Sambal Oelek skrev 2014-01-06 01:08:26 följande:
Har nyligen lämnat min bp-kärlek för andra gången. För min egen, sonens och även kärlekens skull. Vi drog ner varandra till slut. Det blev bara värre och värre. Idag kan vi träffas som vänner och även sova över hos varandra, och vi är mycket finare och snällare mot varandra nu, det finns en respekt och förståelse hos honom. Idag kan vi prata, mycket bättre. Någon gång i framtiden så kanske kanske vi kan vara tillsammans, men jag tror ? för oss alla ? att det bästa, eller det enda, sättet att ha en relation med en psykiskt sjuk är att vara särbos. Inte ha vardag, ekonomi eller tillgångar ihop. För det går inte. Hur mycket ska man ge av sig själv för den andre? Till slut finns ju ingenting kvar, av oss anhöriga... Och hur hjälper man då? Jag tycker att vi anhöriga ofta ses som verktyg, som man kan använda tills vi tar slut. Man har ju faktiskt i första hand ett ansvar mot sig själv, sin egen hälsa och sitt eget förstånd, om inte annat så för barnet/barnen. Min son har rätt till en mamma som mår bra! Som inte offrar sig helt och hållet för en psykiskt sjuk karl, även om vi älskar honom. Visst är det svårt! Att bryta sig lös. Jag har ju haft så många roller, varit älskande, vänner, mamma och sjuksköterska åt honom. Och ja, det har säkert gjort att jag många gånger fått känna mig "duktig". Jag tar allt ansvar och bär det på mina axlar. Skitjobbigt, jag har gråtit nästan varje dag, men också... lite lite martyr-duktigt.. En kompis berättade om att hennes kompis pappa var BP. Han blev sämre och sämre, elakare och elakare. Till slut orkade inte hennes mamma mer. Hon tog sitt liv.
Tack för svaret, har levt med en bp mamma hela livet o aldrig förstått varför min pappa stannat så länge med en så avskyvärd människa. Då jag var 15 fick jag o mina syskon genom deras skilsmässa livet tillbaka.