När ska han börja respektera mig?
Min sambo har ingen respekt alls för mig. Eller så är det jag som kräver för mycket..?
Ett exempel som utspelade sig häromdagen. Hur skulle ni reagera och gjort?
Min dotter hade födelsedagskalas. Min sambos bror skulle komma med sin familj. Vi (brodern, hans familj och jag) har inte alls någon kontakt med varandra utanför min sambo. Och dom har knappt kontakt heller.
Min sambo ska skjutsa sin mamma och försvinner hemifrån. Precis när dom ska komma. Och dom kommer när det bara är jag och dottern hemma. Jag blir väldigt obekväm med detta då jag inte känner/pratar med dom.
Ber min sambo att vänta, stanna tills dom gått men det går han inte med på. Han tycker jag är löjlig som inte kan ta emot dom själv. Försöker förklara att jag blir väldigt illa till mods samt besviken på att han inte kan respektera mina känslor och stanna medan dom är här.
Till sist bråkar vi om det och jag blir arg/ledsen/uppgiven så jag slänger tvdosan i golvet. Då kommer dottern. Sambon stirrar på mig och säger: Du är för fan sjuk i huvudet.
Han går och kastar igen dörren. Min dotter kommer och undrar varför han säger så, så får man inte säga och att han är dum som kallar mamma dumma saker.
Senare kommer han hem och låtsas som ingenting. Jag försöker prata med honom att han ,åste sluta kalla mig saker inför barnen. Dom blir väldigt ledsna och förstår inte varför mamma blir så ledsen. Han säger att jag är barnslig och borde ta och växa upp..
Så.. Är det verkligen okej att bete sig så? Ska jag bara finna mig i att han utsätter mig för obekväma situationer? Detta är inte första gången. Ska jag bara nöja mig med att han tar beslut och inte respekterar mig och vad jag vill? Samt ska jag verkligen stå ut med att han kallar mig för saker och kastar ur sig glåpord?
Hur skulle du gjort? Hur får jag honom att fatta..?