• Anonym (mamma)

Min dotter blev utskriven från skolan - Fick inget studiebidrag trots läkarintyg

Min dotter har sedan länge mått dåligt psykiskt. I mars blev hon utskriven  från den skolan hon gick i. I samband med det förlorade hon både sitt studiebidrag, indraget skolbusskort och studentkort. 

Hon behandlades på BUP och fick där ett läkarintyg som var tänkt att skicka in så att hon trots allt kunde få sitt studiebidrag. Men då har dom som regler att man måste vara inskriven på en skola och ha rektorns godkännande.

Nu har hon blivit inskriven på en skola igen, hon går 25%. Hon ska ändå få ett helt studiebidrag. Jag undrar om man kan begära de studiebidrag hon gått miste om man nu skickar in ett läkarintyg med rektorns godkännande? 

• Svar på tråden Min dotter blev utskriven från skolan - Fick inget studiebidrag trots läkarintyg
  • Anonym (f)

Varför ska hon ha ett helt studiebidrag? Vem har sagt det?

• Anonym (ttt)

Hon kan ju inte få studiebidrag om hon inte varit inskriven på skola.

• Griseknoen35

Har för mig att när jag gick i skolan fick man enbart studiebidraget om man faktiskt studerade...är man sjukskriven borde man ju inte få något?

• Ms H

Hade skolan fått sjukintyg innan de skrev ut henne?

• Anonym (T21)

Jag fick mitt studiebidrag som gymnasieelev när jag åkte ut och in pga depressioner och övrigt helvetiskt mående. Läkarintyg och papper från bup och det var inga problem.

• Hannah76

Hon kan ju inte få studiebidrag när hon inte har varit inskriven i någon skola? Grundkravet är ju att man faktiskt har en plats i en skola.
    kan man få behålla studiebidraget om man blir sjuk.  

• Anonym (T21)

OBS då hade jag också en skolplan med skolan, att gå den tid jag klarade & försöka öka den tiden om än så bara med några minuter. Så vet ej hur det ser ut när man är sjukskriven.

• Anonym (mamma)
    Hannah76 skrev 2013-11-08 20:06:47 följande:
    Hon kan ju inte få studiebidrag när hon inte har varit inskriven i någon skola? Grundkravet är ju att man faktiskt har en plats i en skola.
    Då kan man få behålla studiebidraget om man blir sjuk.  
    Det vet jag mycket väl om. Jag skrev ju att hon blev utskriven eftersom hon inte gick i skolan pga hennes mående. Jag visste inte om att man var tvungen att ha rektorns medgivande, utan jag trodde det räckte med ett läkarintyg. 
  • Hannah76
    Anonym (mamma) skrev 2013-11-08 20:22:42 följande:
    Det vet jag mycket väl om. Jag skrev ju att hon blev utskriven eftersom hon inte gick i skolan pga hennes mående. Jag visste inte om att man var tvungen att ha rektorns medgivande, utan jag trodde det räckte med ett läkarintyg. 

Men hon kan ju inte få pengar när hon inte ens har varit inskriven i en skola. När hon blev utskriven så kan hon inte ha haft en godkänd sjukskrivning?
  • Anonym (mamma)
    Hannah76 skrev 2013-11-08 20:24:51 följande:

Men hon kan ju inte få pengar när hon inte ens har varit inskriven i en skola. När hon blev utskriven så kan hon inte ha haft en godkänd sjukskrivning?
    Hon var ju inskriven på en skolan, men eftersom hon inte orkade med skolan så skrev rektorn ut henne. Då hann vi aldrig få ett sjukintyg som rektorn kunde "godkänna". 
  • Hannah76
    Anonym (mamma) skrev 2013-11-08 20:28:04 följande:
    Hon var ju inskriven på en skolan, men eftersom hon inte orkade med skolan så skrev rektorn ut henne. Då hann vi aldrig få ett sjukintyg som rektorn kunde "godkänna". 

Att hon blev utskriven beror ju på att ni inte lämnade in ett giltigt skäl till hennes frånvaro. Det kan ni inte göra något åt nu i efterhand.
    Ett sjukintyg hade ni kunnat fixa efter en veckas frånvaro. Det har skolan rätt att kräva.
    Hade du en dialog med skolan under denna tid? . 
  • Anonym (T21)

Då går det nog inte att begära något retroaktivt studiebidrag...

Ni skulle låtit det ta den tiden så rektorn kunde vart med i det hela.

• Khaleesi

Jag blev sjukskriven i sex månader under min gymnasietid (för 10 år sedan) pga utbrändhet och depression. Fick behålla busskort och studiebidrag under den tiden. När jag väl började skolan igen och gick om ett år fick jag ingen hjälp att klara av min skolgång, vilket sedan resulterade i att jag hoppade av. Innan jag blev sjukskriven hade jag höga betyg (VG och MVG i samtliga ämnen) men det gick käpprätt åt helvete. Önskar att någon (mamma, kurator, psykolog osv) hade krigat lite för mig, för min rätt till hjälp att klara skolan. Stå på dig för din dotter!

Svar på tråden Min dotter blev utskriven från skolan - Fick inget studiebidrag trots läkarintyg