• Mellanmjölkens land

När ska man börja med magläge?

När man läser står det att man ska träna bebisens nacke genom att lägga den på mage men när ska man börja och hur länge åt gången? Direkt från födseln eller ska man vänta några veckor?

Vår dotter kan balansera huvudet om hon sitter i famnen och även lyfta det korta stunder om hon ligger på bröstet men hon känns så liten för att lägga på golvet! Pyttebebisar är ju inte heller vakna så länge i taget...

• Svar på tråden När ska man börja med magläge?
  • viseversa

Äh att hon ligger på erat bröst räcker gott och väl i början. Sen när hon blir större kan hon ligga på mage och leka med någon liten pryl på golvet. 

Instagram...LOVALOVISA
  • blomman07

Huvudsaken är ju nackträningen och då måste hon ju inte nödvändigtvis ligga på golvet. Din mage eller bröst ger ju precis samma träning. :)

• Mellanmjölkens land

Om jag halvligger så att det är ca 45 graders lutning för henne kan hon lätt hålla uppe huvudet i ett par min och sen blir det kortare ju mer plant jag ligger. Tycker det är rätt ok för en bebis som blir 2v imorgon men samtidigt blir man ju stressad av alla råd som går ut på magläge på golvet.

Med dottern fick vi klagomål från BVC på att vi inte kört nått magläge när hon var 6v. När vi testade hade hon inga problem att lyfta huvudet men hon hade inte gått att lägga ner så det hade inte funkat att träna. Den här bebisen går ju faktiskt att lägga ner och då tänkte jag försöka följa rekommendationerna den här gången

• cosinus

Mina har legat på mage från start. Jag har helt enkelt alltid lagt ifrån mig dem på mage när jag behövt göra något utan dem i famnen.

• Tygtiiger

När hon är vaken direkt från början, och när hon sover först när hon vänder sig själv till mage. 

Om du tycker hon är för liten för golvet så lägg henne på en filt eller ett fårskinn och ligg bredvid och småprata med henne, eller ligg själv på rygg i sängen/soffan, med henne på bröstet.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • N3D

Att bära barnet upprätt i sjal tränar också nacken. Har aldrig lagt mina barn på golvet enbart för att träna dem, de har aldrig trivts där.

• Mellanmjölkens land
    N3D skrev 2013-11-07 13:18:49 följande:
    Att bära barnet upprätt i sjal tränar också nacken. Har aldrig lagt mina barn på golvet enbart för att träna dem, de har aldrig trivts där.
    Sjal kör vi redan Känns inte som att vi har så mycket val med tanke på att Storasyster älskar att leka i skogen. Vagn är inte mycket till alternativ bland stockar och stenar Med tanke på att Storasyster hade extremt stort behov av kroppskontakt har det dessutom blivit automatiskt att vi sjalar, det är ju det enda sättet vi upplevt bebistiden!
  • N3D

Bra, då behöver du inte tänka på att lägga bebisen på mage på golvet. Du kan bära upprätt eller lägga bebisen på bröstet :)

• Mellanmjölkens land
    N3D skrev 2013-11-09 09:28:37 följande:
    Bra, då behöver du inte tänka på att lägga bebisen på mage på golvet. Du kan bära upprätt eller lägga bebisen på bröstet :)
    Första barnet sjalade vi oxå men fick ändå klagomål från BVC
  • Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-09 10:51:14 följande:
    Första barnet sjalade vi oxå men fick ändå klagomål från BVC
    Sedan är ju barn fysiskt och motoriskt olika. Vi har sjalat alla tre barnen men de har varit olika starka första halvåret. Äldsta tog rätt lång tid på sig att bli stadig, yngsta är tidig. Mellansonen någonstans mittemellan . TA BVC med en nypa salt är mitt råd. Sjalar ni så får ditt barn fin rygg- och nackträning och om ni har henne på mage på era bröst .
  • Mellanmjölkens land

Skulle inte direkt vilja påstå att dottern var sen utan vi hade bara inte testat när de frågade om hon kunde lyfta huvudet. Balansera huvudet när hon satt i famnen/sjal hade hon klarat sen hon var ett par veckor. Vi blev ändå hemskickade med en bunt övningar.

• Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-09 18:03:15 följande:
    Skulle inte direkt vilja påstå att dottern var sen utan vi hade bara inte testat när de frågade om hon kunde lyfta huvudet. Balansera huvudet när hon satt i famnen/sjal hade hon klarat sen hon var ett par veckor. Vi blev ändå hemskickade med en bunt övningar.
    Ditt BVC verkar ha för mycket fritid .
  • cattus
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-09 18:03:15 följande:

Bara undrar, vad gör det egentligen om vissa bebisar är någon/några veckor senare än andra?
    Huvudet kommer ju inte att ramla av då de är ett halvår för det... ...eller?
  • Mellanmjölkens land
    cattus skrev 2013-11-10 14:29:02 följande:

Bara undrar, vad gör det egentligen om vissa bebisar är någon/några veckor senare än andra?
    Huvudet kommer ju inte att ramla av då de är ett halvår för det... ...eller?
    Hon var väl ca 6v när vi fick frågan och tiden hon tillbringat i magläge var väl totalt typ 10 min... Vrålade som en stucken gris så fort hon inte hade ordentligt med kroppskontakt så vi la bara ned henne för absolut nödvändiga saker, typ blöjbyten och i babyskyddet när vi inte kunde undvika bilresor. Antar att frågan kom som en förberedelse inför läkarkontrollen.
Svar på tråden När ska man börja med magläge?