Inlägg från: Anonym (bipolare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bipolare)

Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?

Jag är sambo till en bipolär man. Känner igen mig i mkt av de ni skriver och vill också va liten och tas om hand :s skönt att höra ändå att vi är fler. Skulle va skönt att prata mer med likasinnade. Hade kanske kunnat tänka mig att lämna om vi inte hade barn..men vet inte säkert. Nu är det knappt tänkbart då jag inte vill att han ska ha henne själv när han är åt det maniska hållet. Avundas också mina vänner /systrar fär deras fina /normala relationer. Men ibland får man ju höra att det inte alltid är så perfekt som det ser ut att vara och det är på nåt sätt en tröst..! Hoppas vi kanske kan stötta varandra här.. Jag har iallafall pratat med både psykolog och kurator om detta (samt alla mina vänner i princip) men det hade behövts samtal varje dag känner jag för att orka...! Händer nåt hela tiden. Nä måste sussa!

• Anonym (bipolare)

Klokt att gå dit!! Många som är rädda att gå dit helt i onödan.. många par som skulle må bättre av det..! 
    Tänker att det är nog tufft för "normalfriska" par/familjer att få allt gå ihop. inte underligt att vi anhöriga känner som vi ska gå under ibland. Känner igen det att man får ett extra barn-ett tungt o dubbelt så krävande känslomässigt..! Jag har börjat gått på egna samtal för att stötta upp mig själv, bli starkare i mig själv och kanske fundera ut sätt att tackla det hela. Tycker det är viktigt att tänka på sig själv i det hela om du förstår..

• Anonym (bipolare)

Tack för era berättelser, vad fint att ni vill hjälpa andra! Jag försöker berätta att pappa inte mår bra och behöver mediciner och att även han behöver och förtjänar kärlek fast han är arg ibland. han är också en mycket bra pappa emellanåt(bättre än medel) ! Tror också på att berätta och att de får va delaktig i beslut i viss mån. Skönt att ni bekräftar att det är bra att va öppen fast de är små och kanske inte förstår allt.

Känner också som någon skrev att det känns mer rätt att va en "hel" familj än att pappan ska ha barnen själv då man har noll insyn och kontroll över uppfostran m.m. Jag tror på förbättring, kärleken och läkande annars skulle jag nog inte orka!! Och jag hoppas innerligt att barnen inte tar alltför stor skada av att ha en något udda fadersfigur(vad är normalmallen egentligen?) och de konflikter som kan uppstå därav..Det är väl kanske det som tar mest på barnen kan jag tänka mig(när man försöker ställa krav på peronen som är sjuk). Och att de ser hur vi mammor (eller pappor) sliter och få ta oförtjänt skit ibland. Det blir som inte riktigt jämställt! Men igen- hur många har det perfekt i sina hem? Självklart är det något att sträva efter men det kan inte vara ett mål i sig..då blir vi ju bara mer olyckliga..
    Jag hoppas iallfall att min barn ska se att jag gjorde det bästa utefter situationen (man önskar sig ju inte sjukdom..) och att de får många lärdomar av det hela och blir empatiska människor. Jag tror också att man blir mer intressant /kultiverad/(kalla det va du vill)som människa av en liten brokigare uppväxt(alltså inte helt perfekt). Kolla bara på alla kändisar/politiker... Sen finns det narutligtvis ohållbara situationer/relationer och människor som inte ska ha/klarar av att ha en familj nära inpå. Säger ingenting heller om de som väljer att lämna helt upp till var och en..

p.s. Hoppas det går bra på samtalet och att ni kanske får en (välbehövlig) stund för er själv!

• Anonym (bipolare)

Vad bra att det kändes positivt efter mötet!! Skulle inte heller stanna om det inte fanns någon passion kvar..det glimtar fortf till ibland-som tur är! Jag tror säkert min karl fixat o ha barn själv också men han skulle nog inte uppnå den "standard" jag vill ha. Alltså det skulle nog bli lite hipp som happ med glass varje dag och obegränsad tv och datatid tex.. Men det skulle säkert va nyttigt! Hoppas han får bra hjälp (medeciner etc) så ni slipper fler psykosepisoder...

• Anonym (bipolare)
    Anonym (anhörig) skrev 2013-12-05 22:10:41 följande:
    Vilken bra beskrivning av mitt liv bipolare! Så svårt att hitta rätt ord tycker jag, men det du beskriver kunde lika gärna handlat om vår vardag. Tack!

