• Anonym (rädd)

Hur sluta med citodon?

Jag har ätit citodon förut.
    Åt den från 2008 till 2012.
    Pga en smärta i benet som är outhärdlig.
    Då blev jag tillslut kallad missbrukare av min barnmorska och fick sluta med de. Hade ätit 8 om dagen men hade självmant gått ner till 4 om dagen pga graviditet. 
    Då kände jag av att jag slutade genom att jag blev lite mera svettig och fick lite extra myrkryp men jag hade sån svår ångest i mig själv att jag inte vet vad som var vad. Eftersom det då blev en utredning och kissprov eftersom hon blev galen.
    Nu har jag ätit de i ett par månader. Har snart ätit 270 tabletter. Mellan  4-6 per dag.
    Hur ska man bäst sluta? Kommer jag känna av det?
    Då slutade jag direkt från 4. Nu funderar jag på att dra ner till två. Har 10 tabletter kvar.
    Är risken stor att jag blir väldigt dålig nu?
    Hur lindrar man det i så fall?
    Har många små barn hemma och är ensamstående..
    Jag har så jag kan få hjälp med barnen men vill ju helst slippa det.         

• Svar på tråden Hur sluta med citodon?
  • Khaleesi

Din läkare ska hjälpa dig att trappa ned! Vem skriver ut dem åt dig? Tio tabletter är alldeles för lite för det. Var inte rädd att be om hjälp. Prata med din VC, inte barnmorskan även om hon nog bara ville väl. Finns tabletter som kan hjälpa dig med utsättningssymptomen, tex Attarax som kan dämpa ångest. (Icke beroendeframkallande då det är en allergitablett).

• Masken84

Har du fortfarande ont? Det måste ju finnas andra tabletter att få?

Det du känner av är som avgiftning kroppen är beroende av substansen kodein. Där av svettningar ångest osv.

Trappa ner men du kommer garanterat känna symtom i alla fall!

• Anonym (rädd)

Alltså, jag slutade ju 2012 och mådde då knappt dåligt, ångesten var pga att barnmorskan betedde sig så illa och något missbruk hade jag inte.
    Men så fick jag det igen nu och har nu ätit 270 tabl ca.  

• Masken84

Fick äta Citodon under min sista graviditet pga hemsk foglossning. När jag slutade med domsteax innan förlossningen så kände jag som du beskriver ångest svettningar och det sa läkaren berodde på sttktoppen blir snabbt beroende av Citodon. Det är jätte många som blir tablettmissbrukare av just Citodon då de jätte beroende framkallande.

Nu menar jag absolut inte att du är en tablettmissbrukare utan att kroppen mår riktigt dåligt när man slutar med substansen kodein vilket leder till ångest svettningar msn kan bli förkyld osv,

Ta hjälp att trappa ner!

• Anonym (rädd)

Jag har en grundångest då jag är sjukligt rädd för att må dåligt.
    Har alltid varit sån. Förra gången bad jag om hjälp och blev då stämplad som beroende och ev missbrukare. Vill inte dit igen! Fick lämna kissprov då en gång i veckan och bevisa att jag var ren. Aldrig mer!
    Jag är inte guds bästa barn men någon missbrukare är jag inte.
    Jag dricker knappt ens alkohol.
    Men av den dosen borde man ju inte bli jättesjuk?     

• Anonym (rädd)

Men kan man få den tabletten igen då om man i framtiden behöver den?
    Jag menar om man blir stämplad igen nu?
    Jag är så rädd för det. 
    Och sen är jag så rädd att må dåligt!
    Jag har ren panik här för att jag ska sluta. Även fast det är jag som vill sluta..    

• Anonym (förslag)

Tala med din läkare om detta (den person som skrivit ut citodon). I framtiden skall du alltid säga att du inte vill ha just citodon eftersom du lätt hamnar i en situation där du har svårt att bli av med dem.
    Har du smärta fortfarande? Då behöver du ju något annat smärtlindrande när du slutar med dessa tabletter.

Från nätet:

Opioidabstinensen är i regel ofarlig. Det farliga med opioidabstinensen är att den är så obehaglig att man riskerar att återfalla igen och igen. Genom att successivt sänka dosen över tid klarar patienten att stå ut och bli mottaglig för andra psykologiska insatser som återfallsprevention och börja hantera mer vardagliga problem.

Vanliga symtom på abstinens är;

♦ Muskelvärk, tandvärk, svettningar och frysningar

♦ Rastlöshet, oro, krypningar

♦ Nedstämdhet, instabila affekter, sömnstörning

♦ Diarréer, stora pupiller ( "svart i ögonen" )

♦ Koncentrationssvårigheter, sug efter opioder

Det mesta av obehaget klingar av efter en dryg vecka och med hjälp av mediciner kan symtomen lindras, dock brukar man tala om en förlängd ( protraherad ) abstinens med symtom som nedstämdhet, apati och låg stresströskel under en halvår efter avslutad abstiensbehandling. Således är det viktigt med psykologiskt stöd lång tid efter att läkemedelsnedtrappningen är avslutad.

Ett första steg blir att fördela dosen jämnt över dagen från kl 07.00 till 22.00 för att uppnå en jämn nivå i kroppen och undvika fluktuationer med abstinens och oro som följd. Många patienter har tagit merparten av dosen på morgonen tidigare och vaknar således abstinenta och måste medicinera "i kapp" och instabilt mående är ett faktum.

Gå igenom ett nedtrappningsschema med patienten om kom överens om en rimlig tidsplan. Vid mycket höga doser kan man in regel halvera dosen initialt och inneliggande, vi fördelar dosen över dagen och ger patienten en känsla av kontroll över sin medicinering. Låt patienten stabiliseras 7-10 dagar innan fortsatt nedtrappning sker.

En lämplig nedtrappning är att reducera dosen med en till två tabletter per vecka vilket motsvarar 30-60 mg kodein. Man kan öka takten något om patienten tolererar det.

Utdragna låga doser ger längre utsättningssymtom, därför görs en total utsättning vid dosen 2 tabletter per dygn, istället för att minska till 1 per dygn.

• Anonym (rädd)

Tack snälla anonym(förslag)
    Men jag är rädd att bli stämplad.. 

• Anonym (förslag)
    Anonym (rädd) skrev 2013-11-07 11:44:19 följande:
    Tack snälla anonym(förslag)
    Men jag är rädd att bli stämplad.. 
    Det är jättevanligt att man har svårt att bli av med Citodon, och jag tror att de allra flesta läkare ser positivt på att man ber om hjälp med att trappa ner. Det finns ju en anledning till att du fått dem utskrivet. Nu får de ta ansvar för sin ordination.
    Du kommer kunna få dessa i framtiden om du behöver, men jag skulle råda dig att välja andra läkemedel mot smärta istället. Detta skall din läkare kunna hjälpa dig med. Nuförtiden avråds läkare på vårdcentral från att skriva Citodon i första hand. Bättre med morfinpreparat om inte vanliga receptfria tabletter hjälper.
  • Anonym (rädd)

De ville ge mig tramadol men det hjälper inte alls. Tar inte bort smärtan ens lite. Och så blir jag illamående av den..
    Jag får nog ringa idag ändå.. 

Svar på tråden Hur sluta med citodon?