• Jamku

Gula strålkastare tillåtet?

Förut var det förbjudet och bara tillåtet i Frankrike.

• Svar på tråden Gula strålkastare tillåtet?
  • Rabarbapuppa

Hur det var förr vet jag inte, men visst minns jag gula lysen på Volvo o liknande så långt tillbaka som 70-talet, så jag tvivlar på att det var förbjudet.

Du får ha gult eller vitt sken framåt. Det gula får inte gå över i orange bara. Och du får inte blanda med en gul lampa och en vit lampa, Det måste vara konsekvent.

Gula lampor kan du köpa, så det är okej. Men om själva strålkastaren är E-märkt får du t.ex. inte lägga gul toningsfilm på glaset på den. Som jag.

Men som sagt, montera gula lampor är ok.

• Topps
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-07 11:48:08 följande:
    Hur det var förr vet jag inte, men visst minns jag gula lysen på Volvo o liknande så långt tillbaka som 70-talet, så jag tvivlar på att det var förbjudet.

Du får ha gult eller vitt sken framåt. Det gula får inte gå över i orange bara. Och du får inte blanda med en gul lampa och en vit lampa, Det måste vara konsekvent.

Gula lampor kan du köpa, så det är okej. Men om själva strålkastaren är E-märkt får du t.ex. inte lägga gul toningsfilm på glaset på den. Som jag.

• Jamku
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-07 11:48:08 följande:

Det har blev förbjudet då man använde dimlampor.
  • Rabarbapuppa
    Jamku skrev 2013-11-19 00:36:01 följande:
    Det har blev förbjudet då man använde dimlampor.
    Vad menar du?!
    Jag har t.o.m gula dimlampor (glasen är gula och det sitter även gula glödlampor i) på en av mina bilar - det enda besiktningsmannen kontrollerade på dem var att det satt glödlampor i dem och inte var någon Xenonkonvertering av något slag.

/Puppa 
  • Jamku
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-19 15:05:03 följande:
    Vad menar du?!
    Jag har t.o.m gula dimlampor (glasen är gula och det sitter även gula glödlampor i) på en av mina bilar - det enda besiktningsmannen kontrollerade på dem var att det satt glödlampor i dem och inte var någon Xenonkonvertering av något slag.

/Puppa 
    Gult framljus har varit förbjudet men nu har det EU-anpassats till Frankrike vad jag kan se.
  • Topps
    Jamku skrev 2013-11-19 18:03:11 följande:
    Gult framljus har varit förbjudet men nu har det EU-anpassats till Frankrike vad jag kan se.

Det har vart tillåtet med gula halvljus, dimljus, positionsljus, varselljus framåt  i minst 15år 
    Så länge har jag haft körkort och besitta bilar.
  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2013-11-19 20:36:44 följande:

Det har vart tillåtet med gula halvljus, dimljus, positionsljus, varselljus framåt  i minst 15år 
    Så länge har jag haft körkort och besitta bilar.
    Precis Topps,
    Och som jag sa högre upp i detta, jag har sett bilar i Sverige med gula ljus framåt sedan jag började intressera mig för bilar och trafiken runt omkring oss, och det är väl ca 35 år tillbaka i tiden.

Min farmors Golf 1, en 77'a kom till och med monterad med tvärgula så kallade "varselljus" som var så populärt på 70- och 80-talet. Och besiktades givetvis godkänd med dessa.

/puppa

• Jamku

När man åkte runt i Europa förut hade bara franska bilar gula strålkastare, extra gula dimljus var tillåtna här men allt försvann här tills vi kom med i EU då stänklapparna försvann istället. Jag kollar nu om jag minns fel.

• Jamku
    Bilar som togs i bruk första gången före den 1 januari 2005 får även ha gult ljus framåt, men idag är det nog svårt att hitta gula E-godkända glädlampor. Nyare bilar får endast ha vitt ljus.

