• Moto4all

Nybliven arbetslös och a-kassa räcker inte för familjen.

Har blvit arbetslös och min a-akassa räcker inte till. efter hyra och räkningar kan mellan 1000-2000 :- finnas kvar och då ska det gå på en dotter på 14mån samt en fru som studerar och får enbart ut barnpengen samt sina 1050 i studiebidrag.
    Hur går jag tillväga för detta kan väll inte vara inom minium för att kunna leva? jag får ut ca 10500 i a-kassa och det blir nu min första månad.
  • Svar på tråden Nybliven arbetslös och a-kassa räcker inte för familjen.
  • arianne03

Varför får din fru bara 1050 i studiemedel? Är hon så pass ung att hon inte kan få CSN?

• ClaraV

Din fru har rätt att ansöka om förhöjt studiebidrag i och med att hon har barn, det är 500 kr mer i månaden och det gör hon hos CSN.
    Ni borde även ha rätt att söka bostadsbidrag.

• Dr to be

Hej! Har ni någon buffert? Ni får börja veckohandla och planera era måltider i förväg om ni inte redan gör det. Äter er dotter burkmat- försök fasa över henne till hemmalagat, det är avseevärt mycket billigare. Hoppa över allt vad godis och impulsköp heter. Försök förutse dotterns klädbehov i förväg. Leta på blocket- där kan man hitta fina barnkläder billigt. Om ni använder våtservetter till blöjbyten- gå över till tvättlappar och använd tvål och vatten. Tja, det är de tipsen jag kan komma med just nu. Lycka till!

• missan75

Varför har frun inte lån hos CSN? Har hon bidrag bör hon väl vara berättigad.

• Moto4all

Studielån måste vara sämsta lösningen jag hört, låna till sig pengar för att leva, då kan lika gärna jag gå in med ett blancolån.

Vi ska undersöka det med förhöjd peng med csn, ang bostadsbidrag är det värt med. 

• arianne03
    Moto4all skrev 2013-11-09 10:03:38 följande:
    Studielån måste vara sämsta lösningen jag hört, låna till sig pengar för att leva, då kan lika gärna jag gå in med ett blancolån.

Vi ska undersöka det med förhöjd peng med csn, ang bostadsbidrag är det värt med. 
    Studielån är ju otroligt mycket mer förmånliga än blancolån, så det verkar ju vara en dum lösning.
    Studielånet är ju just till för att man ska kunna leva när man studerar, sedan när man tjänar pengar betalar man tillbaka - vad är det som är dumt med det?
  • Studentpappa
    Moto4all skrev 2013-11-09 10:03:38 följande:

Det är en väldigt vanlig lösning för de som studerar. CSN är ett lån med mycket låg ränta. Men eftersom din fru enbart får 1050:- i studiebidrag igår jag från att hon läser på gymnasiet och då är det inte så smart att låna.

Högskolestudier skulle jag påstå det flesta finansierar med CSN.
    Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
  • kekekekeke

Fast om ni nu inte får det att gå runt kanske inte studielån är så dumt ändå? Hur långt har hon kvar i skolan?

Jag antar iofs också att hon är för ung för att ta det, men ni har faktiskt ett barn, ni har inte direkt råd att vara kräsna.

• Dina08

Ni lär ju knappast få bidrag om ni vägrar att ta csn! Tänk om alla skulle göra så!

Svar på tråden Nybliven arbetslös och a-kassa räcker inte för familjen.