Inlägg från: Oscarsmamma84 |Visa alla inlägg
  • Oscarsmamma84

Hur få 5 månaders att sova hela natten?

Min 5 månaders vaknar många gånger på natten. Han vill oftast inte äta förrän när han vaknar kl 4. Nu vill jag försöka få honom och även hoppa över måltiden kl 4. Han ammas inte utan får ersättning. Försökte få honom att somna om nu utan mat men det gick inte. Försökte minst en halvtimme innan jag gav upp. Efter han fått mat så somnade han om på 5 min.
    Han la sig 20.00 igår och åt precis innan han somnade.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur få 5 månaders att sova hela natten?
  • Oscarsmamma84
    Tirem skrev 2013-11-07 06:49:28 följande:
    Fast barn brukar väl ha ett behov av mat dygnet runt fram till de är ungefär 6 månader, vissa längre? Är dina behov att sova större än att barnet får mat prioriterar du fel tyvärr.

Du vet inte ett dugg om mina prioteringar så har du inget vettigt o skriva så låt bli. Det e väl självklart att jag prioterar mitt barn!!!
    Ellie skrev 2013-11-07 09:13:06 följande:
    Vaknar han många gånger redan innan kl 4? Du skriver att han inte vill äta då. Menar du att du kan få honom att somna om utan att försöka mata, eller menar du att han vägrar äta om du ger honom flaskan?Vad händer om du matar honom redan kl 2-3 om han vaknat då? Sover han resten av natten så kan du ju lika gärna ge honom mat då som kl 4 och slipper kanske ett par extra uppvak.

Att helt få honom att inte äta tycker jag inte är bästa idén eftersom han verkar behöva maten. 

Ja han brukar vakna innan dess några gånger. Eller vaken kan man inte kalla honom, han skriker i sömnen o vill bara ha sin napp då. Har provat o ge honom flaskan då och han har aldrig velat ha mat då.

Han har alltid sovit dåligt men nu har det blivit värre.

Jag fortsätter ge honom maten, vill inte svälta honom men tänkte att det kanske blivit en vanesak istället för hunger
  • Oscarsmamma84
    La Lola skrev 2013-11-07 11:09:02 följande:
    Varför är det så viktigt att han sover hela natten?

Ge honom mat.

Det är ju liksom lösningen på detta "problem".

Det är viktigt för han knappt sover på dagen och då blir han en sur bebis o mår inte bra. Mig kvittar det har knappt sovit sen han föddes så jag e van.
  • Oscarsmamma84
    Tirem skrev 2013-11-07 18:58:54 följande:
    Varför så otrevlig?

Du var inte heller som antydde att jag prioterade mina egna behov framför mitt barn fast du inte har en aning hur vår situation ser ut i övrigt.

Jag ställde en fråga o har fattat att det inte går utan jag får ge honom maten då. Hade inte tänkt o svälta honom
    T
  • Oscarsmamma84
    MalinEddie skrev 2013-11-07 19:20:06 följande:
    Problemet verkar ju vara att han knappt sover på dagen och inte hans korta uppvak nattetid om jag förstår rätt? Känns som du i så fall fokuserar fel.

Det e en kombination av de två. Han sover max 1,5 timme på hela dagen och då kan jag ju tycka att han borde sova lite på natten.
    Rosa Fluff skrev 2013-11-07 19:08:40 följande:
    Jag måste hålla med älskarlivet81. Försök att inte mixtra med det. Antar att det är ditt första barn? Jag har bara 1 barn och han är väldigt sömnstrulande. Jag vet inte hur mycket vi har testat för att få honom att sova bättre.

Nu i efterhand önskar jag att jag slappnat av lite mer. Det tar bara en massa energi att tänka på sömnen. Vi har fortfarande vid 1,5 års ålder upp till 10 uppvak varje natt och tar morgon senast 05.00. Men nu tar jag det mer med ro. Visst, det är skittufft men nån gång får vi sova. Och det blir bättre med tiden. : )

Ja det är mitt första barn.

