• SC11

Vad kommer att hända nu?

Snart är det dags för mitt första möte med gyn.. Jag ringde för 10 veckor sedan och ville då göra en "koll". Dels för min oregelbundna mens, och för att vi, trots aktiva försök, inte lyckas bli gravida på 5 månader.

Jag vet att fem månader inte är lång tid, men med tanke på min oregelbundna mens så tog hon mig på allvar och föreslog en fertilitetsutredning.  Känns jätteskönt, samtidigt som att det är sjukt frustrerande.
    Min mens är oregelbunden på det viset att den kommer ofta, ibland är menscykeln 21 dagar, ibland 30. den uteblir aldrig, och jag blöder alltid mycket!

är det någon som är i samma sits? Vad innebär fertilitetsutredning? Vad gör man första försöker?

Har tagit ett tsh, i ett annat syfte och svaret var 2,7.
    "Ok" sa medicinläkaren, men ur fertilitetssynpunk har jag nu förstått att tsh är för högt för att ens kunna bli gravid?
    jag ska till gyn den 13:onde.. Ska bli s skönt att få kolla upp vad problemet är.

Men när jag ringde för två månader sen trodde jag aldrig att jag skulle behöva gå dit, var säker på att jag skulle vara gravid vid den tiden..
    Nu inväntar jag mens nummer 7 sen vi började försöka. min son är snart 3.

Har provat ÄL-stickor under tre cykler, men har bara fått riktigt starkt streck en gång, och då var det på dag nio i cykeln. Nu struntar vi i dom för stickorna gör mig ännu mer besatt och stressad..

Vi har sex ca 3 ggr i veckan..  

Känner mig ledsen, deppig och stressad hela tiden. Är ett vrak veckan innan bim, och helt förstörd under veckan jag har mens. Känns som att "alla" tjatar på mig om syskon, och på jobbet har jag nu 8 stycken gravida runt omkring mig. Hoppas det är min tur snart!
    Lider med er som fått kämpa i ett år och över det, Jag hoppas verkligen att jag slipper det..

P.s jag vet att det kan ta ett år för friska personer, som har ett aktivt sexliv. Men jag har ju någon typ av rubbning. frågan är bara vad.. Någon som känner igen sig?

Ursäkta romanenObestämd             

• Svar på tråden Vad kommer att hända nu?
  • mowgli

Jag förstår att du är frustrerad, men 5 månader är ingen lång tid för att försöka bli gravd. Det är normalt att det tar upp till ett år.

Jag vill också skriva att de "svårigheter" som du beskriver inte är verkliga, egentligen. Som du beskriver din cykel så är den ju inte oregelbunden i ordets rätta bemärkelse! En regelbunden cykel är en menscykel som kommer med jämna mellanrum, på samma antal dagar plusminus 4 dagar. Så låt oss säga att din menscykel är på 26 dagar i snitt. Då är det fortfarande inom ramen för regelbunden cykel om den kommer på dag 22 ena månaden eller på dag 30 andra månaden.

Tsh på 2,7 är helt normalt, gränsvärdet är mellan 0,1 och 4,0 ca. Det finns de som säger att det bör ligga under 2.0   ur bästa fertilitetssynpunkt, det finns också d eosm säger att tsh är individuellt och allt under 4.0 är okej.

Jag har tsh 3,6 och hade inga problem med min graviditet.

jag hoppas dock att din gynekolog kan lugna dig en smula. Lycka till! 

• SC11

Min gynekolog kunde via vul konstatera att jag har väldigt dålig äggreserv (och speciellt på ena sidan där jag knappt hade något)

Hon sa att det var bra att jag sökte, och att det hade nog varit försent om jag väntat någa år till.

Jag är 25 år (!!!) Och rätt ledsen just nu.

Du hade iaf rätt ang Tsh, det brydde hon sig inte ett dugg om.

Ska vidareutredas nu, kolla med ultraljud nästa "ägglossning", och ta en del prover.. Hon pratade om att stimulera Äl.. Sen får vi se.

Känner mig otroligt ensam i detta eftersom de flesta med dåliga äggreserver är 40+.

Svar på tråden Vad kommer att hända nu?