• akleyan

Hur tränar ni ryggen ni som bär i sjal?

Hej

Använder ofta min easy hug sjal till min månadsgamla bebis, men jag märker att jag fort blir trött/får ont i ryggen. Bebisen väger bara 3800 så så det är att jag är klen som är problemet.

Så vad har ni gjort för att träna era ryggar så ni orkar bära längre stunder?     

• Svar på tråden Hur tränar ni ryggen ni som bär i sjal?
  • JanaN

Coreträning, det är både rygg och mage som behöver bli starka. Pilates är bra. Sedan býtte vi till ergonomisk bärsele (en Manduca) där man tar mer av vikten på höfterna. Det är också mycket lättare att bära på ryggen med en sele.
    De flesta har förlorat muskelstyrka under graviditeten så det är nog inte bara du som är klen... 

• Flickan och kråkan

Nej, du är inte klen utan det är snarare så att du har ett bärredskap som inte sitter så bra. De färdigknutna sjalarna är inte anpassade efter just dig och ditt barn. Easyhug motsvarar dessutom en knytning som inte är särskilt stadig/inte avlastar så bra. Jag är en liten, tunn, högst otränad mamma som är inne på tredje helburna barnet. Vi använder inte vagn och jag har burit mina barn regelbundet dagligen tills de passerat 3 år. Skaffa ett bättre bärredskap är mitt tips. Problemet du beskriver är just ett problem man får av felbelastning.

• akleyan

Hade en ringsjal med mitt första barn, men kom aldrig underfund med hur den skulle användas på bästa sätt. Var rädd att den skulle gå upp osv.

Med andra barnet köpte jag easy hugen och då bar jag henne mycket i den, har inget minne av att jag fick ont i ryggen, fast det är ju snart sex år sen.....  

Det är därför jag tror att jag behöver träna upp ryggen nu, fast att gå på gym känns inte aktuellt riktigt än, tänkte om någon hade bra tips på övningar man kan gör hemma.

Eller så får jag köpa en ny sjal, kom gärna med tips på den sjal som är absolut enklast att använda!  

• Flickan och kråkan
    akleyan skrev 2013-11-09 17:27:28 följande:

Hade en ringsjal med mitt första barn, men kom aldrig underfund med hur den skulle användas på bästa sätt. Var rädd att den skulle gå upp osv.

Med andra barnet köpte jag easy hugen och då bar jag henne mycket i den, har inget minne av att jag fick ont i ryggen, fast det är ju snart sex år sen.....  

Det är därför jag tror att jag behöver träna upp ryggen nu, fast att gå på gym känns inte aktuellt riktigt än, tänkte om någon hade bra tips på övningar man kan gör hemma.

Eller så får jag köpa en ny sjal, kom gärna med tips på den sjal som är absolut enklast att använda!  

Det du ska ha är ju en vanlig långsjal alternativt en ergonomisk bärsele. Nu är ju ditt barn så liten ännu så att en stadig trikå som är lättknuten fortfarande fungerar bra. Rekommenderar varmt mam:eco. Den trikå som håller längst viktmässigt = ger bäst avlastning. Ringsjal och färdigknutna sjalar som easyhug är varianter man kan använda korta sträckor - som ut till bilen eller liknande. Det är ju inga man går runt och verkligen bär barn i längre stunder.
  • Allinrep

Jag har aldrig använt sjal (inte haft barn än) men jag ser fram emot att bära mina framtida barn heltid, helst utan att använda barnvagn alls. När jag letade efter mer information hittade jag en jättebra artikel www.naraforaldrar.se/valjasjal.htm som förklarar vad olika typer av sjalar är bra till, och mycket annat som verkar nyttigt att veta.

Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • Flickan och kråkan
    Allinrep skrev 2013-11-09 20:05:05 följande:
    Jag har aldrig använt sjal (inte haft barn än) men jag ser fram emot att bära mina framtida barn heltid, helst utan att använda barnvagn alls. När jag letade efter mer information hittade jag en jättebra artikel www.naraforaldrar.se/valjasjal.htm som förklarar vad olika typer av sjalar är bra till, och mycket annat som verkar nyttigt att veta.
    Det tycker jag att du ska göra. Tre barn här...ingen vagn
Svar på tråden Hur tränar ni ryggen ni som bär i sjal?