Inlägg från: Rabarbapuppa |Visa alla inlägg
  • Rabarbapuppa

Gula strålkastare tillåtet?

Hur det var förr vet jag inte, men visst minns jag gula lysen på Volvo o liknande så långt tillbaka som 70-talet, så jag tvivlar på att det var förbjudet.

Du får ha gult eller vitt sken framåt. Det gula får inte gå över i orange bara. Och du får inte blanda med en gul lampa och en vit lampa, Det måste vara konsekvent.

Gula lampor kan du köpa, så det är okej. Men om själva strålkastaren är E-märkt får du t.ex. inte lägga gul toningsfilm på glaset på den. Som jag.

Men som sagt, montera gula lampor är ok.

• Rabarbapuppa
    Jamku skrev 2013-11-19 00:36:01 följande:
    Det har blev förbjudet då man använde dimlampor.
    Vad menar du?!
    Jag har t.o.m gula dimlampor (glasen är gula och det sitter även gula glödlampor i) på en av mina bilar - det enda besiktningsmannen kontrollerade på dem var att det satt glödlampor i dem och inte var någon Xenonkonvertering av något slag.

/Puppa 
  • Rabarbapuppa
    Topps skrev 2013-11-19 20:36:44 följande:

Det har vart tillåtet med gula halvljus, dimljus, positionsljus, varselljus framåt  i minst 15år 
    Så länge har jag haft körkort och besitta bilar.
    Precis Topps,
    Och som jag sa högre upp i detta, jag har sett bilar i Sverige med gula ljus framåt sedan jag började intressera mig för bilar och trafiken runt omkring oss, och det är väl ca 35 år tillbaka i tiden.

Min farmors Golf 1, en 77'a kom till och med monterad med tvärgula så kallade "varselljus" som var så populärt på 70- och 80-talet. Och besiktades givetvis godkänd med dessa.

/puppa

• Rabarbapuppa
    Topps skrev 2013-11-22 00:55:38 följande:
    Varför inte bara låta det vara? Vill du ha gula stoppa i gula vill du inte ha det skit i det.  
    Lagen säger även att bilar ska halvljus eller varselljus och positionsljusen bak måste vara tända när du kör.
    Men lik förbannat är det lagligt att köra omkring med bilar idag som endast har DRL fram och släckta positionsljus bak.  DRL är inte ett positionsljus eller varselljus eller halvljus. 
    Kunde inte sagt det bättre själv.

Nyare bilars halvljus- eller positionsljus-automatik, d.v.s DLR som du nämner, är kopplat precis så, d.v.s nånting lyser framåt (oftast LED'ar) men bakåt är det svart. Och så säljs de, i Sverige, idag och är godkänt - d.v.s de är "lagliga" tvärsemot vad lagen faktiskt säger.

Hur det nu kan vara lagligt att ha släckt bakåt.. obegripligt, men så är det.

Dags att släppa detta nu.

Svar på tråden Gula strålkastare tillåtet?