Transportstyrelsen
  • Jamku
    Bilar som togs i bruk första gången före den 1 januari 2005 får även ha gult ljus framåt, men idag är det nog svårt att hitta gula E-godkända glödlampor. Nyare bilar får endast ha vitt ljus.

Transportstyrelsen
  • Topps
    Jamku skrev 2013-11-21 16:10:39 följande:
    Bilar som togs i bruk första gången före den 1 januari 2005 får även ha gult ljus framåt, men idag är det nog svårt att hitta gula E-godkända glödlampor. Nyare bilar får endast ha vitt ljus.

Transportstyrelsen
    Gult eller vitt framåt. Min 9000 hade jag gula glas på redan 2002 gick igenom besiktningen utan problem.
    Jag har dessutom jobbat på Bilprovningen i ca 8år (04-12) och Gult eller Vitt framåt är lagligt om det är glaset och inte någon typ av färgad stenskottsfilm.
    Har du en gul lampa i så är det också ok men inte blanda vitt eller gult.

• Jamku
    Topps skrev 2013-11-21 21:35:12 följande:
    Gult eller vitt framåt. Min 9000 hade jag gula glas på redan 2002 gick igenom besiktningen utan problem.
    Jag har dessutom jobbat på Bilprovningen i ca 8år (04-12) och Gult eller Vitt framåt är lagligt om det är glaset och inte någon typ av färgad stenskottsfilm.
    Har du en gul lampa i så är det också ok men inte blanda vitt eller gult.

Bilar äldre än 2005 får ha det skriver dom.
  • Topps

Bilar efter med då det är lagligt i Sverige med gula halvljus. Det finns nationella och EU regler när det gärder bilar idag. Nationella regler säger att avgassystemet på bilar ska sluta utanför bilens person utrymme men det finns bilar idag som är typgodkända genom EU med avgassystem som slutar mitt under bilen. 
    Och det är bara en liten del av vad EU k----ar våra nationella regler när det gärder bilar.

• Jamku
    Topps skrev 2013-11-21 22:26:00 följande:
    Bilar efter med då det är lagligt i Sverige med gula halvljus. Det finns nationella och EU regler när det gärder bilar idag. Nationella regler säger att avgassystemet på bilar ska sluta utanför bilens person utrymme men det finns bilar idag som är typgodkända genom EU med avgassystem som slutar mitt under bilen. 
    Och det är bara en liten del av vad EU k----ar våra nationella regler när det gärder bilar.

Så myndigheten skriver fel?
  • Topps

Varför inte bara låta det vara? Vill du ha gula stoppa i gula vill du inte ha det skit i det.  
    Lagen säger även att bilar ska halvljus eller varselljus och positionsljusen bak måste vara tända när du kör.
    Men lik förbannat är det lagligt att köra omkring med bilar idag som endast har DRL fram och släckta positionsljus bak.  DRL är inte ett positionsljus eller varselljus eller halvljus. 

• Jamku
    Topps skrev 2013-11-22 00:55:38 följande:
    Varför inte bara låta det vara? Vill du ha gula stoppa i gula vill du inte ha det skit i det.  
    Lagen säger även att bilar ska halvljus eller varselljus och positionsljusen bak måste vara tända när du kör.
    Men lik förbannat är det lagligt att köra omkring med bilar idag som endast har DRL fram och släckta positionsljus bak.  DRL är inte ett positionsljus eller varselljus eller halvljus. 
    Såg en bil med gult ljus i fram och undrade vad som gäller.
  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2013-11-22 00:55:38 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.

Nyare bilars halvljus- eller positionsljus-automatik, d.v.s DLR som du nämner, är kopplat precis så, d.v.s nånting lyser framåt (oftast LED'ar) men bakåt är det svart. Och så säljs de, i Sverige, idag och är godkänt - d.v.s de är "lagliga" tvärsemot vad lagen faktiskt säger.

Hur det nu kan vara lagligt att ha släckt bakåt.. obegripligt, men så är det.

Dags att släppa detta nu.

Svar på tråden Gula strålkastare tillåtet?