Åh va glad jag blir! Hoppas vi kan pratas mer här. Skönt med dom som förstår!!
  • Anonym (bipolare)
    Anonym (anhörig) skrev 2013-12-04 23:07:49 följande:
    Styrkekramar till dig Paranoid. Har varit i din sits så många gånger att jag slutat räkna... Känslorna vet jag inte längre var jag har. Det är väldigt svårt att vårda sin man och samtidigt behålla förälskelsen. Jag försöker istället tänka lite mer "praktiskt" på det - vilka är alternativen? Vad är vinsterna och förlusterna med olika alternativ? Vad betyder familjen? Vad betyder förhållandet? Jag har insett att ingens liv ser ut som i TV reklamen - bara att problemen varierar. Och våra olika sätt att tackla dom. Jag har i alla lägen, av olika anledningar, valt att satsa på familjen. Det valet har inneburit att jag fått slita hårt och haft många tunga bördor att bära. Men samtidigt har jag alltid läst problemen, och har för det mesta lyckats att behålla tryggheten och stabiliteten i familjen. Problemen försöker jag lägga "utanför" mig själv - det är ju egentligen inte mina problem - utan en sjukdom som min man har, och där jag hjälper honom med "medicineringen". Min stora sorg ligger i barnens förhållanden. De perioder när jag inte klarar av att kompensera och fixa, utan där barnen kommer i kläm på olika sätt. Det är problem som jag inte kan lägga på någon annan, och inte lösa på något annat sätt än att bryta upp familjen. Och varje gång jag står där har svaret varit att barnen trots allt har det bättre i en hel familj, med en någorlunda fungerande pappa, och en trött mamma Men det är inte lätt att avgöra, och jag vet inte om jag någon gång kommer att nå gränsen där jag inte tycker det är värt det för barnens skull. Tycker ni gör det jättebra som går till familjerådgivningen. Hoppas dom kan ge er verktyg att jobba med och lite hopp om relationen. För mig har det fungerat genom att jag stänger av känslorna, men vänskapen finns kvar, och jag hoppas att det finns en bättre framtid även för oss!

Tycker du fann orden mkt bra här!! Som jag skulle ha skrivit det själv...
  • Anonym (bipolare)
    Anonym (ser igenom) skrev 2013-12-21 18:05:36 följande:
    Förstår inte vad som skulle vara så hårt? Kollade bara på vad hon skrivit i tråden o utgick från det, tyckte inte hon verkar se allt klart. Som sagt jag har på nära håll sett hur insyltade en del blir med varann, det är som ett spel. Hon vill inte dra men försöker inte göra allt annat tillräckligt heller. Förstår det där med din svärmor, inte roligt. På en sån människa biter INGET (samma med väninnan).

Har du en partner som är psykiskt sjuk eller? Om inte vänligen avlägsna dig från detta forum.
  • Anonym (bipolare)
    straw2008 skrev 2014-01-03 08:16:13 följande:
    Hur kan ni tycka att relationen är värd det liv ni nu måste offra?
    I kinamockaskogen.....

Den här tråden handlar inte om att nyfikna människor ska få en inblick eller att vi ska måsta förklara oss. Läs rubriken innan ni skriver.
  • Anonym (bipolare)

För de första har du u inget här att göra om du inte har någon sambo med psykisk sjukdom. För det andra så skriver du att du har FULL FÖRSTÅELSE vilket på inget sätt samstämmer med nåt du har skrivit. Jag däremot har full förståelse för att en mäniska inte kan förstå något som de aldrig varit med om. Däremot har jag noll förståelse till varför du skriver i denna tråd. Gillar att sparka på den som ligger? Köp en bok eller se fn film i ämnet om du är nyfiken.

Anonym (Ingen nära) skrev 2014-01-03 07:43:08 följande:
    Jag har full förståelse för att du kämpar och att du inte vill ge upp, men om det inte har hänt någonting på 5 år som påvisar någon förbättring av hans mående, hur många år till kommer det ta innan han då mår bra? Om han någonsin kommer att må bra... Hur länge kan du kräva att barnen ska stå ut? För jag misstänker att hans sjukdom begränsar ert liv. Och hur länge tänker du kräva att du själv står ut? Är han snäll mot dig? Tacksam för allt du gör? Hjälper eller stjälper ditt curlande? Varför är inte du värd att må bra? Varför ska du kämpa så hårt för hans mående och strunta i ditt och barnens? Varför är omsorgen om maken större än om dig själv och barnen? Det har ju gått 5 år och ingen förbättring?

