Det Kan man få om man kan bevisa att kvarboende hemma innebär högre boendekostnad för föräldrarna, som att de haft ett rum uthyrt som nu barner
Måste ha, eller som att man fått tacka nej till en mindre lägenhet man egentlugen skulle ha behövt skaffa för sin egen ekonomi el liknande. Men som sagt det är ingen självklarhet alls.
Anonym (Soctant) skrev 2013-11-07 19:23:55 följande:
Inte alls säkert att du är berättigad, beror på om du har besparingar, aktier, äger bil, fastighet etc. I vår kommun behöver man dessutom ha varit inskriven på arbetsförmedlingen i en månad innan man berättigas bistånd.
Vilket lagstöd hänvisar ni till när ni kräver en månads inskrivning på af innan ni beviljar försörjningsstöd då ? Sant att man ju naturligtvis går igenom möjliga tillgångar.
Anonym (IfIWasARichGirl) skrev 2013-11-07 21:15:00 följande:
Jag har inga tillgångar alls. Inga besparingar, ingen bil osv.
Det där med en månad är ju okej, förväntar mig ju inte att det ska ge mig pengar dagen som jag kommer dit liksom.
Fast det har du rätt till. Pengar från och med den dagen du söker. Inga krav kan ställas på att du ska ha varit inskriven på AF i en månad exempelvis. Det finns inget lagstöd för ett sådant krav. Detta under förutsättning att du uppfyller alla andra krav naturligtvis, och att du inte tidigare månader haft så pass mycket inkomster att du skulle kunnat lägga undan inför kommande behov.
Anonym (IfIWasARichGirl) skrev 2013-11-07 21:25:59 följande:
Spelar mina föräldrars inkomster roll?
Nix inte ett dugg. Posten för gemensamma hushållskostnader kan påverkas. Där saker ingår som man har gemensamt i ett hushåll finns, så som tv-avgift etc dock. Om du genom kvitton och inbetalningar kan bevisa att du tidigare också betalt hyresdel till duna föräldrar, så KAN du ha rätt även till en sådan del.