• Philippa

ADHD och strattera.....

Min son på 7 år har autism och ADHD, han äter concerta 36 mg men är superspeedad vid 17 tiden på dagen och har svårt att komma till ro och somna på kvällen trots cirkadin eller lergigan...

Idag var vi på habben och läkaren tycker vi ska prova fasa ut concertan och ge strattera istället eftersom det är långtidsverkande och sonen kommer förhoppningsvis få lättare att komma till ro på kvällen.

Vilka erfarenheter har ni med strattera??

Berätta gärna!

• Svar på tråden ADHD och strattera.....
  • daxförnästa

Har en sambo med adhd o Aspergers. Han funkade bättre med strattera. Lugnare o mer närvarande i nuet. Tog lite tid att se effekt.

• Pipal

Jag har bara hört dåligt av strattera, man ska tydligen må allmänt dåligt av det. Googla på strattera vs concerta. Skulle föreslå att han tar en ritalin/medikinet 16.30. Dom håller 4 timmar. Så tar min bror medicin. Jag tar medikinet 3 ggr per dag, behöver ingen lergigan för att varva ner, blir för övrigt jättetrött dagen efter med antihistamin. Och när man är övertrött får man massa adhd :P

• sophiie

Vi blev rekommenderade att komplettera concertan med strattera.
    Då man kan bli orolig i kroppen när concertan går ut i kroppen.

Ibland räcker det med en låg dos strattera för att komplettera med concertan.

• sophiie

Även jag har hört dåligt gällande stratteran men för oss fungerade det.
    Nu har sonen pga olika orsaker slutat med sin medicinering ;(

• Jimman
    Pipal skrev 2013-11-08 22:35:50 följande:

Jag har bara hört dåligt av strattera, man ska tydligen må allmänt dåligt av det. Googla på strattera vs concerta. Skulle föreslå att han tar en ritalin/medikinet 16.30. Dom håller 4 timmar. Så tar min bror medicin. Jag tar medikinet 3 ggr per dag, behöver ingen lergigan för att varva ner, blir för övrigt jättetrött dagen efter med antihistamin. Och när man är övertrött får man massa adhd :P

Min son har ätit strattera sen han var 6 år är nu 18 år , funkar toppen , har aldrig mått dåligt , han vill absolut inte sluta med dom !
  • Pannkaka

Vår dotter har ätit Strattera, kombinerat med Conserta i några år nu och det fungerar jättebra. Stratteran äter hon för att jämna ut sina humörsväningar som var fruktansvärda. Hon kunde få raseriutbrott och riva hela sitt rum. Hon var då även okontaktbar och en fara för sig själv.

Jag har aldrig hört något dåligt om Strattera. Däremot så är det i grunden en antidepressiv medicin som inte fungerade som det vara tänkt och prövades på personer som har bla. ADHD. Eftersom vi alla är olika så reagerar man olika på medicinerna. En nackdel med Stratteran är att det kan ta månader innan den visar effekt.

Vår son som också har ADHD äter concerta 54 mg och den är "slut" vid 15:30.  Går han på fritids så blir han ännu mer speedad så då ger de tilläggsmedicin, Medikinet 10 mg, kl 15, då hinner den gå ur lagom till kvällsmedicinen Lergian som han får för sömnen.

Svar på tråden ADHD och strattera.....