• Anonym (bipolare)
    Anonym (patienten) skrev 2014-01-05 19:15:24 följande:
    Finns det en funktion där man tar bort sina svar så kan jag göra så, men jag hittar ingen? (men jag försökte tillföra något, är absolut ingen expert och har själv tidigare varit anhörig. Det ena utesluter inte det andra).

Grejen är att drt saknas förståelse och tanken med denna tråd är bäl att stötta och hjälpa varann och att få prata av sig.. jag känner mig varken trygg eller hjäpt av att prata här när det finns såna som bara vill iftågasätta osv. Det var inte riktat till dig
  • Anonym (bipolare)

Det är nog bara bra att se DIN sida oxå..tänker iallafall jag..

• Anonym (bipolare)

Man KAN och FÅR inte dra alla människor över en kam.. Bara för att man har en psykiatrisk diagnos eller är "psykiskt sjuk" imnebär inte det att man är en avskyvärd människa. Jag som inte har rn fiagnos men kanske pms eller är allmänt konstig kan ju vara nog såsvår att leva med men kanske är älskvärd ändå.. om ni förstår tänket.

• Anonym (bipolare)

tyvär är det inte så lätt att bli avlönad anhörigvårdare som du tycks tro. Det är däremot lätt att döma och tycka. jag tror säkert att många hade känt sig mer uppskattade om de fick lön för allt slit de gör som anhörig. Klart man inte får bete sig hur som helst men de har ju en sjukdom som gör att de inte klarar att behärska sig i alla lägen. Självklart vill alla må bra och få uppskattning och hoppas att sin partner ska må bättre..du är otroligt naiv som tror annat. Tragiskt att folk har så stort behov av att lägga näsan i blöt för de tycks vara bättre vetande..ni gör oss bara en björntjänst. Vad tror ni att vi bara får världens uppenbarelse av det ni säger och packar väskan slänger ringen och drar med barnen alla som har minsta problem med sin sambo? Snälla gå ut och skaffa lite livserfarenhet innan plumpa uttal.

ledigidag skrev 2014-01-06 14:14:31 följande:
    Problemet är att barnen uppenbarligen tog skada och då är det inte ok längre. Nej, psykiskt sjuka kan inte hjälpa hur de mår, men de får inte bete sig hur som helst för det. Ts skrev tidigare att hennes man ibland tagit ur sin frustration på andra anhöriga och att de då "vända honom ryggen", som hon kallar det. Ett sådant uttalande tolkar jag som att TS är medberoende. Hon kan inte ens se varför släktingar och vänner inte orkar längre eller accepterar vilken skit som helst. Hon är så insyltad att hon kallar det "vända ryggen till", att inte stå ut med lika mycket som hon. Alla har rätt att må bra, samt rätt till ett bra liv - även anhöriga, barn och vänner till psykiskt sjuka! Sen håller jag med om att hjälpen från samhället kunde vara bättre. Men om man inte kan sköta sitt jobb pga att man ofta måste släppa allt och sköta sin psykiskt sjuka partner, borde man kanske överväga att gå ner i arbetstid eller bli anhörigvårdare?

• Anonym (bipolare)

Det är väldigt lätt att bli medberoende som anhörig och även vi har behov av att lufta,stöta och blöta. Vi ska inte behöva sätta på oss munkavel för att andra tycker att vi är sjuka/dåliga/knäppa som stannar kvar hos en människa som kanske inte alltid beter sig enligt konstens alla regler. Så länge det finns hopp och man har någorlunda kontroll och känner att det positiva uppväger så kan man nog fortsätta tills döden skiljer en åt..som alla andra mskor(förutom de 50% som skiljer sig..typ) Ni vill säkert väl men de blir liiite fel..! Walk a mile in my shoes.

• Anonym (bipolare)

Låter som en tuff uppväxt:/ Beklagar verkligen! Som du säger så tror jag nog i dagens samhälle att man nog skulle dra om det var så illa ställt. Grejen är att om alla skulle drs för att ens sambo har en depression...då skulle alla få vara ensamma..! 1 av fem får nämligen depression och med tanke på alla övriga diagnoser som finns så skulle nog alla vara dinglar och inga familjer eller barn finnas till sist.. Och än om man lämnar så har ju den andre parten rätt att träffa/vårda sinabarn och frågan är ibland om detta skulle göra saken bättre för en deprimerad person. Ibland måste man tänka ett steg längre. Förstår att du skriver utifråm egen smärta och det är A och O att tänka på barnen i ett sånt här läge. Om man är medveten och tar ansvar så tror jag även att man har den tanken rätt så ofta i sina tankar. Jag tror och hoppas att jag gör rätt och att mina barn kommer förstår och tycka att vi gjort ett rätt okej jobb efter våra förutsättningar. Ingen kan komma och säga att vi inte älskar våra barn och har deras bästa för ögonen. Vi pratar ständigt om det. Också vikyigt att de får va delaktiga som ngn skrev här innan. Gonatt