Oja jag kan erkänna jag är väldigt sliten nu men det e inte för min skull jag vill att han ska sova mer.
    aftereight skrev 2013-11-07 19:12:36 följande:
    Vad du ska göra, ge honom mat när han vill ha mat. Dom slutar med det förr eller senare. Det du kan prova sen när han blir lite större, är att försöka ge mer mat dagtid. Då minskar risken att han vaknar för att äta. Fast när du skrev att han vaknar fler gånger men att han inte vill äta dom gångerna, vad spelar det för roll om han äter eller inte eftersom han kommer vakna ändå. 

Han är ett kräkbarn så jag tror knappt han kan äta mer än han gör nu. Han äter redan var tredje timme.
  • Oscarsmamma84
    MalinEddie skrev 2013-11-07 21:38:29 följande:
    När somnar han för natten och när gör ni morgon? Hur många och hur långa uppvak har han? Sover han i egen säng eller hos er, har ni provat att ändra sovplats?

Han lägger sig mellan 19-20. Hur länge han sover på morgonen beror på hur många uppvak han haft så allt mellan 7-9.30.

Ibland e han vaken 5 min per gång ibland 30 min. Vi har provat olika ställen o ställa spjälsängen på o det e likadant. På dagen e han väldigt aktiv så jag försöker få honom o sova iallafall 3 ggr . Oftast blir det 20-30 min per gång.
  • Oscarsmamma84
    Jessica 437 skrev 2013-11-07 22:14:15 följande:
    Ger du gröt på kvällen? Min dotter är 4 månader och får gröt runt sju sen ersättning vid nio och somnar då, får stoppa i nappen ibland men hon är nöjd med det.

Kan inte ge för mycket gröt håller mig till smakisar än så länge för han fick magknip när jag ökade mängden.
    Ramborg skrev 2013-11-07 22:18:19 följande:
    När min dotter var sådär liten brukade vi väcka henne och ge mat och ren blöja när vi la oss själva, ca 23. Hon vaknade oftast inte riktigt ens. Men då var hon mätt i magen framtill 06 ungefär.

Så småningom provade vi att låta bli att väcka henne på kvällen. Om hon vaknade före 06 fick hon kvällsmatning några veckor till. En dag bara funkade det och hon har i princip sovit hela nätterna sedan dess.

Jag antar att vi haft tur med en lätt unge. Men jag föredrar att mata kl 23 hellre än kl 04, när dottern nu funkade så att jag kunde välja.

Skulle jag väcka honom på kvällen hade jag fått vara uppe 2 timmar extra varje kväll
  • Oscarsmamma84

Inatt vaknade han nog minst 20 ggr o han ville inte äta från 6.30..när jag gjorde mat kl 5.30 så sov han när jag kom in igen. Nu sover han första vilan för idag. E helt slut idag

Tack för alla goda råd:)

• Oscarsmamma84
    Ampellilja skrev 2013-11-08 10:32:30 följande:
    hmm nu ska jag se om jag kan svara på detta så bra som möjligt.

att äta en gång per nätt låter helt okej min son på 1 år äter mellan 4 o 5 någon gång fortfarande o har gjort i ca 1-2 månader innan de va de 3-5 ggr per natt..

detta blev bättre för oss när han fick börja sova själv o inte blev störd av andra ljud (om din sover i erat rum kanske de kan hjälpa att h*n sover i ett annat rum) för våran vaknade o ville ha mat bara för att! men när han fick börja sova själv blev det bättre o vaknar bara en gång inte ens för nappen nu utan bara en gång för mat vilket är underbart! så de kan vara ett tips om ni inte redan testat detta..

Tyvärr kan han inte sova i ett annat rum för vi bor i en tvåa än så länge.

Han hade gnällt i 5-10 min tror jag var yrvaken så vet inte exakt hur länge.
    La Lola skrev 2013-11-08 10:26:23 följande:
    Hur sover han om ni skulle ha honom i er säng?

Han vaknar då med. Har provat o ta över honom i vår säng på morgonen o då vill han busa o gosa o kommer inte riktigt till ro
  • Oscarsmamma84
    La Lola skrev 2013-11-08 13:26:34 följande:
    Men han har aldrig fått somna där o sova där hela natten?

Jo när han var nyfödd o han gillade det inte
  • Oscarsmamma84

Inatt vaknade han kl 4 o vägrade somna om fastän han fick mat o på hela dagen idag har han sovit 1 timme

Svar på tråden Hur få 5 månaders att sova hela natten?