• Anonym (humma)

Kostnad tingsrätt ?

Ett tips är att kolla en extra gång på hemförsäkringen. På våra papper står det att det inkluderar rättshjälp med något liknande som någon skrev här, 80% av kostnaderna MEN det gällde inte vårdnadstvister! Läs det finstilta eller ring och fråga!

Hur får man statlig rättshjälp? 

• Anonym (humma)
    Anonym (Bonus förälder) skrev 2013-11-27 19:04:26 följande:
    Vi ringde och kollade och det gällde även vårdnadstvist!
    Skönt!
  • Anonym (humma)
    Anonym (Olika) skrev 2013-11-28 12:58:40 följande:
    Beror på vilket försäkringsbolag du har. Vissa har undantagit tvister mot någon man har sammanbrott med. Men i så fall kan du istället få statlig rättshjälp. Mitt försäkringsbolag sa nej och jag fick statlig rättshjälp där man betalar i procent utifrån inkomst. Då min inkomst var låg behövde jag inte betala något alls av advokatkostnaden på 70.000 kr.
    Men hur ansöker man om statlig rättshjälp? Är det samma som genom familjerätten?
  • Anonym (humma)
    Anonym (Olika) skrev 2013-11-28 23:24:01 följande:

Nej, advokaten hjälpte till med ansökan. Den skickades till tingsrätten som beslutade om rättshjälp. Kravet var att hemförsäkringen inte täckte tvisten och att man hade en inkomst under en viss maxsumma. Minns inte vilken men det går säkert att googla fram.
    Ok. Tack!
  • Anonym (humma)
    Anonym (Bonus förälder) skrev 2013-11-30 10:05:35 följande:
    Vi var till advokaten i går, första träffen där man får berätta varför man vill ha hjälp av en advokat kostade 1535kr en summa som inte försäkringen täcker!
    Går det nu vidare till tingsrätten så täcker försäkringen upp till 80%, dock gäller det inte alla försäkringsbolag men vårat gällde det (Länsförsäkringar).
    Vårat fall kommer mest troligt att gå vidare till tingsrätten!
    Men vad tusan vi har ju också Länsförsäkringar! Och när jag pratade med dom sa dom att den inte täckte såna här fall? Har ni ett tillägg på eran försäkring eller hur fick ni igenom det? Vore ju skönt om det faktiskt kan gå....
Svar på tråden Kostnad tingsrätt ?