• Coxia

Hur få 5 månaders att sova hela natten?

frökenelisabeth skrev 2013-11-07 22:14:10 följande:
    Min erfarenhet är att det är jättevanligt att bebisar börjar sova sämre runt 4-5 månader - det var samma sak för i princip alla bebisar i min mammagrupp i alla fall... 

Vi klarade det genom att helt enkelt köra på det som funkade - ville han ha mat så fick han mat, ville han sova i vår säng så fick han det. Vi tog bort ena sidan på spjälsängen och ställde den intill vår så att det skulle bli lätt att plocka över honom.  Nu ammade jag så det var lite lättare att ge mat flera gånger under natten, men nattmatandet fortsatte länge, vi slutade först vid 15 månaders ålder (under stora protester, men nu vid 1,5 år sover han väldigt mycket bättre). 
    Åh nej! Min 5-månaders har börjat nattsnutta varje timme, menar du att det kan hålla på så länge? trodde bara det är nån fas på en månad eller så. Mitt andra barn sov som en gris hela nätter från 6/7månader. 
  • Coxia
    Majlisen skrev 2013-11-08 15:30:38 följande:
    Ditt barn kanske behöver få i sig nåt att äta vid den tiden? Tycker en gång är väldigt lite ändå. Har en tvååring som vaknar 3-4 gånger och vill amma lite.
    ????? Då är det ju inte mat det handlar om längre. En frisk 2-åring behöver inte äta på natten näringsmässigt. 
  • Coxia

Amma dag eller natt får man väl hålla på med så länge man önskar, men det blir ju fel att säga att andra än bebisar behöver det för näring. Trygghet, mys och närhet handlar det om. Vilket självklart är ok. 

• Coxia
    JanaN skrev 2013-11-08 15:47:28 följande:
    Absolut. Är man som jag i stort behov av att få sova ordentligt så förlägger man även mysamningen på dagtid. Jag ammade 3 år, men bara på dagtid efter mitt barn var 7 månader.
    Ja jag är rätt less på nattamning redan efter 5 månader. Längtar verkligen efter att få sova. Själv. 
  • Coxia
    frökenelisabeth skrev 2013-11-09 13:06:51 följande:

Det är nog jätteolika, tror att det gick över efter nån månad för många av de andra barnen, vår "fas" varade lite längre... Men visst hade det varit skönt ibland med en spåkula så man visste när man fick sova gott igen...
    Både ja och nej, när man inte vet står man ut en natt i taget. Fick man veta att man inte ska få sova på 500 nätter hade jag gett upp. 
Svar på tråden Hur få 5 månaders att sova hela natten?