Gula strålkastare tillåtet?
Förut var det förbjudet och bara tillåtet i Frankrike.
Förut var det förbjudet och bara tillåtet i Frankrike.
Hur det var förr vet jag inte, men visst minns jag gula lysen på Volvo o liknande så långt tillbaka som 70-talet, så jag tvivlar på att det var förbjudet.
Du får ha gult eller vitt sken framåt. Det gula får inte gå över i orange bara. Och du får inte blanda med en gul lampa och en vit lampa, Det måste vara konsekvent.
Gula lampor kan du köpa, så det är okej. Men om själva strålkastaren är E-märkt får du t.ex. inte lägga gul toningsfilm på glaset på den. Som jag.
Men som sagt, montera gula lampor är ok.
När man åkte runt i Europa förut hade bara franska bilar gula strålkastare, extra gula dimljus var tillåtna här men allt försvann här tills vi kom med i EU då stänklapparna försvann istället. Jag kollar nu om jag minns fel.
Bilar efter med då det är lagligt i Sverige med gula halvljus. Det finns nationella och EU regler när det gärder bilar idag. Nationella regler säger att avgassystemet på bilar ska sluta utanför bilens person utrymme men det finns bilar idag som är typgodkända genom EU med avgassystem som slutar mitt under bilen.
Och det är bara en liten del av vad EU k----ar våra nationella regler när det gärder bilar.
Varför inte bara låta det vara? Vill du ha gula stoppa i gula vill du inte ha det skit i det.
Lagen säger även att bilar ska halvljus eller varselljus och positionsljusen bak måste vara tända när du kör.
Men lik förbannat är det lagligt att köra omkring med bilar idag som endast har DRL fram och släckta positionsljus bak. DRL är inte ett positionsljus eller varselljus eller halvljus.