• Nongmay

sgi efter barnet fyllt 2 år..

Jag har lite frågor angående sgi och hoppas att ni där ute kan hjälpa mig att förstår bättre. Jag och min man har fått barn december 2012 och vi planera att skaffa andra barn efter första barn har fyllt 2 år. Nu undrar jag hur det bli med sgi efter barn har fyllt 2år? Kommer man få bättre sgi eller sämre? Hur länge måste man jobba igen för att skydda sin sgi igen.
    Tack för alla svar :)

• Svar på tråden sgi efter barnet fyllt 2 år..
  • strojes

Om du har en fastställd sgi så höjs den direkt när du börjar jobba igen (om inkomsten ändrats sen sgi fastställdes). Kravet för att sgi:n ska höjas direkt är att arbetet ska beräknas fortgå i minst 6 (eller 8, lite osäker) månader.

• gotaland

efter 2 år ska du ju jobba heltid el jobba o vara föräldraledig 100% Då sänks inte din sgi

• Alexi

Din SGI påverkas inte alls av att barnet fyller två år. Däremot kan den påverkas kraftigt när barnet fyller ett år, efter ettårsdagen måste man skydda sin SGI genom sysselsättning fem dagar per vecka.

Man behåller dock sin föräldrapenning i två år från barnets födelse oavsett om man skyddar sin SGI efter barnets ettårsdag eller inte. Att SGIn sänks påverkar redan från ettårsdagen sjukpenning, tfp mm.

• Alexi
    gotaland skrev 2013-11-07 19:52:27 följande:
    efter 2 år ska du ju jobba heltid el jobba o vara föräldraledig 100% Då sänks inte din sgi
    Läs på ordentligt innan du svarar så fel! Det är ettårsdagen, inget annat!
  • Nongmay

Tack för alla svar!! lite klokare blev jag :) men jag har en fråga till. Jag kommer att börja arbeta 80% fr o m barnet bli 1,5 år i ett halv år. Påverkar min sgi då eller måste jag jobba 100% för att få behålla sgi?

• Sophie13

Jag tror du måste jobba 100 procent.. Tror som sagt. Vet att många går upp o tid innan de går på fl.

• Flickan och kråkan
    Nongmay skrev 2013-11-07 21:14:57 följande:
    Tack för alla svar!! lite klokare blev jag :) men jag har en fråga till. Jag kommer att börja arbeta 80% fr o m barnet bli 1,5 år i ett halv år. Påverkar min sgi då eller måste jag jobba 100% för att få behålla sgi?
    Ja, din sgi sänks till din nya inkomstnivå på 80%. Om du fyller upp ditt 80%-iga arbete med 20% FP så skyddas din sgi.....om du skyddat den med arbete och/eller föräldrapenning efter att ditt barn fyllt 1 år. Vill du höja sgi:n igen till 100% måste du gå upp i tjänst igen och ha för avsikt att arbeta 100%-igt i minst 6 månader. Jag sänkte min sgi när jag gick tillbaka till arbete. 6 månader innan barn nummer tres BF gick jag upp till 100%.
  • Alexi

Du måste alltid ha sysselsättning motsvarande fem dagar per vecka för att behålla en heltids-SGI när du inte jobbar heltid. Dvs hel föräldraledighet (5 fp-dagar per vecka), hel sjukskrivning, helt arbetssökande, eller kombination genom dessa olika, tex arbete tre dagar och fp två dagar. Så längedet alltid blir hundra procent så skyddas din SGI men det får inte bli minsta glapp i detta, då är det kört!

• Nongmay

Jag har tänkt att jobba 80% i 6månader i samband med mitt barn ska börja på förskola så hon få ett mjuk start där. Sen efter har jag tänkt att jobba 100%. Om jag förstår rätt så skydda jag sgi när jag börja jobba 100% i minst 6 månader framåt?

• pigglet

Det är viktigt att du förstår att sgi räknas om när barnet fyller 1 år. Från 1-årsdagen kan man välja att skydda sin sgi genom att 5 hela dagar/vecka ha någon form av sysselsättning. Det går bra att kombinera tex fp och arbete. Men man måste skydda den hela tiden.

Så länge du fortsätter skydd asgi så behåller du den. Skyddar du den inte så räknas din sgi direkt om till din faktiska lön. Är du hemma heltid, men inte tar 5 fp-dagar så nollas den alltså, eftersom du inte har någon lön. 

Sänker/nollar du din sgi är enda möjligheten att höja den att ha för avsikt att jobba heltid minst 6 månader. 

• Alexi

Nongmay: ja. Den kommer sänkas när du jobbar deltid och höjs sen igen när du jobbar heltid.

• Nongmay

tack det var nog det jag ute efter :)

Tack Så mycket för alla svar, nu kan jag sova i lugn o ro i natt :)

• telly
    pigglet skrev 2013-11-07 21:41:11 följande:

Det är viktigt att du förstår att sgi räknas om när barnet fyller 1 år. Från 1-årsdagen kan man välja att skydda sin sgi genom att 5 hela dagar/vecka ha någon form av sysselsättning. Det går bra att kombinera tex fp och arbete. Men man måste skydda den hela tiden.

Så länge du fortsätter skydd asgi så behåller du den. Skyddar du den inte så räknas din sgi direkt om till din faktiska lön. Är du hemma heltid, men inte tar 5 fp-dagar så nollas den alltså, eftersom du inte har någon lön. 

Sänker/nollar du din sgi är enda möjligheten att höja den att ha för avsikt att jobba heltid minst 6 månader. 

Gammal tråd men ny fråga: Hur länge kan jag hålla på och pussla för att behålla min sgi? Om jag har en sgi som grundar sig på x antal kr, men sen när barnet fyllt ett så tar jag tex 3 dagar fp och 2 dagar jobb med lägre lön än innan graviditeten - behåller jag fortfarande min höga sgi tre, fyra, åtta år efter barnets födsel?
  • Alexi
    telly skrev 2015-11-21 08:26:45 följande:
    Gammal tråd men ny fråga: Hur länge kan jag hålla på och pussla för att behålla min sgi? Om jag har en sgi som grundar sig på x antal kr, men sen när barnet fyllt ett så tar jag tex 3 dagar fp och 2 dagar jobb med lägre lön än innan graviditeten - behåller jag fortfarande min höga sgi tre, fyra, åtta år efter barnets födsel?
    Det finns ingen begränsning. Så länge du skyddar SGI:n så behåller du den. En enda dags glapp och den ryker.
  • Alexi
    telly skrev 2015-11-21 08:26:45 följande:
    Tillägg. Du kommer ju inte kunna ta fp 3 dagar per vecka i åtta år, det räcker väl inte dagarna till. Så alltså blir det så länge du tar ut dagar.
  • telly

Tack för svar! Jag är i den situationen att jag troligtvis kommer lägre lön än innan graviditeten/föräldraledigheten och vill gärna behålla min sgi och föräldrapenning så långt det går.

Svar på tråden sgi efter barnet fyllt 2 år..