straw2008 skrev 2014-01-06 22:03:58 följande:
    Pappa var TVUNGEN att stanna då hon hotade att ta vårdnaden om oss. Finns inget gott i henne what so ever. Ingen tror mig om jag berättar om min barndom. Tror inte ni lever med riktigt sjuka människor för då skulle ni aldrig stanna. Skulle ni stå ut med att se era 3 barn gå under, allt tas ifrån dom? Stolthet ärlighet hopp osv? Tack gode gud för att jag har sluppit resten av mitt liv. Snälla utsätt inte era barn för depressioner eller tom värre saker. Lämna för Guds skull för era barn blir skadade för livet. Kan även tänka mig föraktet de kommer känna för den friska föräldern som stannade. I mitt fall beskyller jag mamma men känner ofta ett sting av hat till pappa som såg o stannade. Vi var så små o hjälplösa.
    I kinamockaskogen.....

• Anonym (bipolare)

Låter verkligen tufft...! Antar att det är du som får ta nätterna. Det kan ju vara nog så tärande med småbarnsår.. lite sömn och allt vad det innebär(tänker på din sits). Tyvär är det ju oftast tjejen som får ta de jobbiga nätterna.. Och man är dålig på att vårda relationen..åka iväg själv och bara vara. Jag förstår precis det med att du får styra upp..får jag oxå. Ibland e de faktiskt som ett stort barn. Men hur många karlar är inte så? (särskilt de som haft hökmorsor som gjort allt åt dom..) har du nåt stöd från föräldrar/svärföräldrar/vänner? Har ni gått i familjerådgivning? Går du och pratar med någon? Kurator t.ex? Kan va himmelskt att bara få prata om sitt en HEL TIMME..kostar typ 100 kr på hälsocentral. om du kan ringa och fixa åt han så gör det för Din skull oxå! Vill oxå fylla på i det jag skrev ovan om ngn är intresserad av hur många det faktiskt är som lider av www.livlinan.org/psykisk-oh%C3%A4lsa/psykisk-oh%C3%A4lsa-och-diagnoser.html psykiska åkommor.. se länk

• Anonym (bipolare)

www.livlinan.org/psykisk-oh%C3%A4lsa/psykisk-oh%C3%A4lsa-och-diagnoser.html försöker igen..bra sida förresten.. i korthet står det att läsa att 1.4 miljoner mskor i Sverige lider av psykiatriska besvär och om man räknar de med svårare psykisk sjukdom är det 40 %av befolkningen i Sverige som är drabbade!

• Anonym (bipolare)

Jag är helt enig om att vi jämför päron och äpplen! Hemskt att ni hade det så :( men kunde inte din pappa heller laga mat åt er? Ja man kan nästan tycja så om kastrering tyvär

straw2008 skrev 2014-01-07 08:35:02 följande:
    Är man SÅ illa däran som min mamma så ska man sterilisera sig. Vi fick tex endast skolmat i 12 års tid. Barn behöver mat o omvårdnad. Jag pratar inte om EN deppression, jag pratar om en situation där barnen lider. Där en förälder kan vara sjuk år ut o år in. Vi jämför päron o äpplen.
    I kinamockaskogen.....

• Anonym (bipolare)

Ditt inlägg handlade inte bara om partners nä... och du verkar inte ha läst rubriken så noga på denna tråd. Har inget behov att varken hävda mig eller vara spydig som du verkar ha. Förstår inte vad syftet med dina inlägg i denna tråd är. Det är väl bara att inse att vi intefår va ifred från såna som måste tycka om allt. Inte ens här får vi andas ut och vräka ur oss. Tack för det!

ledigidag skrev 2014-01-07 16:14:18 följande:
    Fast jag reagerade på att TS tyckte att andra hade "vänt hennes man ryggen". Mitt inlägg handlade alltså inte bara om partners, utan om alla som drabbas av psykiskt sjuka människors ångest eller frustration. Om du läste noggrannare istället för att häva ur dig spydigheter, skulle du själv se det. Vuxna väljer själv vilka relationer de vill stanna i och vilka relationer de orkar med, utan att dömas. Men vuxna med omyndiga barn, har också ett ansvar för dessa. TS väljer själv om hon vill stanna i skiten, men barnen ska inte behöva leva så.

Svar på tråden Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?