontrollera bromsvätska och bromsar, något som egentligen ska ingå men tenderar att bli bortglömt...
    Nästa service är enligt boken vid ca 18 000 mil. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Rabarbapuppa
    Plottan11 skrev 2013-11-14 18:02:58 följande:
    Stort tack för att du tog dig tid att skriva så långt! Jag är dock inte den som frågade om gnissel, och jag skrev mitt första inlägg här igår....

    Det var mycket matnyttigt i ditt inlägg, som du dessutom skrev utan att mästra eller vara nedlåtande som så vanligt är när en okunnig frågar en kunnig om bilskötsel....(som snö och son of sagan har också svarat supertrevligt!)

    Servicen gjordes för ca 500 mil sedan. Jag ska nog lämna in på felsökning ändå, det tar ju energi att gå och undra. ABS...tja, halkbanan var några år sedan och där jag bor är det sällan isigt

    Jag ska läsa och begrunda,  tack igen!
    Ingen orsak min vän. Det skall också understrykas att det är få som faktiskt uppskattar/tackar när man lägger lite energi på att försöka hjälpa och/eller förklara - så tack själv för ditt positiva svar!

    Ja, jag har citerat fel personer, det var mitt fel. Jag inser att det blev lite knas där, avseende inlägg från Dr Mupp och Plottan. Jag lyckades inte riktigt skilja på det.
    Well, jag hoppas att inlägget i alla fall kom fler till nytta då.

    Bilar är inte så svårt, det som gör att man kan uppleva det som svårt är att bilens olika funktioner hänger samman som små system - som bromsar t.ex. och om någon kan reda ut begreppen kring ett fungerande system för en så att man förstår varför och hur det gör som det gör, då brukar det klarna. Då blir inte enskilda komponenter speciellt komplicerade. 

    Det man dock kan säga är att även om man förstår hur något hänger ihop i teorin, så kan det dock komma an på en del handlag och teknik för att till exempel lossa eller montera olika reservdelar. Och det kan man bara få genom att öva.

    Nog babblat av mig.

    /Puppa

     
Svar på tråden Bromsen är lite skum.