• Anonym (IfIWasARichGirl)

    Ung, bor hemma, arbetslös. Soc-bidrag?

    Läser så mycket olika info så man inte vet vad som gäller. 

    Men så här är det. Jag är 21, bor hemma och är arbetslös. Precis skrivit in mig på arbetsförmedlingen och undrar om jag kan få socialbidrag?

    Ska självklart boka tid med soc och se vad dom säger. Men är det någon som vet om man är berättigad till pengar? Och om föräldrar vill att man betalar något hemma, kan man ta med det också i summan som soc ska betala ut till mig? För mina föräldrar behöver ju inte försörja mig alls.  

  • Svar på tråden Ung, bor hemma, arbetslös. Soc-bidrag?
  • Anonym (Soc.)

    Ja du har rätt till socialbidrag. Har du tur kan du få hyresdel, men det ska du inte räkna med.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (j) skrev 2013-11-07 09:22:16 följande:
    Socbidrag får du men ingen hyresdel.



    Det Kan man få om man kan bevisa att kvarboende hemma innebär högre boendekostnad för föräldrarna, som att de haft ett rum uthyrt som nu barner

    Måste ha, eller som att man fått tacka nej till en mindre lägenhet man egentlugen skulle ha behövt skaffa för sin egen ekonomi el liknande. Men som sagt det är ingen självklarhet alls.
  • Anonym (IfIWasARichGirl)

    Okej, tack för svar :) 

  • Anonym (Soctant)

    Inte alls säkert att du är berättigad, beror på om du har besparingar, aktier, äger bil, fastighet etc. I vår kommun behöver man dessutom ha varit inskriven på arbetsförmedlingen i en månad innan man berättigas bistånd.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Soctant) skrev 2013-11-07 19:23:55 följande:
    Inte alls säkert att du är berättigad, beror på om du har besparingar, aktier, äger bil, fastighet etc. I vår kommun behöver man dessutom ha varit inskriven på arbetsförmedlingen i en månad innan man berättigas bistånd.



    Vilket lagstöd hänvisar ni till när ni kräver en månads inskrivning på af innan ni beviljar försörjningsstöd då ? Sant att man ju naturligtvis går igenom möjliga tillgångar.
  • Anonym (IfIWasARichGirl)
    Ms H skrev 2013-11-07 17:45:22 följande:
    Vad gjorde du före du nyligen skrev in dig på arbetsförmedlingen?
    Pluggat och sen sökt jobb på egen hand några månader. 
  • Anonym (IfIWasARichGirl)
    Anonym (Soctant) skrev 2013-11-07 19:23:55 följande:
    Inte alls säkert att du är berättigad, beror på om du har besparingar, aktier, äger bil, fastighet etc. I vår kommun behöver man dessutom ha varit inskriven på arbetsförmedlingen i en månad innan man berättigas bistånd.
    Jag har inga tillgångar alls. Inga besparingar, ingen bil osv.

    Det där med en månad är ju okej, förväntar mig ju inte att det ska ge mig pengar dagen som jag kommer dit liksom.  
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (IfIWasARichGirl) skrev 2013-11-07 21:15:00 följande:
    Jag har inga tillgångar alls. Inga besparingar, ingen bil osv.

    Det där med en månad är ju okej, förväntar mig ju inte att det ska ge mig pengar dagen som jag kommer dit liksom.  



    Fast det har du rätt till. Pengar från och med den dagen du söker. Inga krav kan ställas på att du ska ha varit inskriven på AF i en månad exempelvis. Det finns inget lagstöd för ett sådant krav. Detta under förutsättning att du uppfyller alla andra krav naturligtvis, och att du inte tidigare månader haft så pass mycket inkomster att du skulle kunnat lägga undan inför kommande behov.
  • Anonym (IfIWasARichGirl)
    Anonym (Soc.) skrev 2013-11-07 21:19:10 följande:


    Fast det har du rätt till. Pengar från och med den dagen du söker. Inga krav kan ställas på att du ska ha varit inskriven på AF i en månad exempelvis. Det finns inget lagstöd för ett sådant krav. Detta under förutsättning att du uppfyller alla andra krav naturligtvis, och att du inte tidigare månader haft så pass mycket inkomster att du skulle kunnat lägga undan inför kommande behov.
    Okej, det är ju väldigt bra. 
    Jag uppfyller alla andra krav...vad jag vet iaf. Aldrig kunnat levt på mina inkomster, utan mina föräldrar har ju försörjt mig.  
  • Anonym (IfIWasARichGirl)

    Spelar mina föräldrars inkomster roll? 

