• Anonym (lisa)

Vad händer om pappan ej går med på samarbetssamtal?

Hej
    Har fått tid till att träffa jurist o ha samarbetssamtal samt skriva umgängessamtal

Vad händer om pappan vägrar komma på mötet?
    skrivs de avtal ändå eller hur går de tillväga?

Vårt barn e 2 år, kommer bo hos min då pappan jobbar natt
    kommer flytta till en ny lägenhet i samma stad 

• Svar på tråden Vad händer om pappan ej går med på samarbetssamtal?
  • Sweet life

Det är ju ett sammarbetssamtal och det blir inget sammarbete om han ej dyker upp = inget avtal. Isåfall får du stämma honom i tingsrätten för att få till ett avtal.

• Anonym (insatt)
    Anonym (lisa) skrev 2013-11-07 16:08:09 följande:
    Hej
    Har fått tid till att träffa jurist o ha samarbetssamtal samt skriva umgängessamtal

Vad händer om pappan vägrar komma på mötet?
    skrivs de avtal ändå eller hur går de tillväga?

Vårt barn e 2 år, kommer bo hos min då pappan jobbar natt
    kommer flytta till en ny lägenhet i samma stad 

Jurister har inte mandat att hålla det som i lagen benämns samarbetssamtal. Och de får inte heller godkänna skrivna avtal. Uteblir pappan från dessa samtal händer alltså inget .....
  • Anonym (Ris)

Du bör söka hjälp av en jurist, själv hade jag mina jurister på Södermalm. Är mycket nöjd, dessutom är första timmen gratis, ring så får du till ett avtal!

• Anonym (trött)

Namnet Familjerätt är fel tycker jag, samtalen där är helt frivilliga och de har inte mandat att besluta något. De kan bara ge rekommendationer om man kör fast i samtal och det bygger på att föräldrarna redan kan samarbeta. Skulle osämja leda till stämning så tillfrågas de av Tr. om de kan hjälpa till att bedöma utifrån nya samtal. Min erfarenhet är att systemet inte fungerar och socialsekreterarna är för naiva och lättlurade.

• Anonym (insatt)
    Anonym (trött) skrev 2014-03-27 00:14:25 följande:
    Namnet Familjerätt är fel tycker jag, samtalen där är helt frivilliga och de har inte mandat att besluta något. De kan bara ge rekommendationer om man kör fast i samtal och det bygger på att föräldrarna redan kan samarbeta. Skulle osämja leda till stämning så tillfrågas de av Tr. om de kan hjälpa till att bedöma utifrån nya samtal. Min erfarenhet är att systemet inte fungerar och socialsekreterarna är för naiva och lättlurade.
    Eller kanske inte har det mandat du (och andra) tror?
  • Anonym (Mm)
    Anonym (insatt) skrev 2014-03-27 00:16:09 följande:
    Eller kanske inte har det mandat du (och andra) tror?
    Ja, det är väl det som är problemet. Folk inbillar sig att ett samarbetssamtal på soc är något som kan bli juridiskt bindande och att socialsekreterarna har väldigt mycket juridisk "makt".

Nu handlade det förvisso om jurister, men intrycket jag fått är att folk tror detta socialsekreterarna.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mm) skrev 2014-04-08 14:48:04 följande:
    Ja, det är väl det som är problemet. Folk inbillar sig att ett samarbetssamtal på soc är något som kan bli juridiskt bindande och att socialsekreterarna har väldigt mycket juridisk "makt".

Nu handlade det förvisso om jurister, men intrycket jag fått är att folk tror detta socialsekreterarna.
    "att folk tror detta om socialsekreterarna", skulle det förstås vara.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Mm) skrev 2014-04-08 14:48:04 följande:

Jurister har inte heller någon makt att bestämma över människor och barns bästa. Bara såvida de ingår i domstolens regelverk .....
Svar på tråden Vad händer om pappan ej går med på samarbetssamtal?