• Anonym (Erika)

Hans iPhone förstör vårt äktenskap

Jag skulle behöva lite input från er andra här. 

Jag är 35 och min man 40. Vi har en dotter på fem år. Min man har levt utan mobiltelefon tills för ett par år sedan då han skaffade en iPhone (eftersom jag redan skaffat en och han såg fördelarna). I början var det fantastiskt med alla funktioner i telefonen som hjälpte familjelivet på traven. Ni vet, delade inköpslistor, delade almanackor, osv... Jag kände verkligen att det här var ett stort steg framåt för familjen, att lättare kunna planera allt och hålla koll.

Men senaste 6-12 månaderna har telefonen tagit över hans liv, känner jag. Han sitter JÄMT med den där telefonen. Han surfar, surfar, surfar. Spelar spel, kollar facebook. Jag förstår inte ens hur man KAN surfa så mycket, vad man kan hitta på nätet som är SÅ intressant. 

Han har telefonen på sig dygnet runt, när han sover ligger den på nattduksbordet. Inget ovanligt kanske, men den känns verkligen som en "snuttefilt".

Han sitter med telefonen vid matbordet när vi äter, så jag och dottern får konversera utan honom. Han sitter med telefonen hela kvällarna i TV-soffan och är liksom inte närvarande, vi andra ser på TV tillsammans och kommenterar programmen vi ser men han är inte "där" mentalt. Han sitter kvar i soffan med sin telefon till långt in på nätterna. När vi hälsar på mina föräldrar parkerar han sig i deras soffa och umgås med telefonen istället för med oss andra. Min mamma har sagt till mig att hon är orolig att han ignorerar sitt barn eftersom han jämt sitter med telefonen.

Nu har det gått så långt att jag drar mig för att försöka småprata med honom, för han lyfter inte ens huvudet från telefonen och tittar på mig när jag försöker prata. Jag har sagt till honom att jag tycker att man ska titta varandra i ögonen när man pratar, att det tillhör vanligt folkvett. Men han säger varje gång att jag är så jobbig som tjatar och det, och att man inte ALLS behöver titta på den som pratar, det är helt okej att titta i sin telefon istället! Jag förstår ingenting?! I min värld existerar inte detta beteende, i min värld är det ABSOLUT inte okej att inte titta på den som försöker prata med en!? Har jag fel?!

Allt det där som man "ska" småprata om i ett äktenskap håller jag inne med. Det är liksom ingen idé att försöka småprata med honom. Telefonen är viktigare. Vill jag ha svar på nåt så smsar jag honom för då vet jag att han läser det med en gång. 

Vår dotter som är fem år har lärt sig att det inte är nån idé att fråga pappa om saker eller be pappa om hjälp, för dels får man tjata 4-5 gånger innan han hör, och dels får man vänta på svar tills han läst färdigt det han surfar på just då.

Jag vet inte om jag är gammaldags och överreagerar. Kanske är det såhär det "ska vara" med de nya telefonerna? Är jag alldeles ute och cyklar? Just nu känns det som om jag lever som singel nästan. Min man är i stort sett inte närvarande mentalt, han är i sin telefon. Jag känner mig ensam. Vi bor på landet utan grannar och den enda vuxna jag har nära är ju han.

Undrar om det är fler därute som har det såhär?

Jag tänker att om min man varit tonåring hade vi givit denna tonåring telefonförbud för länge sedan, eller alltså vissa REGLER iallafall. Vi hade förmodligen satt upp regler för NÄR man använder telefonen, hur MYCKET man får använda den, i vilka situationer det är okej att surfa på den. Att man INTE surfar vid middagsbordet. Att man TITTAR på den som pratar med en. Men hur gör man när det gäller ens egen man? Jag kan ju inte sätta upp regler för honom, han är ju en vuxen människa!?

När jag tar upp problemet blir han jättearg och säger att jag överdriver, att han inte ALLS är "beroende" av telefonen, att han inte ALLS ignonerar sin familj för den. Så ser han på saken. Men om hans familj UPPLEVER att de blir ignorerade p.g.a. telefonen så ÄR det väl så? Är inte vår upplevelse värd nånting? Ska vi bara finna oss i det här? Vår femåriga dotter säger att hon skulle vilja förstöra hans telefon så han inte kan använda den mer. Hon känner sig uppenbarligen lika åsidosatt som jag.

• Svar på tråden Hans iPhone förstör vårt äktenskap
  • Pipal

Du kanske skulle maila över dethär inlägget till honom? Du jämnförde honom med en tonåring och det är verkligen så han beter sig. Prata med honom om att han kan lämna undan den den tiden er dotter är vaken, mellan jobbet och läggdags, under den tiden finns verkligen ingen anledning att hålla på med den, då försummar han henne. Klarar han inte det så blir det väldigt tydligt hur beroende han är!

• Anonym (krav)

Han låter väldigt beroende av mobilen du måste ställa krav.

• theflame

Nej sådär kan ni inte fortsätta ha det. Då kan ni ju lika gärna separera så du slipper se eländet åtminstone.