  • Anonym (soc sekr)
    Anonym (IfIWasARichGirl) skrev 2013-11-07 21:22:42 följande:
    Okej, det är ju väldigt bra. 
    Jag uppfyller alla andra krav...vad jag vet iaf. Aldrig kunnat levt på mina inkomster, utan mina föräldrar har ju försörjt mig.  
    Det som möjligen kan medföra ett avslag för din del är om du inte skrivit in dig på AF direkt när du avslutat dina studier.
    . Man kan ta hänsyn till att du sökt jobb på egen hand men du ska redovisa de jobb du sökt. Dock har du fördröjt dina möjligheter till självförsörjning genom att inte skriva in dig direkt. Särskilt som ungdom då du fördröjt annan inkomst i form av aktivitetsstöd som man har rätt till efter 90 dagars inskrivning på AF. Skulle du få avslag pga det så gäller ju inte det för evigt utan endast för en månad.
    Anonym (IfIWasARichGirl) skrev 2013-11-07 21:25:59 följande:
    Spelar mina föräldrars inkomster roll? 
    Nej, inte det minsta. Du ansöker som ensamstående vuxen.


     
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (IfIWasARichGirl) skrev 2013-11-07 21:25:59 följande:
    Spelar mina föräldrars inkomster roll? 



    Nix inte ett dugg. Posten för gemensamma hushållskostnader kan påverkas. Där saker ingår som man har gemensamt i ett hushåll finns, så som tv-avgift etc dock. Om du genom kvitton och inbetalningar kan bevisa att du tidigare också betalt hyresdel till duna föräldrar, så KAN du ha rätt även till en sådan del.
  • Anonym (IfIWasARichGirl)
    Anonym (soc sekr) skrev 2013-11-07 21:37:42 följande:
    Det som möjligen kan medföra ett avslag för din del är om du inte skrivit in dig på AF direkt när du avslutat dina studier.
    . Man kan ta hänsyn till att du sökt jobb på egen hand men du ska redovisa de jobb du sökt. Dock har du fördröjt dina möjligheter till självförsörjning genom att inte skriva in dig direkt. Särskilt som ungdom då du fördröjt annan inkomst i form av aktivitetsstöd som man har rätt till efter 90 dagars inskrivning på AF. Skulle du få avslag pga det så gäller ju inte det för evigt utan endast för en månad.
    Nej, inte det minsta. Du ansöker som ensamstående vuxen.


     
    Okej. Ja, får helt enkelt förklara min situation då och skriva ner alla jobb jag sökt. 
  • elmadumle

    Har två barn i samma sits, de är 19 och 21, de får ca 3000/månad från soc och de räknar inte in våra inkomster eller att vi bor i hus.

  • almahedstrom12345

    hej skulle vilja ha svar på en fråga.Min son bor på Gotland hos sin flickvän Är inskriven på arbetsförmedlingen där.Har han rätt till försörjnings stöd.Han är 20år Dom bor hemma hos hennes mamma

  • almahedstrom12345

    Hej skulle vilja ha svar på en fråga Min son 20år bor på Gotland med sin flikvän hos hennes mamma. Är in skriven på arbetsförmedlingen där Har han rätt att få försörjningsstöd

  • Ms H
    almahedstrom12345 skrev 2017-12-21 16:29:11 följande:

    Hej skulle vilja ha svar på en fråga Min son 20år bor på Gotland med sin flikvän hos hennes mamma. Är in skriven på arbetsförmedlingen där Har han rätt att få försörjningsstöd


    Det kan han ha, beror på fler saker än du anger här.
Svar på tråden Ung, bor hemma, arbetslös. Soc-bidrag?