• Anonym (mamma)

Kan man ge en 7-åring massage?

Min dotter som är 7 år får ofta nackspärr, ibland så illa att hon nästan inte kan röra sig alls, hon blir liksom fixerad i hela överkroppen. Häromdagen så masserade en väninna som kan massage på amatörnivå hennes nacke litegrann och konstaterade att min dotter har flera stora muskelknutor i nacken. Jag har hört någonstans att man inte ska massera barn, alltså riktig massage för att lösa upp muskelknutor.

Jag undrar nu ifall någon vet om det stämmer eller om jag vågar massera min dotter emellanåt?

Vet inte om det här hänger ihop med nackspärren, men om det kan hjälpa henne så att hon får mindre nackspärr vore det ju jättebra.

• Svar på tråden Kan man ge en 7-åring massage?
  • sötare

Tycker du ska kontakta någon som är utbildad inom just ryggens anatomi . Det är ju inte bra att tösen jämnt får nackspärr 

• Whitetrash86

Först tycker jag att du ska kolla upp problemet, att jämt få nackspärr är inte bra, vare sig man är barn eller vuxen.

Att massera kan även vara väldigt farligt om man inte vet vad man håller på med.. 

• Sweet life

Om det är en utbildad massör, naprapat eller kiropraktor är det ingen fara...

Men på "amatörnivå" skulle jag säga nej! 

• Anonym (Syster)

Min syster gick en kurs i babymassage, så båda hennes barn har fått det. De mår jättebra och är hur friska som helst!

• Whitetrash86
    Anonym (Syster) skrev 2013-11-07 16:35:53 följande:

Min syster gick en kurs i babymassage, så båda hennes barn har fått det. De mår jättebra och är hur friska som helst!

Fast då har hon gått en kura, samt bara lärt sig lätt massage och inte hur man löser upp knutor i nacken..
  • Anonym (Syster)
    Whitetrash86 skrev 2013-11-07 16:40:01 följande:
    Fast då har hon gått en kura, samt bara lärt sig lätt massage och inte hur man löser upp knutor i nacken..
    Sant. Man får börja i tid, så att barnen blir mjuka i kroppen när de växer. Ett större barn med svåra besvär är inte något man ska behandla själv, om man inte är utbildad.
  • nozpa

Det är inte helt ovanligt att barn får nackspärr. Men kontakta vårdcentralen så kanske ni får remiss till sjukgymnast eller något. Om det är så att hon är så pass stel.
    Det finns ju annars övningar hon själv kan göra för att förhindra. Samt att jag tror inte att lite lätt massage är någon fara. En 7 åring lär knappast gå med på att få riktig nackmassage ändå. 

• Anonym (ina)
    Sweet life skrev 2013-11-07 16:23:23 följande:
    Om det är en utbildad massör, naprapat eller kiropraktor är det ingen fara...

Men på "amatörnivå" skulle jag säga nej! 
    Har man nackproblem ska man inte gå till kiropraktor. På grund av nackens anatomi kan man, om kiropraktorn gör ett litet misstag, få skador som leder till att man avlider.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (ina) skrev 2013-11-07 16:59:25 följande:
    Har man nackproblem ska man inte gå till kiropraktor. På grund av nackens anatomi kan man, om kiropraktorn gör ett litet misstag, få skador som leder till att man avlider.

Det var väl ändå att ta i?? Hur ofta har DET hänt?
  • sötare
    Anonym (ina) skrev 2013-11-07 16:59:25 följande:
    men ingår det inte i deras utbildning att lära sig den?

Svar på tråden Kan man ge en 7-åring massage?