• Anonym (Erika)

Tack för era svar. Det har alltid varit svårt för mig att ställa krav i vår relation, jag vet helt enkelt inte hur man gör. Hur gör man för att en annan människa ska vilja respektera mina krav och följa dem när han själv inte vill eller ens tycker det finns nåt problem? Jag ställer krav och säger vad jag vill och vad jag tycker, och sedan händer ingenting, han fortsätter som vanligt. Jag har liksom inga påtryckningsmedel. Hur gör man? Ska man hota med saker? Isåfall vad? Man kan ju inte hota med skilsmässa varje gång man vill få igenom nåt? Jag är inte ens intresserad av skilsmässa och man ska väl inte hota med nåt man inte är beredd att genomföra?

• Grappa

Gå och prata med en terapeut, märkligt nog så lyssnar man mer på varann när det sitter en tredje person med. Och om han vägrar gå, gå själv, du kommer få så mycket med dig hem.

• Anonym (vanligt)

Jag tror detta blir vanligare och vanligare. Jag känner minst 2 personer som knappt kan släppa telefonerna. 

• tessacor

Filma honom när han är med sin telefon, i soffan, vid maten, hos gäster. Visa honom sedan hur han beter sig, då får han se hur illa det är. Kanske är så att han inte inser hur mycket och ignorant han är.

Låter dumt kanske å filma kanske. Men ibland behöver man se själv hur det ligger till.

• sötare

Hej ts !
    Jag är av den åsikten oavsett vem det än är att man inte hela tiden ska sitta med telefonen. Jag blir ursinnig om man i sociala sammanhang, vid matbordet, ska göar något tillsammans och dylikt hela tiden sitter och håller på med sin mobil. Jag tolkar det som att man är uttråkad och inte alls är intresserad av att vara social och umgås med andra. Skulle någon som säger att de vill vara med mig hålla på på detta vis skulle jag ta det som en förolämpning och att igentligen så tycker den personen att jag e tråkig. Sätt ner foten till din man å säg till honom att det är inte bara du som uppfattar honom på det vis som du gör. Säg oxå till honom att visst han kan sitta där med sin telefon men han kan då inte räkna med att du och dina barn kommer att finnas kvar. Det e dags att sätta hårt mot hårt. 

• SupersurasunkSara
    Anonym (Erika) skrev 2013-11-08 10:36:04 följande:
    Tack för era svar. Det har alltid varit svårt för mig att ställa krav i vår relation, jag vet helt enkelt inte hur man gör. Hur gör man för att en annan människa ska vilja respektera mina krav och följa dem när han själv inte vill eller ens tycker det finns nåt problem? Jag ställer krav och säger vad jag vill och vad jag tycker, och sedan händer ingenting, han fortsätter som vanligt. Jag har liksom inga påtryckningsmedel. Hur gör man? Ska man hota med saker? Isåfall vad? Man kan ju inte hota med skilsmässa varje gång man vill få igenom nåt? Jag är inte ens intresserad av skilsmässa och man ska väl inte hota med nåt man inte är beredd att genomföra?

Det händer ingenting eftersom han inte behöver ändra något. Du stannar ju kvar iaf även fast han totalt ignorerar er.

Säg att antingen går vi i terapi för detta eller så går vi skilda vägar, för detta är inte vad jag vill ha i livet. MEN säg inte så om du inte verkligen tänker skilja dig, då är det totalt verkningslöst. eftersomd u inte är intresserad av skilsmässa så finns inte så många val.

Du kan ändra din inställning till hans telefonanvändande, dvs leva ditt liv med dottern med honom som ett bihang utan att irritera dig på det. Eller så får ni skiljas. För han ser ingen anledning att ändra sig och då komemr han inte att göra det heller.
    Telefonen är för honom viktigare än vad ni är.
    Eller har han stora, tunga krav på dig på något sätt? Krav som gör att han flyr in i datorvärlden istället för att det är enklare? 

Ett annat sätt är att totalt leva ert liv, du och dottern. Åk själva till dina föräldrar. Gör saker ensamma. Sitt inte med honom i tv soffan, duka till er någon annanstans.
    Kanske, om du har tur, vaknar han till länge nog för att inse att ni inte längre finns omkring honom som förut.

• Pipal
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-08 10:46:43 följande:
    Det händer ingenting eftersom han inte behöver ändra något. Du stannar ju kvar iaf även fast han totalt ignorerar er. Säg att antingen går vi i terapi för detta eller så går vi skilda vägar, för detta är inte vad jag vill ha i livet. MEN säg inte så om du inte verkligen tänker skilja dig, då är det totalt verkningslöst. eftersomd u inte är intresserad av skilsmässa så finns inte så många val. Du kan ändra din inställning till hans telefonanvändande, dvs leva ditt liv med dottern med honom som ett bihang utan att irritera dig på det. Eller så får ni skiljas. För han ser ingen anledning att ändra sig och då komemr han inte att göra det heller. Telefonen är för honom viktigare än vad ni är. Eller har han stora, tunga krav på dig på något sätt? Krav som gör att han flyr in i datorvärlden istället för att det är enklare?  Ett annat sätt är att totalt leva ert liv, du och dottern. Åk själva till dina föräldrar. Gör saker ensamma. Sitt inte med honom i tv soffan, duka till er någon annanstans. Kanske, om du har tur, vaknar han till länge nog för att inse att ni inte längre finns omkring honom som förut.        

Gud vad mycket bra skrivet!
Svar på tråden Hans iPhone förstör vårt äktenskap