Någon mer som lever tillsammans med partner med psykisk sjukdom?
Hej!
Jag har sen ca 6 månader lärt känna och inlett en relation med en person som har depression och ångest. Vad som är tydligt iaf, han har ingen diagnos eftersom han vägrar hjälp. Det har pågått under många år, han har haft panikångest förut men det har försvunnit. Han känner ingen livsglädje, tycker allt är meningslöst, litar inte på någon för han har blivit sviken rätt många gånger, han släpper inte in någon nära på i livet. Känner stor självförakt och tycker att han själv är ett monster, även om andra inte alls beskriver honom så. Han har många tankar och väldigt stor ångest över saker han har gjort, som han inte har gjort, som han har sagt, osv. Självmordstankar finns också med i bilden och det är hans tröst, att han kan ta livet av sig om han vill. När han är inne i en riktigt dålig period drar han sig undan i från folk helt och hållet. Han jobbar, men inget annat.
Han har börjat öppna sig för mig mer och mer för mig, berätta hur han egentligen mår, ingen vet riktigt hur illa det är eftersom han inte talar om det. Han är en oerhört fin och kärleksfull person. Omtänksam och helt underbar och det gör så ont att han själv inte ser det. Att han ska må så dåligt och inte vill ta emot hjälp. På sätt och vis känner han att han förtjänar att må såhär, fast han inte har gjort något.
Och jag vet inte riktigt hur jag ska bete mig... jag har sagt till honom att jag vägrar att ge upp. Att han ska släppa in mig och låta mig vara en del av hans liv. Han har flera gånger velat avsluta det vi har, för att inte dra in mig i hans dåliga mående, men han kan inte och inte jag heller. Han har kunnat försvinna ett tag och kommer sen tillbaks igen när han mått lite bättre. Nu är det en sån period igen, då han inte orkar höra av sig. Jag har fortsatt höra av mig, skicka sms att jag tänker på honom osv, även under hans tysta perioder, för att han ska veta att jag finns där. Han har sagt innan att han uppskattar det. Men jag vet inte hur jag ska bete mig? Jag vill inte känna mig klängig och på när han mår som sämst. Samtidigt vill jag inte att han ska känna att jag glömmer bort honom bara för att han är borta. Och det är jobbigt med alla svängar hit och dit... ena veckan är allt som vanligt och nästa är han i en svacka igen..